Daily Archives: Mac 30, 2013

Madah seloka Ayah ku (almarhum Qutubuzzaman Syed Muhammad al-Idrus)

Saya titipkan madah seloka Ayah ku (almarhum Qutubuzzaman Syed Muhammad al-Idrus) sebagai kenang kenangan yang mengusik jiwa ku. ULAMA SUFI TIDAK DI KENALI TENGAH MASYARAKAT MENYAMAR DIRI TIDAK BERJUMPA SUKAR DI CARI KADANG KALA MENJELMA DI SANA SINI BUKANNYA SENANG … Teruskan membaca

Posted in Uncategorized | Tagged , , , , | 1 Komen

Syarat seorang guru mursyid (rohani)

Disini saya titipkan 24 (dua puluh empat) syarat yang harus dipenuhi oleh seorang Guru Mursyid (rohani) oleh As Syekh Muhammad Amin Al Kurdi dalam buku Tanwirul Qulubnya yaitu : 1). Mempunyai pengetahuan yang cukup tentang Syariah dan Akidah yang dapat … Teruskan membaca

Posted in Uncategorized | Tagged , , | 1 Komen

Salasilah tariqat Tok Ku Paloh

Berikut adalah salasilah tariqat Tok Ku Paloh yang saya perolehi daripada guru saya almarhum Qutubuzzaman Syed Muhammad al-Idrus (Ayahku) di Pahang ketika saya menuntut dengannya. 1 Sayyiduna Muhammad saw 2 Fatimah al-Zahra’ 3 Imam Husain 4 Imam Ali Zainal Abidin … Teruskan membaca

Posted in Uncategorized | Tagged , , , , , | 11 Komen

Salasilah tarikat

Bila di sebut Tariqat maka Mursyid adalah perkara yang amat mustahak. Tariqat ialah perjalanan menuju Allah Ta’ala manakala mursyid lah yang memimpinnya ke arah tujuannya itu. Kalau Tariqat di ibaratkan sebagai sampan manakala Mursyid pula di ibaratkan sebagai nakhodanya yang … Teruskan membaca

Posted in Uncategorized | Tagged , , , , | 2 Komen