Pergi haji naik basikal



Semangat mubaligh warga Nepal ini patut ditiru. Dengan modal minima tak menghalangi cintanya kepada Islam untuk memenuhi panggilan rukun Islam yang terakhir. Tak ada sumber kewangan naik pesawat, beliau sanggup berbasikal berbulan-bulan untuk menunaikan perintah Ilahi di tanah Arab.

Maulana Taslimuddin Shah, mubaligh berusia 58 tahun dari Nepal Selatan ini telah memulai perjalanan ibadah hajinya tahun ini ke Mekah dan Medinah, dengan menunggang sebuah basikal.

Berjangut putih, Shah memulakan perjalanannya pada 17 Februari lalu. Berbasikal sendirian, Shah hanya memiliki 30.000 rupee Nepal untuk pembelanjaan sepanjang perjalanannya. Ia juga membawa bendera segitiga yang unik dari Nepal dengan simbol matahari dan bulan, dan bendera hijau organisasi muslim Nepal. Muslim Ittihad, penyumbang yang memberinya basikal yang digunakan untuk perjalanan menunaikan ibadah haji ini.

Persinggahan pertamanya dirancangkan di New Delhi. Taslimuddin Shah berharap dapat mencapai tujuan perjalanannya yang berjarak 10.000 km dalam waktu sembilan bulan. Dari India, ia kemudian akan meneruskan perjalanan melalui Pakistan, Iran, Iraq dan Turki.

Maulana Taslimuddin Shah adalah mubaligh dari desa Devpura distrik Dhanusha di dataran Terai Nepal selatan.

Sebelum ini pada tahun 2006, Mogomed Ali dari Chechnya yang menunaikan haji dengan menunggang basikal. Melewati 13 negara, lelaki berusia 63 tahun itu, mengayuh basikalnya sejauh hampir 12.000 km untuk pergi dan pulang kembali ke kampung halaman.

sumber: suaranews

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s