Pancaindera ke enam



ESP adalah satu terma yang mewakili seluruh fenomena mata ke-3, deria ke-6, firasat, kasyaf, gerak hati, mendengar suara ghaib serta bermacam-macam lagi perkara yang dianggap ajaib atau pelik oleh sesetengah pihak.

Seperti yang tersedia maklum, manusia mempunyai 5 pancaindera seperti melihat (mata), mendengar (telinga), bau (hidung), merasa (lidah) dan sentuhan (kulit). Fenomena ESP adalah dimana seseorang itu menggunakan kelima-lima pancainderanya secara maksima yakni “menggunakannya dengan lebih dalam”. Terdapat juga kes yang dialami oleh mereka yang pernah terlibat dengan kemalangan tetapi koma dan apabila terjaga dari koma, mereka mendakwa memiliki ‘kuasa psikik’….

Akan tetapi, dalam ketika kita menjalani kehidupan, manusia sering atau kadang-kadang “melalui” fenomena ESP tanpa sedar atau tidak sengaja seperti : –

Firasat

Merasakan seperti sesuatu perkara akan terjadi dan mendorong kita untuk menyebut ” Firasat aku mengatakan……..”

Rasa seperti sedang diperhatikan

Ketika berada di tempat awam dan dengan tiba-tiba terasa ada orang yang sedang memperhatikan dan setelah menoleh dan meninjau, ternyata anda sedang diperhatikan… dan anda yakin bahawa perasaan sebelum menoleh dan meninjau itu benar.

Mimpi

Anda bermimpikan saudara atau rakan datang menziarahi anda dan sememangnya mereka yang anda mimpikan itu benar-benar datang pada keesokan harinya… atau mimpi apa pun yang menjadi kenyataan di kemudian hari.

Rasa seperti pernah berada ditempat ” itu ” sebelum ini

Ketika mengunjungi sebuah tempat yang baru atau tidak pernah mengunjungi atau melalui kawasan baru itu, anda tiba-tiba merasakan seperti pernah sampai disitu sebelumnya malah anda mengenali setiap bentuk geografi serta stuktur bangunan.

Terdengar ada orang membisikan nama anda

Ketika anda sedang duduk diam atau bersantai, tiba-tiba anda seperti mendengar seseorang membisikan nama anda sedangkan pada waktu itu anda hanya bersendirian.

Bayangan dalam fikiran

Sedang anda duduk diam samada memejam atau membuka mata, tiba-tiba anda melihat satu bayangan berupa wajah atau stuktru lengkap seseorang dalam fikiran anda.

Kebetulan yang melebihi dari sekali

Ketika anda ingin menelefon rakan atau saudara dan ketika anda sedang mencari nombor telefonnya, dengan tiba-tiba, mereka yang ingin anda hubungi itu telah menelefon anda terlebih dahulu sebelum anda menelefon mereka.

Fenomena-fenomena diatas dapatlah dikategorikan sebagai : –

Clairvoyance –

Melihat sesuatu dari dimensi lain, penglihatan yang melangkaui ruang lingkup waktu, penglihatan yang tidak dimiliki oleh kebanyakan manusia, atau kasyaf.

Clairsentience –

Merasakan sesuatu, firasat, gerak hati, atau intuisi wanita.

Clairaudience –

Mendengar suara ghaib atau sesuatu yang sangat halus.

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

19 Responses to Pancaindera ke enam

  1. azah says:

    salam pakcik

    info lengkap yang memuaskan hati saya..Thanks, sebelum ni saya sangat susah hati dengan apa yang saya alami..minta izin untuk share di blog saya.

    • mohamad firdaus bin abd fattah says:

      ya…sya pun sama macam yang awak kemukakan ni….apa yang peliknya sya boleh berubat mengubat orang……sya tidak faham mungkin kita boleh kongsi pengalaman yang sama….apa yang tiba saya dgr dan rasa ada sesuatu keluar dari mulut,tapi tidak tau jatuhnya dwkat mana….apa bila saya kerasukkan sya tau cerita berkenaan hang tuah,hang jebat,hang lekir,hang lekiu…sejarah silam simana sya memimpin di alam lain sedangkan saya dirumah….peliknya lagi saya bercinta sama puteri shakira dan keturunan saya…sya takut saja dikatakan gila….my facebook….reza84_rez@yahoo.com..0146511051…harap kita kongsi pengalaman…oh ya sya bleh dapat tau apa yang sidia nuat sebelum ni….ada cara dia…

  2. razmin says:

    Assalam Pakcik..
    sy brterima ksih dgn pakcik atas info brguna ni..
    minta izin utk brkongsi di blog sy..

  3. ros says:

    ketika saya masih sekolah rendah, saya selau mendngar org memangil nama saya, sedang kan waktu itu saya bersendirian di rumah.
    bukan itu sahaja, saya selalu merasakan satu kejadian yg baru seolah2 pernah berlaku berkali2 sebelum ni. apakah itu maknanya deria ke6

  4. terima kasih sekarang aku mengenali siapa diriku yg sebenar..

  5. dalam satu hari saya mengalami kebetulan berkali2…boleh dikatakan hampir angka 100 kali..jenis Clairvoyance ,Clairsentience dan Clairaudience itu ada dgn aku..saya selalu mengalaminya hingga timbul perasaan takut,.bila aku mengatakan tentang ini kawan2 tidak mempercayainya..dan aku percaya ini dari ketentuan dariNYA dan percaya apa yg dikatakan dlm (lauh mahfudz)…lagi satu saya selalu mengalami angka nombor,cth mengikut tarikh,dan masa sesuatu keadaan.kdg2 bangun pada jam 3.33,.boleh melihat sesuatu kejadian sebelum berlaku.dapat melihat seseorang itu melaui memejamkan mata dan boleh meramal baju apa yg dipakainya sebagai contoh..aku harap kita dapat bincangkanya lagi……terima kasih di atas semuanya..

    • mohamad firdaus bin abd fattah says:

      yes…aku pun sama apa yang aku tau kitab luds mahfuz ada la kitab yang bacaannya terbalik…aku pula 9999 ditukar 6666…..klu dapat bincang berdepan best story ni

  6. Lauza D Stella says:

    Terima kasih untuk info ini, saya tiada deria ke-6.. Kadang2 bila ada org2 d sekeliling sy mahu pergi jauh(meninggal) sy secara tiba2 melihat kelibat seperti org berdiri kaku d tempat2 tertentu… Kadang2 bayangan tu putih kadang bayangan tu hitam…. Bila sy sdh nampak mcm tu sy tau ada d kalangan org terdekat sy akan meninggal dunia, kadang2 bila sy seorang secara tiba2 sy mendengar seseorang akan memanggil nama nama seseorg(sy pernah mengalaminya beberapa tahun lalu)… Bila sy buka pintu n turun ke tanah mana tau ada org.. Tp langsung tdk kelihatan ada org d situ, selepas 3-4 hari memang betul2 saudara terdekat sy telah meninggal… Begitu juga sy rasa apabila nenek sy meninggal pd tahun lepas.

    • mohamad firdaus bin abd fattah says:

      oh ya awak bleh melihat kalau keturunan raja atau lain….kelebihan awak…awak bleh nampak pengikutnya maksudnya pejaga sidia

  7. Manusia says:

    mcm mna na bkak hjab?dan ttup hjab?

  8. Mohamad Azhar says:

    Assalam.. Pakcik, saya mohon copy berberapa tajuk yg saya cari selama ini.. terima kasih..

  9. Netter says:

    saya nak tanya ustaz.. adakah saintis-saintis yg berjaya itu memiliki seperti yg anda katakan?

  10. Haha knapa la tak buat g jauh2 says:

    Saya Sentiasa Risaukan sesuatu… bila meliaht org… sya boleh rasa jenis apakah dia suatu masa nanti… kadang2 saya risau … lagi2 bila dapat bayangan bila seseorang itu akan mati….

  11. ahmadtarmizi says:

    Pakcik,tlg izinnya copas bebera tajuk y baegus banget,sebagai referens

  12. hamba Allah says:

    Saya dpt rasa semuanya ada dlm diri saya. Bkn saya seorg yg mngakuinya malah kwan rapt,keluarga serta org sekeliling juga perasan ini ada pada saya. Benda ini dari kecil lagi dh ada cuma kami tak pernah peka. Tapi saya juga seorang yg boleh melihat makhluk halus dlm keadaan sedar.. Saya dh jumpa ramai ustz dan berfikiran mngkin hijab saya terbuka tetapi tidak.

  13. azmirul says:

    saya muhd azmirul , umur saye 16 . saye mengalami suatu bnde aneh . iaitu boleh menukarkan tempat dia man- mana sahaja . saya pun tak tahu nak jelaskan mcm mana . seperti bumi ni saya boleh pusingkannya . saya tak pasti . kadang kala saye menangis memikirkannya

    • azie09 says:

      Kick gam sdh ko nie

      • azie09 says:

        Sya tkde deria ke-6…tpi sya rsa ade sesuatu dlm dri sya..stiap mlm jumaat mata sbelh kiri berubah dri warna hijau
        .kekadang warna merah…dn sya mampu membuat benda yg sya pandang…akn terapung
        ..dn sya jgk dpt mengawal..haiwan..dn memahami bhasa kuno yunani…sya ada jmpa pakar,dn dokter..tpi diorng ckp sya gila…skit hti jgk.tpi sya x bleh marah…kalao sya mrh…tetibe angin brtiub..kencng..
        Bgitu jgk klao sya menanggis
        ..tlong sya..sya snggup byr bratus ribu..demi mngubat sya..plz.

  14. bukan spam says:

    Asalamualaikum, sy ni xde la apa kebolehan yg hebat cuma sy kerap rasa sesuatu perkara yg berlaku pernh berlaku pd sy sebelum ni macam diulang2.. atau pn dipanggil de javu yang paling sy ingat sampai skrg dlu mase sy masih bersekolah sy mimpi sy berada disuatu kompleks beli belah tp xpasti dmana beberapa tahun kemudian selepas habis sekolah sy dn keluarga melancong keKorea Selatan dn kami singgah di pusat beli belah disana bila msuk je kat situ sy jadi terpinga2 sebab keadaan dalam shoping mall tu sebijik macam yang sy mimpi beberapa tahun sebelum tu, sy ckp dgn ayah sy yg sy mcm pernah dtg sini dn sy ceritakan apa yang sy mimpi, ayah sy ckp mungkin roh sy dh smpi dlu kesini sblm jasad sy smpai,

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s