Gambar Wali Songo ( Sembilan )



This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

56 Responses to Gambar Wali Songo ( Sembilan )

  1. hamba yg hina berkata:

    asalamualaikumwarahmanturahhirtalawabarakatuh…

  2. hamba yg hina berkata:

    sekiranya saya katakan bahawa ada nya seorang hamba allah….di mana dia boleh di masuki oleh roh2 para wali….bagaimana…?? setelah di masuki roh2 para wali….maka wali itu lah yg akan berbicara dgn kita….

  3. Banjoe berkata:

    @ Hamba Yg Hina

    Salam tuan…

    Mentelah tuan yg ariff berbicara fasal ada badan yg boleh dimasuki Roh2 Para Wali, maka Newbie mohon bertanya beberapa soalan pada tuan. Apabila dikatakan badan seseorang itu dimasuki atau dirasuki oleh entiti lain, lazimnya dinamakan dgn istilah dimasuki, menurun, selap, jinjang atau sebagainya. Maka dlm perkara ini mohon tuan jelaskan beberapa persoalan :

    (1) Apakah yg masuk itu, atau yg menyerap itu, atau yg menurun itu sebenar2nya Roh Para Wali? Atau unsur2 lain yg ghaib yg negative yg mengaku Tok Syeikh, Wali itu, Keramat ini, atau Mambang sana Mambang sini yg datang….????

    (2) Bagaimanakah keadaannya dan kemana pula perginya sang aku yg ampunya badan diri itu, tatakala setelah badannya itu dimasuki ditumpangi oleh Roh Para Wali atau sebagainya itu..?? Adakah sang aku yg ampunya badan diri itu sedar badan dirinya itu telah ditonggang oleh unsur ghaib yg lain…???

    (3) Apakah sebelum seruan memanggil Roh2 itu datang perlu bakarkan asap kemiyan dahulu? Atau ada yg perlu disediakan jamuan hidangan yg lazimnya Tok Syeikh atau Mambang itu mahu.

    (4) Ada jenis entiti yg jika memanggilnya datang, perlu disediakan pulut kuning, telor, ayam panggang, berteh, pisang minyak, pelbagai minuman, cerut atau sireh-pinang dan sebagainya. Kadang2 badan yg dimasuki itu kecil orangnya, tetapi Sang Ruh / Tok Syeikh yg menyerap itu boleh makan minum membantai semuanya sehingga licin.

    (5) Dari pengalaman dan perhatian Newbie, apabila Tok Syeikh / Mambang itu keluar, sang badan yg ditumpanginya itu lembek keletehan. Apabila dia sedar, dia sendiri pun tidak tahu-menahu, atau pura2 tidak tahu-menahu apa yg dicakapkan oleh entiti yg memasuki badannya itu.

    (6) Apakah hukumnya dari sudut Akidah Islam dlm masalah menurun atau kemasukan ini? Andaikata tatkala menurun atau dimasuki itu, ditakdirkan sang ampunya badan itu mati, apakah jadinya sang aku yg ampunya badan itu..??

    Maka dlm masalah ini Newbie mohon penjelasan yg sejelas2nya dari Tuan Hamba Yg Mulia…. Silakan tuan.

    Wassalam….

  4. ali berkata:

    minta izin copy

  5. unknowname berkata:

    Wali tak bisa diundang/ dipanggil kedatangannya.
    Wali masuk ke dalam tubuh atas kemauan wali sendiri kerna ibadah si punya tubuh yg ikhlas kerna Allah.
    Pabila masuk tubuh, Wali selalu ucap “Assalamu ‘alaikum”.

    • fajar berkata:

      i cann’t belived it………………..

      • jadi wali itu gampang dan bisa bisa saja yang penting kita lurus melaksanakan syariatt….saya yakin ainul yakin kalian bisa menjadi wali(kekasih aallah)…berbeda klu seumpama di antara kita ada yang ingin menjadi nabi/rosul gak bakalan bisa!!!!!!!!

    • malik berkata:

      saya cuma menyampaikan apa yang kamu tulis itu salah wali bisa kita pangil melalui dzikir dihati dan kita minta ke alloh swt supaya ruh kudus para wali bisa masuk kebadan manusia apa yg tidak mungkin bagi alloh ,smua bisa terjadi jika alloh menghendaki

  6. Na'im berkata:

    Wali9 adlh wali allah yg d uts untk myiarkn islam stlh nabi,dan rosul.yg mrsuk itu adlah jin,krn biasany wali itu membrkan bisikan yg baik.dan beliau tdk memta jamuan.yg bliau mta adlh,ktaatn yg sbgmn bliau ajar kan,ke kita.
    Wassalam

    • assalamualaikum, wr.wb

      maaf sedulur islam, saya hanya ingin meluruskan ucapan anda,
      sebenar nya BUKAN jin, tapi saiton yaitu setan, jin itu sama dengan kita, mereka sholat mengamalkan kur’an dan memmpajari nya, itu khusus jin muslim, sama dengan manusia, kita sebagai orang muslim, dan ada juga sebagai orang kafir,
      dan tolong pelajari lagi AL-QURAN biar anda tidak menyesatkan teman” kita,
      trimakasih,

      • saya ahli dosa berkata:

        Saya setuju…ingat.. WAMAA KHOLAQTUL JINNA WALINSANI ILLALIYA’BUDUUN….. BEGITU FIRMAN ALLAH DALAM AL-QURAN??

  7. zahir zakaria berkata:

    Kami berpesan pada kalian supaya bertakwa pada Allah.Apa gunanya gambar-gambar ini?Ditakuti membawa pada syirik.Bukankah banyak hadis-hadis nabi melarang kita menggambar makhluk hidup?

  8. pangeran empat berkata:

    ass,izin copy paste,

    • jazuli berkata:

      jikalau anda ingin jalan ke surga, ingat lah “miftahul janah lailahailalloh” insya allah anda bisa menuju jalan yang benar
      itulah kunci surga

      • saya ahli dosa berkata:

        Tetapi saya bertanya kepda tuan,apakah kita sudah benar2 menjalankan lailahailallah sedangkan syarat yng zahiriahnya saja,sudah kita tidak mampu belum lgi batiniahnya..kalimah lailhailallah itu bukan hanya sekadar zikir sahaja…fahamilah dan dalamilah maksudnya…maaf tuan,klu tuan berjaya memenuhi syarat2 lailahailallah,tuan memang manusia ahli syurga..mudah mudahan tuan berjaya memenuhinya..amin..tiada yang mustahil bagi allah..

  9. marulian berkata:

    Assalamu ‘alaikum warohmatullohi wabarokatuh, terima kasih gambar wali songonya

  10. U……
    9@mBaRnYa cUc0x c!N,,….

  11. sangjiwa berkata:

    sang aku ada kat iman mana?

  12. arief berkata:

    Apa emang bisa?cara’yy?

  13. rakyat kaoemkoesam berkata:

    bukan roh wali yang berbicara,
    tetapi hodam wali itu . hodam itu berupa kebaikan selagi roh masih ada di dalam dunya

  14. izka asyari berkata:

    Wali itu tidak mati beliau hidup di alam uluhiyah,yang mati hanya sipat duniawinya,dan kalau ada orang ngaku kesurupan wali itu sebenarnya bukan wali melainkan ”qorin” siapa qorin ? dia adalah ruhaniah sebangsa jin yang selalu bersamanya tatkala masih hidup makanya dia tau dan bisa menjawab setiap pertanyaan mengenai wali itu. Dan bukan hanya wali kita pun manusia biasa sama mempunyai yang namanya”qorin” Kulu nafsin daiqotul maut………..[Alqur’an]

    • jazuli berkata:

      kenapa anda bilang wali tidak mati ??

      wali seorang manusia, sama dengan kita, alasan apa manusia tidak mati?
      sesungguh nya kematian itu, awal dari kehidupan kita, jikalau anda bilang wali tidak mati, kenapa ada hari akhir, yaitu KIAMATT ??

      • hashim berkata:

        wali akn terus hidup hingga ke hari kiamat
        tidak ada nabi lagi slps wafatnya Rasulullah SAW
        .hanya KEWALIANnya akan terus hidup hingga ke hari kiamat

      • Hamdan berkata:

        dalami ilmu Tassauf…saudara akan tahu jawapanya..

  15. ina berkata:

    ijin copy..

  16. elfan berkata:

    Sesungguhnya kamu akan mati dan sesungguhnya mereka akan mati (pula). (QS. Az Zumar:30)

    Mengapa kamu kafir kepada Allah, padahal kamu tadinya mati, lalu Allah menghidupkan kamu, kemudian kamu dimatikan dan dihidupkan-Nya kembali, kemudian kepada-Nya-lah kamu dikembalikan? (QS. Al Baqarah:28)

    Mereka (yang di sorga) tidak akan merasakan mati di dalamnya kecuali mati di dunia. Dan Allah memelihara mereka dari azab neraka, (QS. Ad Dikhaan: 56)

    Maka Sesungguhnya kamu tidak akan sanggup menjadikan orang-orang yang mati itu dapat mendengar, dan menjadikan orang-orang yang tuli dapat mendengar seruan, apabila mereka itu berpaling membelakang (QS. Ar Rum: 52)

  17. Islam berkata:

    assalammualaikum..kita akan wafat..tapi wafat pandangan..bermaksud jasad kita yg akan mati tetapi roh kita tidak akan mati..

  18. Abia berkata:

    Mohon ijin di copy paste

  19. Mako berkata:

    semua org mati jasad saja
    semua org ada roh yg hidup selamanya nanti
    samada org jahat atau wali, semua roh tk mati
    adapun kelebihan wali dan alam rohnya, Allah saja lah yg
    paling mengetahui.

  20. ummi berkata:

    jangan tertipu dengan bisikan iblis dan syaitan yang menyesatkan

  21. manz chayangmaz sllhu berkata:

    ass.
    bgai mn lw ktt blum mengamal kan tpi kta sdh di dtangi olh khodam dlm mimpi ava kah khodam itt sudh hdr dlm dri ktt

    • Abdul Rahman berkata:

      lain2 jugak kau nii yunk tulis..tagulung2 lidah urang yg baca kau pnya ejaan nii

    • Hamdan berkata:

      Assalamualaikum…untuk mengetahui siapa yg datang, apabila bersemuka dihadapan kita didalam mimpi…suruh makhluk itu mengucap dua kalimah shahadah..klau dia mengakui tuhan itu Allah..tapi TIDAK mengakui Muhammad itu pesuruh Allah…maka tinggalkan saja…Wallahualam…

  22. bejo berkata:

    allah huallam

  23. mas haby berkata:

    nyong kpengen wadon sing gde turuke ..

  24. mukhammad ahwan berkata:

    sesunguhnya Allah SWt menaruh ruh yang hina kedalam bayi dari neraka yang pedih

  25. saya ahli dosa berkata:

    Tidak ada roh yang boleh masuk ke jasad yang bukan jasadnya…mna ada para wali yng merasuk ataupun menurun…klupun ada yng mengaku pasti iblis dan syaitan…roh itu rahsia allah…hanya allah yang memegang roh itu…klu manusia meninggalkan dunia..putus segala amalannya kecuali 3 perkara yang tidak akan putus..iaitu anak yang soleh..sedekahnya dan ilmu yang bermanfa’at..jadi,di sini,memang roh para wali bebas kerana janji allah…klu pun ada bentuk syafa’at itu,hanya doa ataupun ilmu yang diturunkan yang berkah..bukan hasil doa kita,bukan hasil amal kita tapi hasil org2 yng terdahulu sebelum kita…ilmu yang di ijajahkan oleh para ulama,kiyai pasti shoheh,sebab ada sanadnya..cth dari fulan bin fulan ke fulan bin fulan sehingga sampai kepada kita yang menerima ijajah..makanya wajib kita ketahuinya semuanya..maka wajib kita tholabul ‘ilmi ataupun mengkaji ilmu..mna iman yang betul iman yang mengikut hukum islam agar kita tidak terpesong dari akidah..islam itu ada 3 rukun iaitu iman,islam dan ihsan..maka klu kurang satu rukun
    antara 3 ini,ibadahnya tidak akan di terima oleh allah kerana ia adalah RUKUN dan kalau rukun itu,hukum adalah wajib di kerjakan..
    n

  26. muhammad ary ismoeharto berkata:

    Assalamualaika yaa waliyullah……………………………………………………

  27. TONNY DWI SAPUTRA berkata:

    aku pengen poto wali songo satu”

  28. HUSNITA berkata:

    SALAM..
    ADAKAH perlu utk kita mengantungkan gambar gambar wali songo dirumah?

  29. hendifabian berkata:

    sebarkan gambar dan ahlak beliaw yg tiada
    tandieng.

  30. soraya yohan berkata:

    Kalau sya punya foto yg original

Tinggalkan komen