Santau



Santau merujuk kepada sejenis ilmu hitam yang digunakan untuk meracun musuh. Secara umum, santau dilakukan dengan 2 cara iaitu cara fizikal dan cara santau angin.

Santau secara fizikal biasanya meracun seseorang melalui makanan atau minuman . Makanan seseorang itu ditaruh miang buluh, kaca , serbuk Ipoh , bisa besi , dan lain-lain. Bahan-bahan tersebut akan memasuki perut seseorang dan akan melukakan bahagian dalam perut. Musuh yang termakan racun santau ini akan muntah darah , pitam , pengsan dan meninggal dunia. Terdapat juga jenis santau yang hanya perlu diletakkan pada baju atau kasut mangsa. Bagi santau jenis ini, serbuk kaca atau buluh akan menyebabkan rasa miang yang menyebabkan mangsa menggaru. Perbuatan ini akan melukakan kulit mangsa dan membolehkan bahan racun ramuan santau memasuki saluran darah, dengan itu meracun mangsa.

Santau angin lebih mistik iaitu dengan bacaan jampi tertentu dan dihembuskan ke arah musuh.

Menurut kepercayaan juga, pengamal ilmu santau sukar atau tidak dapat zuriat disebabkan bisa santau yang diamalkan oleh mereka mampu membunuh zuriat yang dikandung oleh isteri mereka.

Matlamat

Santau secara umumnya digunakan bagi meracun dan membunuh atau melumpuhkan musuh.

Kelebihan

* Santau sukar dikesan siapa yang melakukannya kerana ia tidak dilakukan secara berhadapan, tetapi melalui bersembunyi.
Kelemahan

* Santau angin biasanya dihembus agar dibawa angin kearah mangsa dan dihidu masuk kedalam paru-paru mangsa. Oleh itu, sesiapa yang berada berhampiran dengan mangsa boleh turut terhidu habuk berbisa itu.

* Oleh kerana santau disediakan dalam bentuk serbuk, kemungkinan besar pengamal santau akan terdedah secara jangka panjang dan akan turut diracuni oleh santau yang disediakan oleh mereka, atau orang-orang yang rapat dengan mereka.

* Santau biasanya mengambil masa yang agak lama untuk bertindak, antara beberapa hari sehingga beberapa tahun.

* Perbuatan membunuh adalah salah di segi ugama dan undang-undang.

Penelitian secara ilmiah

* Santau secara umumnya hanyalah satu bentuk racun yang digunakan bagi membunuh musuh. Racun moden adalah lebih berkesan dan mampu membunuh dengan lebih pantas.

* Santau angin secara umumnya merupakan serbuk santau (yang mengandungi bahan tajam dan halus) yang dihembuskan kepada mangsa agar memasuki paru-paru mangsa tanpa disedari dan mengakibatkan kerosakan paru-paru. Secara saintifiknya kematian berlaku kerana mangsa menghidu dan menyedut bahan santau kedalam paru-paru dan dengan itu mengakibatkan kerosakan paru-paru disebabkan bahan tajam bercampur racun yang digunakan. Ini mengakibatkan keadaan seperti Mesothelioma atau Penyakit Asbestosis.

* Kemungkinan jampi yang digunakan merupakan satu cara menjelaskan bagaimana santau bertindak. Ini disebabkan pengamal santau silam tidak dapat menjelaskan bagaimana bahan santau mampu membunuh mangsa, dengan itu menggunakan jampi dan mentera sebagai cara penjelasan bagaimana santau mampu membunuh.

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

5 Responses to Santau

  1. Marya Sofya Zulaykha says:

    teringat dulu maser aku kene santau miang rebung dulu… gatal dan saket sangat kulit aku!!! tambhan plah kener ubat pelalau…. lagi lah teruknyer!!!! =(

  2. saya setuju sgt dgn faktar nie..yela sebabnye sesiapa yang mengunakan jalan ini adalah orang yang tak boleh berfikiran jauh,die mudah aja ambk jalan yang singkat…senang kata( tak boleh nak menyelesaikan masalah)..

  3. mohd fuad says:

    cara mengelak santau tok guru cakap…baca bismilahiramanirahim33 kali dan salamunkummirabihim 33 kali juga…insyallah akan terhindar daripada santau.betul ker pakcikli

  4. shamila says:

    saya rasa gatal satu badan…tapi yg pelik gatalnya bkn sering datang…bila saya nak tidur mesti rasa gatal sangat…saya pergi guna rawatan kampung dan dia ckap saya kena santau miang buluh…dah try byk cre tp ttp x hilang…mungkin tok guru boleh bantu saya…..

    • nurbaiti says:

      asmlmkm,,sy pun kena santau jgk,,
      blik cti hr tu trus pg berubat,,
      sanatu debu kaca,,
      kalau nak almt tmpat sy pg berubat blh je,,
      nnti emel sy,,cahayanurbaiti82@yahoo.com,,
      tp die xghu trus sape,,cuma die ckap,,terkena kat kedai,,kawan bek sekeliling kite,tu je,,sampai sekrg sy trtya2 sape,,3 kali rawatan bru hbis,,

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s