Ajaran sesat Ayah Pin



Ajaran Ayah Pin adalah sesat,menyeleweng dan membawa kepada rosaknya akidah.
Kerana itu hendaklah orang ramai menghindarkan diri dari terbabit dengannya.

Fatwa:
Oleh yang demikian,untuk menjalankan kuasa-kuasa yang diberi
di bawah Seksyen 25 Enakmen Pentadbiran Hal Ehwal Agama Islam 1986, Jawatankuasa Fatwa Majlis Agama Islam dan Adat Melayu Terengganu dengan ini membuat dan mengeluarkan Fatwa berikut:

1. Bahawasanya ajaran dan pegangan Ayah Pin adalah
palsu,sesat,menyeleweng dan boleh membawa ancaman kepada
ketenteraman orang awam serta merosakkan akidah.

2. Oleh yang demikian orang ramai di negeri ini hendaklah
menghindar diri daripada terlibat dengan pegangan dan ajaran
Ayah Pin tersebut.

Tarkih Pewartaan: 4 Disember 1997

Keterangan :
Antaranya :

1. Beliau mengaku tidak belajar agama,

2. Beliau berpegang kepada ajaran yang salah serta bertentangan dengan Syara’,

3. Beliau pernah menyatakan bahawa ” Tidak ada orang lain selain saya dan Nabi Muhammad saw yang berguru dengan Jibril”. Dakwaan ini salah dan palsu serta bertentangan dengan ajaran Islam dan menghina Syara’.

4. Beliau mengaku mengajar. Ajaran serta pengangannya adalah sesat dan bertentangan dengan hukum Syara’.

5. Mesti jumpa Allah dan Rasul dahulu baru boleh percaya.

6. Nabi Muhammad mencantumkan kitab Zabur,Taurat dan Injil dan menjadikan Al-Quran.

7. Bongkar Quran dahulu baru boleh percaya kepada Malaikat dan sifat dua puluh.

8. Setiap kali Sembahyang hendaklah beriktikad bahawa Ayah Pin berada di hadapan.

9. Quran perlu dibakar dan abunya dilumur pada tubuh Ayah Pin.

10.Mendakwa beliau telah melalui semua agama-agama barulah jadi Islam dan menerima syahadah secara langsung dengan Tuhan.

11.Beliau mendakwa, di atas muka bumi ini tiada orang lain yang memimpin manusia melainkan Ayah Pin seorang.

12.Nyawa manusia yang ada di atas muka bumi adalah duduk ditangannya kerana dia memegang segal kunci-kunci akhirat.

13.Kalau bersyair memuji-muji di atas nama Ayah Pin adalah lebih afdhal daripada berzikir dan bersembahyang.

14.Semasa mengucap dua kalimah syahadah hendaklah beriktikad dalam hati kepada Ayah Pin.

15.Jika ada ahli yang akan mati, Ayah Pin akan pergi dahului untuk menentukan bagi simati syurga atau neraka.

16.Setiap kali berhimpun di Gua Bayu, Gua Musang, Kelantan. Sebiji Quran akan dibakar dan abunya akan dilumur pada tubuh Ayah Pin.

17.Percaya sesuatu mesti lihat dahulu, belum lihat tidak boleh percaya. Seperti dalam rukun iman, Ayah Pin mengaku :-

i. Percaya kepada Allah ialah dengan kita kenal atau cam dia.

ii. Beriman kepada Rasul ialah dengan cara berjumpa dengan Rasul-Rasul.

iii. Kitab Al-Quran adalah cantuman daripada empat kitab.

iv. Malaikat dijadikan daripada Nur Muhammad dan malaikat seperti manusia.

v. Ayah Pin tidak percaya adanya langit dan bumi digulung atau dihancurkan pada hari kiamat sebab belum berjumpa lagi.

vi. Pegangan Ayah Pin ialah setelah dia buat semua, dapatlah Qada’ dan Qadar masing-masing bahagian.

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

16 Responses to Ajaran sesat Ayah Pin

  1. miko says:

    tahyul yg bodoh

  2. pemburu says:

    senang je kptsan ajaran ayh pin ni…klu ia bnar mgapa ia bleh di hancurkn..x ader 1 pn agama allah yg bnar akn hancur…kmbli lh kpda sjrh…hanya firaun je kat dnia ni ngku dirinya tuhan whai pngikut2 ayah pin

  3. Ainaq says:

    Suatu masa dulu(semasa pejanjahan British) orang yang berugama (.i.e. berilmu Islam) di hormati dan murah cari makan sedekah,fitrah,zakat dan sebagainya. Oleh banyak lah nak jadi orang berugama melalui pelajaran di pondok pomdok yang biaya murah dan mampu. Kaki temberang pula buat sort cut …x payah belajar semua itu reka sendiri. Pemimpin berkarisma mempunyai kepuayaan mempengaruhi orang dan bijik temberang. Ayah Pin adalah satu dari Guru Temberang Terakhir saorang lagi nabi Melayu. Ini padah bila ugama di komesilkan… Ustaz ustaz moden pun boleh terjebak.

  4. ella says:

    masok api nerake buat selamanya

  5. Nureen Hana Farzana says:

    Harap-harap ayah pin ini sedar akan kesalahannya dan kembali ke jalan bnar..

  6. ijat says:

    woi!!!!:O jgn la sesat balik la kejalan yg benar jgn la nk menipu org….jgan la msuk ke dlm agama ni—–>† dose oi!!!!!!

  7. ABDULLAH says:

    LAILAHA ILALLAH MUHAMMADURASULLULLAH.X 10000000000000000000000000000000000000000000000000000

  8. FIEYDA@ZHIZHE says:

    aku x tahu mcm mna bnda boleh jadi. . x taw malu betul la org tua ni. . .

  9. john says:

    korg komen mnunjukkn peribadi korg .. meskipun beliau sesat .. kita hanya perlu minta dan doa supaya dia sempat bertaubat.. kerana kita ini islam

  10. najwa says:

    semoga allah mengampunkan hamba-hambanya yg sesat dan di beri petunjuk jalan yg benar lagi nyata..amin.

  11. xsara says:

    Nak tanya sikit SiTua Sesat ini hidup lagi ke?Kalau masih hidup bawa bawa le BERTAUBAT -astafirrullah astafirrullah astafirrullah

  12. yourdad says:

    dah tua2 bangka pun bodoh..

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s