Qarin jin pendamping manusia

Qarin adalah jin yang dicipta oleh Allah sebagai pendamping atau kembar kepada setiap insan yang dilahirkan (manusia). Dia dikatakan sebagai “syaitan” kepada manusia itu. Setiap manusia yang dilahirkan ke dunia ini pasti ada qarin nya sendiri. Rasulullah s.a.w. tidak terkecuali. Cuma bezanya, qarin Rasulullah adalah muslim. Manakala yang lain-lainnya adalah kafir. Pada umumnya qarin kafir ini mendorong “dampingan”nya membuat kejahatan. Dia membisikkan was-was, melalaikan ibadah seperti solat, membaca al-Quran dan sebagainya. Malah ia bekerja sekuat tenaga untuk menghalang manusia dampingannya melakukan ibadah dan kebaikan.

Untuk mengimbangi usaha qarin ini Allah utuskan malaikat (Maha Adil Allah). Malaikat ini akan membisikkan hal-hal kebenaran dan mengajak membuat kebaikan. Maka terpulanglah kepada setiap manusia membuat pilihan.

Walau bagaimanapun orang2 Islam mampu menguasai dan menjadikan pengaruh qarinnya lemah tidak berdaya.

Caranya ialah dengan membaca “Bismillahir Rahmanir Rahim” (basmalah) sebelum melakukan sebarang pekerjaan, banyak berzikir, membaca al-Quran, melakukan kebaikan dan taat melaksanakan perintah Allah. Secara tidak langsung manusia itu akan meninggalkan nafsu syahwat dan sifat-sifat tercela. Membersihkan dirinya bersesuaian dengan martabat malaikat tersebut.

Pernah satu ketika dulu para ‘ustaz” pendakwah menceritakan bahawa apabila kita makan berserta Bismillah…. syaitan akan kelaparan dan kurus tetapi jika sebaliknya ia semakin gemuk. Pada awalnya memang mengelirukan dan sukar difahami bagaimana syaitan itu boleh kurus kerana bukan kita seorang sahaja manusia di muka bumi ini. Bukan semuanya baca basmalah bila hendak makan dan minum. Setelah dibangkitkan soal qarin ini baharulah kita faham kedudukan sebenarnya. Syaitan yang dimaksudkan ialah jin qarin ini (sifatnya berlawanan dengan sifat malaikat – sebab itu disebut syaitan) dan ia khusus untuk setiap individu.

Sabda Rasulullah s.a.w. daripada Abdullah Mas’ud r.a. maksudnya: “Setiap kamu ada Qarin daripada bangsa jin, dan juga Qarin daripada bangsa malaikat. Mereka bertanya: “Engkau juga ya Rasulullah.” Sabdanya: “Ya aku juga ada, tetapi Allah telah membantu aku sehingga Qarin itu dapat kuislamkan dan hanya menyuruh aku dalam hal kebajikan sahaja.” (Riwayat Ahmad dan Muslim)

Kewujudan qarin ialah untuk menggoda manusia, menampakkan hal-hal yang buruk dan hal-hal yang jahat-jahat seolah-olah baik pada anggapan manusia, lalu akhirnya manusia terpengaruh atau terpesong.

Dalam surah al-An’am: 112 terdapat firman Allah: “Dan demikianlah kami jadikan bagi setiap nabi itu musuh dari jenis manusia dan jin, sebahagian daripada mereka membisikkan kepada yang lain perkataan yang indah-indah untuk menipu”.

Ath-Thabarani mengisahkan riwayat dari Syuraik bin Thariq. Ia berkata, Rasululloh Shallallahu ‘Alaihi Wa Sallam bersabda, yang artinya: “Tidak ada seseorang di antara kalian melainkan ada baginya seorang syaitan.” Mereka bertanya, “Juga bagimu, ya Rasulullah?” “Ya, juga bagiku, tetapi Allah melindungiku sehingga aku selamat .”(HR. Ibnu Hibban)

Jin ini, menurut para alim ulama’, bukanlah dari kalangan jin yang biasa. Jin ini tugasnya hanya untuk menyesatkan ‘tuan’nya, yang didampingi dari awal kelahiran hingga kematian manusia tersebut. Ada juga qaul yang menyatakan bahawa jin ini dilahirkan bersama-sama kita, akan tetapi ianya tidak mati apabila kita meninggal dunia kerana hayat mereka dipanjangkan Allah, dan mereka hanya dimatikan menjelang hari Qiamat.

Ketika manusia mati sama ada dalam keadaan beriman kepada Allah atau mati dalam keadaan murtad, syirik atau kufur hasil daripada tipu helah iblis dan syaitan yang sentiasa berada di samping manusia, menemani manusia ke mana dia pergi, ataupun mati dalam Islam tetapi bergelumang dalam maksiat.

Qarin akan berpisah dengan “kembar”nya apabila manusia meninggal dunia. Roh manusia akan ditempatkan di alam barzakh, sedangkan qarin terus hidup kerana lazimnya umur jin adalah panjang. Walau bagaimanapun, apabila tiba hari akhirat nanti maka kedua-duanya akan dihadapkan ke hadapan Allah untuk diadili.

Tetapi qarin akan berlepas tangan dan tidak bertanggungjawab atas kesesatan atau kederhakaan manusia.

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

18 Responses to Qarin jin pendamping manusia

  1. badai berkata:

    untuk itulah perlu disucikan si Qarin ini sobatku………….

    yang manakah dzikir mensucikan qarin sobat????

    • ;;;;ht
      sesungguhnya disetiap kamu hai orang-orang, ada yang membisikan mahluk gaib dari bangsa jin yang suka menipu dan menyesatkan tuannya kearah keduniawian yang penuh dengan tipu daya dan keindahan serta kenikmatan yang hanya sesaat tetapi balasannya di akhirat nanti sangat besar apa bila itu suatu dosa yang dapat menjerumuskan manusia kedalam neraka,dihari pembalasan,maka dari itu agama islam menganjurkan untuk taat/tagwa kepada allah agar kita mendapat pertolongan dari allah di akhirat kelak dan di selamatkan dari siksa kubur,sesungguhnya rasulullah saw telah mengajarkan kepada kalian apa itu Qarin,Qarin ialah jisim api yang mana iblis neek mpyangnya jin Qarin itu pernah bersumpah kepada allah pada saat hendak di usir dari akhirat yaitu iblis berkata kepada allah,ya allah oleh kerena kau telah mengusir dan mengutukku,maka nanti didunia akan kusesatkan anak cucu adam serta akan ku buat indah semua kehidupan di dunia yang hanyalah tipu daya dan sihir sehingga mereka anak cucu adam itu dapat menemani aku masuk kedalam siksa nerakamu di hari kiamat, kecuali hamba-hambamu yan soleh dan berhati ikhlas menjalankan perintahmu serta menjauhi yang haram2 itu maka dia akan terselamatkan dari siksa neraka dan godaan-godaanku, dan sesunguhnya iblis itu mempunyai bala tentara yang di lahirkanya agar bisa agar bisa mempermudah cara kerjanya untuk mencelakai/menggoda anak cucu adam yaitu bala tentaranya yang terdiri dari golongan setan dan jin Qarin.

  2. torti berkata:

    oke makasih

  3. wirapandita berkata:

    Yg ini aku setuju penjelasannya masuk akal, makasih bro infonya bermanfaat

  4. Ami Irmana berkata:

    Saya ingin kongsikan dengan rakan2 facebooks

  5. taufik hn berkata:

    artinya sobat,pengaruh manusia terhadap jin lebih besar daripada pengaruh jin terhadap manusia,jelaslah bahwa tergantung manusianya,apabila manusianya bisa mengendalikan nafsunya,maka jin qarin akan takluk,karena jin qarin ini cenderung membisiki manusia untuk berbuat jahat,kalo jin qarin sudah takluk dan dapat kita kendalikan,maka dia menjadi benteng diri kita dari serangan jin-jin kafir lainya,sungguh maha pencipta Allah swt

  6. husnie berkata:

    wahai teman izinkan saya bertanya mengapa Allah tuhan yang maha pengasih dan penyayang lagi maha pembimbing perlu menciptakan syaitan untuk diazab… jika sejak dari mula adanya siqarin dengan kita sudah ditakdirkan menjadi syaitan oleh Allah apa guna hari pengadilan bagi lagi dan sudah terang lagi bersuluh syaitan itu tempatnya dineraka…. cube perjelaskan pada saya ……..

    • khairul berkata:

      Bertanya bagus….tapi bertanya biar ada ADAP …….bukan marah…cuma hati ku bergertar….penjelasan pada soalan anda ada dalam pertanyaan anda….adakah pertanyaan anda dengan tuntunan Qorin or dengan tuntunan ALLAH….. ALLAH itu Tuhan bukan untuk di ilmiahkan…ALLAH itu Tuhan untuk disedarkan…..moga anda dirahmati ALLAH…..jln singkat penyelesaian masalah tak tahu/tak paham/Jahil ialah menuntuk ilmu secara istiqomah…..sory n TQ

  7. mohd zaem berkata:

    Bagaimana Qarin yang dipelihara oleh Allah? minta pencerahan

  8. roslan berkata:

    Salam persaudaaraan, manusia yang kreatif memang rajin bertanya. Bertanya itu pun semesti ingin tahu lebih lanjut……… tapi saudaraku, tak bolehlah kita bertanya kepada Allah mengapa Dia jadikan qarin dan sekutunya hanya untuk di nerakai. Jangan kita persoal mengapa Allah jadikan? Itu kerja Allah!

    Nanti timbul pula soalan soalan lain seperti…….untuk apa agaknya Allah jadikan manusia jika sudah tahu manusia itu akan melakukan kerosakan di atas bumi Allah ini? atau soalan mengapa Allah jadikan neraka, sepatutnya jadikan syurga aje udah le? Ape gunanya cipta dua dua?

    Allah Rabbul ‘alamin itu Maha Berkuasa, maksudnya sangat sangat berkuasa. Berkuasa Allah itu mencipta segala galanya…..alam dunia, alam kubur, alam akhirat, alam ghaib jin, malaikat dll. Jangan kita persoalkan nape le Allah jadikan…… kita yang dijadikan ini hanya layak mentaati suruhan Nya sahaja….jangan engkar!!!
    !
    Mule nya syaitan itu amat selesa tempatnya, iaitu di syurga Allah tapi apabila melawan dan engkar murakkabu
    Maka itulah balasannya. Manusia juga akan jadi begitu, manusia yang engkar dan melawan juga akan dicampak ke neraka.

    Cakap je takde dalil pun tak best gak kan? Meh kita baca beberapa potongan ayat Al Quran untuk kita fikirkan………

    a. Surat AlFatihah, ayat 6,7 : Tunjukilah kami jalan yang benar, iaini jalan orang-orang yang Engkau berikan nikmat, bukan jalan orang-orang yang Engkau murkai dan bukan jalan orang-orang yang sesat.

    b. Surah Al Baqarah, ayat 29 : Allah mencipta untukmu segala apa yang ada di bumi,, kemudian dijadikan tujuh lapis langit. Dan Allah amat mengetahui apa setiap sesuatu.

    Sekian.

  9. Hey! I know this is kinda off topic but I was wondering which blog platform are you using for this
    site? I’m getting tired of WordPress because I’ve had problems with hackers
    and I’m looking at alternatives for another platform. I would be fantastic if you could point me in the direction of a good platform.

  10. elly berkata:

    Allah menciptakan sesuatu yang ia ciptakan tidak ada yang sia 2, semakin manusia itu menjauhkan diri daright Allah ,semakin gencar Dan makin mudah qarin untuk menjerumuskan manusia dalam Dan lebih dalam , sampai manusia itu tersesat , coba pikir, manusia Di ciptakan oleh Allah SWT lebih dalam sempurna ,dark makhluk Allah lainnya, tapi mengapa malah manusia yang mengikuti syaitan , lalu untuk apa otak Dan pikiran di ciptakan ..kalau manusia Di mengikuti perintah syaitan, tidak Ubah nya ia spt setan .

  11. ali berkata:

    Qarin banyak kaitanya dengan surah an-nas.. disamping kita membaca bismillah, maksud surah an-nas sangat bagus agar kita tidak lalai dalam solat.. ketika marah, ketika mesyuarat dalam membuat sesuatu keputusan.. tapi yang penting adalah semata-mata kerana keredhaanNYA.

    terjemahan surah an-nas : [1] Katakanlah (wahai Muhammad): “Aku berlindung kepada (Allah) Pemulihara sekalian manusia. [2] “Yang Menguasai sekalian manusia, [3] “Tuhan yang berhak disembah oleh sekalian manusia, [4] “Dari kejahatan pembisik penghasut yang timbul tenggelam, – [5] “Yang melemparkan bisikan dan hasutannya ke dalam hati manusia, – [6] “(Iaitu pembisik dan penghasut) dari kalangan jin dan manusia”.

  12. wirapandita berkata:

    qarin ada 2 jenis yaitu qarin jin & qarin malaikat. jin qarin ini mustahil ditakhlukkan krn jin qarin adlh ujian bg manusia tp hny bs dilemahkan sj pengaruhnya yaitu dgn mengendalikan hawa nafsu. itulah mengapa kita diwajibkan berpuasa dibulan ramadhan. kecuali qarinnya nabi muhammad itupun atas kehendak allah.

  13. nani berkata:

    assalamualaikum…adakah qarin yg kita nampak setelah org tersebut telah meninggal..contohnya…org yg kita kenal telah meninggal dunia tetapi kita sering nampak dia ..adakah itu qarin??

  14. Deni berkata:

    bagus juga
    tapi sayangnya tidak komplit
    ada ismar, fatruk, qarin, baqha
    sedangkan yang diceritakan hanya qarin
    lantas di mana sisanya
    karena itu adalah 4 sekawan yang selalu menemani manusia selama hidup
    bisa gak mewedarkan itu
    monggo…

  15. HammyZ berkata:

    Saya nak bertanya kenapa Allah cipta Qarin sbg pendamping manusia? Sehingga berlaku pergaduhan,pertumpahan darah sesama.manusia, adakah Allah suka melihat manusia saling berantakan antara sesama manusia dengan kejam dan zalim sekali ,cuba lihat contoh pembunuhan di Palestin, Syria, Rohingya dan negara lain juga. Mohon Pencerahan.

Tinggalkan komen