Ayat al Quran itu yang tersurat 666 tersirat 999 dan tersembunyi 333



Fasal pada menyatakan berapakah jumlah ayat2 termaktub dlm itu Al-Quran, maka kata Syeikh Ainullah : Ada pun jumlah ayat2 Al-Quran itu tidak terhingga banyaknya, nggak ada manusia yg bisa menghitong jumlah sebenarnya melaenkan hanya Allah jua Yg Maha Mengetahui. Akan tetapi cara pandangan dan perkiraan berapakah jumlah ayat yg termaktub dlm Kitab Suci Al-Quran itu berbeda2 pendapat mengikut fahaman dan kajian masing2. Semua pendapat itu adalah benar belaka. Fahaman Ulamak Fekah itu pun benar, fahaman Ahli Hakeqat itu pun juga benar, comaan berbedaan dari sudut memandangnya aja.

Maka jumlah ayat2 dlm itu Al-Quran bisa dibilang 6,666 ato kurang dari 6,666. Pasal itu angka 6,666 dibilang oleh pihak barat sebagai “The Devil Number”, perkara itu nggak perlu kita bimbang, kerana angka 6,666 itu ada maknanya yg laen yg tersendiri. Bagi sesetengah Ahli Hakeqat ato Ahli Hurufiah, tanda2 noktah ato huruf-huruf pada kod-kod pembuka sesuatu ayat itu, koq juga bisa dianggap merupakan ayat2 juga. Maka jadilah perbedaan pandangan jumlah ayat2 dlm itu Al-Quran berbeda2. Ada yg berdasarkan perkiraan mereka itu secara objektif dan ada juga pandangan mereka itu secara subjektif. Apakah ketulenan dan kesucian Kitabul Mubin Al-Quran itu samada maseh tetap terpelihara ato tidak, terpulanglah pada kita untuk menghayati dan meng”hidup”kannya.

Kata Syeikh Ainullah lagi yg berguru dgn Nur Quran : Ada pun bilangan ayatnya “Yg Tersurat” itu adalah sebanyak 6,666. Bilangan ayatnya “Yg Tersirat” itu adalah sebanyak 9,999. Bilangan ayatnya “Yg Tersembunyi” itu pula sebanyak 3,333. Apakah maksudnya kata beliau itu kami kurang periksa. Cumaan katanya lagi, kamu itulah yg perlu meng”hidup”kan itu Al-Quran kerana kamu itulah sebenar2nya itu “Al-Quran”. Maka kamu itulah dinamakan “Al-Quran Yg Berjalan”. Wallahu’alam….

Berkata pula Sang Raja Wali : Manusia udah ramai yg nggak beriman dan meng”hidup”kan itu Al-Quran. Apalagi diketika Akhir Zaman ini, manusia telah ramai tidak menghayati agamanya yakni Ruh Islam itu. Manusia telah ramai karam tenggelam ditelan Fitnah Akhir Zaman. Maka sebab itu “Ruh Al-Quran” itu telah diangkat oleh Imam Mahdi kelangit. Cumaan kitab pakaian Imam Mahdi itu adalah “Kitab Hakeqat Muhammad”. Apakah itu “Kitab Hakeqat Muhamad”..?? Wallahu’alam… Cumaan katanya itulah dianya “Kitab Asal” lagi asli tulisan atas kulit unta, warisan ilmu Muhammad SAW, hanya kepada Nasabnya Ahlul Bait Pilihan – Imam Mahdi. Kitab yg menjadi perebutan diAlam Kewalian itu, akhirnya ditangan Imam Mahdi sebagai peneraju Kebangkitan Islam DiAkhir Zaman. Amin…. Wallahu’alam….

Kepada semua kami mohon ampon dan maap, koq apa yg kami paparkan itu keluar dari tajuk thread asal, lagi ianya nggak masuk akal, koq bisa jadi ribotan aja. Oleh itu anggaplah apa yg kami paparkan itu sebagai bacaan penglipur lara aja. Koq bersalahan abaikan aja. Sekali lagi mohon diampon….

Wallahu’alam….

“Selamat Menunaikan Solat Jumaat”

Sekian, Wassalam….

Komen oleh Banjoe — Jun 25, 2010 @ 1:00 pm

….. MUQADDAM DAN AL-QURAN …..

Maka bersalah-salahan pendapat menilaikan berapakah jumlah ayat-ayat yang terkandung dalam Al-Quran itu, maka jawapannya berbeda-beda mengikut keariffan seseorang itu. Semua jawapannya adalah benar belaka. Cuma Yang Maha Benar hanyalah Allah.

Kata Al-Marhum Syeikh Ainullah : Maka begitu juga dalam kita memahami pengertian ayat-ayatnya itu kerana Al-Quran itu ada beberapa tafsirannya. Ada orang menggunakan tafsiran Quran Al-Karim, atau tafsiran Quran Al-Azim, atau sebagainya. Begitu juga persoalan berapakah jumlah huruf dalam kalimah “Bismillah…” itu? Maka ada yang kata 19 huruf, ada yang kata 20 huruf, ada yang jawab 21 huruf, ada 22 huruf dan sebagainya.

Begitu juga dalam menilai jumlah nilai angka-angka dalam “Bismillah….” itu. Maka puak Mamak menilaikan ianya berjumlah 786, maka sebab itu Mamak-Mamak sangat favourite angka 786 itu. Sesetengah menilaikan jumlahnya 790, setengah menilaikannya 797, dan begitulah seterusnya. Maka jawapannya kepada beberapa perkara itu berbeda-beda. Jika zaman dulu fasal berbedaan pendapat samada Al-Quran itu Qadim atau Mahdas saja manusia telah berbalah. Hinggakan ada yang kena hukum dengan kekerasan. Wallahu’alam….

Dan lagi katanya : Ada pun kandungan kitab Al-Quran itu intisarinya adalah perhimpunan kitab-kitab dan suhuf-suhuf kepada para Nabi yang silam itu. Maka berhimpunnya kitab-kitab Zabur, Taurat, Injil dan suhuf-suhuf itu maka bernamalah ianya itu Al-Quran. Maka berhimpunnya Al-Quran itu dalam Al-Fatehah. Maka berhimpunnya Al-Fatehah itu dalam Bismillah…, dan seterusnya. Maka sebab itu ada yang berpendapat “Bismillah…” dan “Al-Fatehah” itu adalah surah teruntuk khas bagi Muhammad SAW, kerana ianya merupakan “Master Code” bagi terwujudnya itu Al-Quran…

Kata Sang Raja Wali itu pula : Ada pun kitab khas bagi Nabi Muhammad SAW itulah kitab Muqaddam atau disebut Juz Amma. Maka tatakala “44 hari” Nabi SAW berkhaluat diGua Hiraq itu, maka wahyu pertama yang diturunkan itulah ayat : “Ikraq…” Maka susulannya tersirat dalam surah-surah lain dalam Muqaddam itu, yang sepatutnya juga “44 surah”. Tetapi kenapa yang ada cuma 37/(38?) surah sahaja. Kemana menghilangnya yang lagi 7/(6?) surah itu? Cubalah direnungkan….

Wallahu’alam….

Sekian, Wassalam…

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

One Response to Ayat al Quran itu yang tersurat 666 tersirat 999 dan tersembunyi 333

  1. ahmadtarmizi says:

    jumlah ayat alqur’an tak perlu diragu, tapi ragukanlah penganutnya yg berani –
    korupsikan alqur’an

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s