Siapakah sebenarnya al Mahdi



Saya amat tertarik dengan salah satu cerita mengenai kebangkitan Al Mahdi dan di sini saya ingin kongsikan pada anda semua tentang sesuatu yang tersirat dan tersurat disebalik kisah Al Mahdi yang banyak diperkatakan oleh ramai orang terutama pada umat akhir zaman ini sehingga ada yang terlalu taksub dan berani mengaku sebagai imam mahdi

Mengikut sejarahnya persoalan Al Mahdi ini memang telah wujud semenjak zaman Rasulullah saw lagi, baginda sendiri juga pernah banyak meriwayatkan banyak hadis tentang kewujudan Iman Mahdi diakhir zaman selain daripada kebangkitan Dajjal dan juga kedatangan Nabi Isa alaihisalam. Antara hadis yang mahsyur pernah di sampaikanya mengenai Imam Mahdi adalah :

Dari Dzar dari Abdullah dari Nabi SAW yang bersabda : “Sekiranya dunia hanya tinggal sehari sahaja (sebelum qiamat) nescaya Allah memanjangkan hari itu sehingga bangkit padanya seorang lelaki dari keturunanku atau dari kaum keluargaku, yang namanya spt namaku, nama bapanya spt nama bapaku, ia akan memenuhi bumi dengan keadilan dan saksama sebagaimana bumi dipenuhi kezaliman dan kekejaman”. Hadith riwayat Abu Daud dan Turmizi.

Dari Abu Said Al-Khudri ra berkata : “Aku telah mendengar Rasulullah SAW bersabda ; “Akan lahir dari umatku seorang lelaki yang menyeru dengan sunahku, Allah menurunkan hujan dari langit untuknya, bumi mengeluarkan kasil dan darinya buni dipenuhi dengan kedurjaan dan kekejaman. Ia memerintah umat ini selama tujuh tahun dan akan berada di baitul Maqdis”. Hadith riwayat At-Tabarani.

Di antara tanda-tanda besar Qiamat ialah munculnya Imam Mahdi yang akan memerintah dunia ini dengan keadilan ketika dunia dicengkam oleh kejahatan kerana turunnya Dajjal. Walau bagaimanapun terdapat setengah-tengah pihak yang mempertikaikan kemunculan Imam Mahdi. Mereka berpendapat ia adalah perkara dongeng yang sengaja dicipta oleh orang-orang Yahudi dan Syiah.

Ceritanya yang saya nak sampaikan ini sebenarnya bermula selepas 45 tahun kewafatan nabi Muhammad saw iaitu apabila tercatat sejarah besar dalam Islam ketika itu mengenai peristiwa berdarah Karbala di mana kita sendiri pernah mendengar atau membacanya. Sayidina Husain telah terbunuh bersama anggota keluarganya akibat kekejaman tentera Yazid bin Muawiyah yang dikepalai oleh Ubaidullah bin Ziyad di dalam peristiwa itu

Perjalanan Saidina Hussin dari Mekkah Menuju Ke Kufah tetapi terhenti di Karbala kerana diserang oleh tentera Yazid

Disini saya ingin menceritakan sedikit siapakah dia saydina hussain dan kaitannya dengan kisah imam mahdi ini, saya fikir semua orang islam mengenali siapakan beliau tentunya cucu Rasulullah saw selain dari saidina Hassan yang paling disayanginya. Mereka berdua adalah anak kepada hulubalang Islam yang tersohor siapa lagi kalau bukan Saidina Ali dan Ibu beliau adalah Saiditina Fatimah Az-Zahra anak perempuan Rasullah dan Siti Khadijah.

Di pendekkan cerita saidina hussein dalam perjalan ke Kufah dan keluarganya serta beberapa orang pengikut yang lain telah dikepung oleh tentera Bani Umayah atas arahan pemerintah ketika itu iaitu Yazid bin Muawiyah (Yazid I) di suatu kawasan padang pasir yang bernama Karbala. Disana mereka telah dikepung selama beberapa hari sehinggakan saidina hussain kehabisan bekalan makanan. Di dalam peristiwa itu juga Yazid telah memberi peringatan kepada tenteranya supaya jangan memberi atau membantu saidina hussain dengan memberi makanan walaupun dengan seteguk air sekalipun, ini kerana katanya sekiranya ia dapat minum walaupun setitis air pastinya awak semua tidak bisa mengalahinya maklumlah anak hulubalang terkenal tentu hebat seperti ayahnya. Selepas beberapa hari barulah tentera Yazid memberanikan diri untuk mendekati saidina Hussain yang kelemahan untuk mempertahankan diri dan keluarganya.

Di saat itulah berlaku perbalahan antara tentera Yazid siapakah yang berani berdepan dengan saidina Hussain kerana Yazid telah memerintahkan hukum bunuh kepada saidina Hussain dan kepalanya mesti dipersembahankan dihadapan Yazid di Damsyik sebagai bukti saidina Hussain telah dihukum bunuh. Semua tentera Yazid gentar untuk menjalankan perintah Yazid kerana sememangnya saidina hussain amat gagah perkasa seperti ayahnya dan juga kerana mengenangkan beliau adalah cucu junjungan besar nabi Muhammad saw. Akhirnya salah seorang tentera Yazid yang bernama Muawiyah bin Abi Suffian telah memberanikan diri menghampiri dan memenggal kepala saidina Hussain. Di riwayatkan sebelum kepalanya dipenggal, saidina hussain sempat berteriak memanggil abangnya saidina hassan yang ketika itu jauh berada di kota Mekah, tetapi dengan izin Allah saidina Hassan dapat mendengarnya lantas dia mula merasakan bahawa adik saidina hussain dalam kesusahan atau kemalangan. Tanpa berfikir panjang saidina hassan telah membawa bersamanya pedang peninggalan arwah ayahnya saidina Ali dimana mengikut sirahnya saidina Ali sebenarnya memiliki dua pedang sakti iaitu salah satunya adalah hadiah dari Rasulullah sendiri. Mengikut riwayatnya sebelum saidina Ali meninggal dunia beliau sempat memberi amanat kepada kedua anaknya iaitu saidana hussain dan hassan supaya mencampakkan kedua-dua pedang tersebut ke dalam laut merah tetapi apa yang berlaku hanya satu pedang saja yang dicampaknya manakala yang satu lagi pedang pemberian Rasulullah iaitu datuknya disimpan kerana mereka terlalu sayangkanya kerana itulah satu-satu harta peninggalan arwah ayahnya dan baginda. Pedang yang bernama Dzulfikar atau Dhu al-Faqar itu di bawa oleh saidina hassan bersama dengan seekor kuda peninggalan saidina ali yang menjadi tunggangannya ketika berperang di zaman Rasullulah. Diriwayatkan kuda saidina Ali yang ditungang oleh anaknya saidina hassan bergerak sepantas kilat seperti kakinya tidak mencecah ke bumi.

Apabila saidina hassan sampai sahaja di karbala di dapatinya adiknya saidina hussain serta keluarga telah dibunuh oleh tentera Yazid. Apabila melihat kekejaman tentera Yazid yang menyepak dan menendang kepala adiknya saidina hussain yang kepalanya telah terpenggal, saidina hassan telah mengamuk dan membunuh hampir semua tentera Yazid di situ dengan hanya menggunakan pedang ayahnya itu. Diriwayatkan bahawa pedang saidina Ali tersebut tidak bermata tetapi apabila dihayun atau dipukul maka saujana mata memandang semua yang ada di depannya akan mati terkena pukulan pedang yang maha hebat itu. Apabila Allah melihat ramai yang telah terkorban dan apabila bumi karbala bermandikan darah dan juga dek kerana begitu ramai yang terbunuh dengan amokan saidana hassan maka Allah telah memerintahkan Malaikat untuk turun ke bumi dan membawa saidina hassan keluar dari medan pertempuran yang maha hebat itu dan disembunyikan kesebuah kawasan gua yang tiada siapa dapat melihatnya. Hikmah dari kejadian itu mungkin Allah ingin memberi bukti kepada umat Islam bahawa kejadian Karbala itu benar-benar berlaku kerana selepas kejadian itu ada tentera Yazid datang membawa kepala saidina hussain untuk di persembahkan kepadanya, pada mula Yazid begitu gembira dengan kejayaan itu namun selepas itu dia menangis kerana mengenangkan kepala yang dipersembahkan kepadanya itu adalah kepala cucu kepada baginda Rasullulah saw.

Kesimpulan dari cerita ini adalah dimanakah perginya saidina hassan ? diamanakah ia disembunyikan ?. Ada yang meriwayatkan saidina hassan bakal muncul dan keluar dari tempat persembunyianya di satu hari nanti sebagai Imam Mahdi kerana beliaulah waris Rasulullah yang masih tinggal dan bakal memerangi tentera Dajjal di akhir zaman nanti. Logiknya saidina hassan disembunyikan bersama dengan pedang Dhu al-Faqar dan kuda saidina ali yang maha hebat itu, mungkin pedang itulah yang bakal membunuh Dajjal sebagai mana sabda Rasulullah saw :

Dari Ibnu Umar bahawa Nabi SAW telah mengambil tangan Saidina Ali ra dan bersabda:

“Akan keluar dari sulbi ini pemuda yang akan memenuhi dunia dengan keadilan (Al Mahdi). Bilamana kamu melihat yang demikian itu, maka wajib kamu mencari Pemuda dari Bani Tamim itu, dia datang dari sebelah Timur dan dia dalah pemegang bendera Al Mahdi“ dari Al Hawi Lil Fatawa oleh Imam sayuti

Menurut riwayat yang sah Al-Mahdi adalah dari keturunan Sayidina Hassan bin Ali. Sesungguhnya telah tsabit bahawa Al-Mahdi adalah keturunan Hassan bin Ali sebagaimana yang tersebut di dalam hadits sahih yang diriwayatkan oleh Al-Imam Abu Daud dalam Sunannya,

“Telah berkata Ali sambil memandang puteranya Hassan,” Sesungguhnya Puteraku ini ialah sayid sebagaimana yang telah dinamakan oleh Nabi SAW. Dari keturunannya akan lahir seorang lelaki yang namanya seperti nama Nabi kamu, menyerupai baginda dalam perangai dan tidak menyerupai baginda dalam rupa dan bentuk.”

Hadits ini telah disahkan oleh para ulama di antaranya Al-Manawi di dalam kitabnya Al-Kabir, Ibnu Atsir dalam kitabnya An-Nihayah, Ibnu Qayyim Al Jauziyah dalan kitabnya Gharibul Hadits dan Al-Manarul Munif Fi Sahihi Wad Dha’if, Al-Muhaddits Sayid Ahmad Siddiq Al-Ghumari di dalam kitabnya Aqidah Ahlil Islam Fi Nuzuli Isa AS dan lain-lain lagi.

Abu Thahir Muhd Syamsul Haq dalam kitabnya ‘Aunal Ma’bud (syarah Sunan Abu Daud), memetik kenyataan Al Hafiz Imanuddin yangmenyebut bahawa hadits-hadits mengenai Al-Mahdi menunjukkan bahawa Ia dari ahli bait Rasulullah SAW, zuriat Fatimah dan anaknya Hassan bin Ali. (sila rujuk kitab ‘Aunal Ma’bud juzu’ II m.s 374 dan 382)

Di dalam riwayat yang lain :

“Bahawa Al Mahdi ini mempunyai dua ciri-ciri besar iaitu akan mendapat daulah di sebelah Timur dan akan memegang pedang Zulfaqor (Dhu al-Faqar) sebagai bukti bahawa ia membawa kebenaran.”

Pedang Yang Dipercayai Dhu al-Faqar (Dzulfaqr) yang di simpan di Muzium Cairo Arab Saudi

Sehingga kini belum dapat kepastian yang tepat di manakah makam saidina hassan kalaulah benar-benar ia telah meninggal dan pekara yang sama juga berlaku kepada keseluruhan keluarga saidina Ali yang lain iaitu saidina Hussein jasadnya dikatakan tak langsung dikebumikan manakalan ibunya saiditina Fatimah Az-Zahrah juga tidak diketahui dimana makamnya. Yang pasti Al Mahdi pasti akan muncul, tetapi beliau bukanlah calang-calang manusia kerana kehebatannya mungkin sehebat ayahnya hulubalang agung saidina Ali ra.

Marilah kita sama-sama berdoa agar Allah SWT tunjukkan kebenaran itu kepada kita. Jangan sampai kita menjadi penentang yang tidak dapat menerima maka sikap tawakuf ( tidak menyetujui dan tidak menolak, melainkan menunggu dan terus mempelajari) adalah lebih baik. Lebih selamat bila kita tidak menyanggahnya, sebab siapa yang menyanggah kebenaran dari Allah akan terhina di dunia dan akhirat.

Allahualam,

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

36 Responses to Siapakah sebenarnya al Mahdi

  1. Banjoe berkata:

    Salam…

    Kalo nggak silap kami thread yg sama ini juga ada kami terbaca dulu2 dlm weblog Abang Debab, katanya dia orang Kampar. Terlebeh dulu kami mohon ampon pada bung2 dan bapak2 semua koq fahaman kami bersalah2an. Namanya aja ilmu dengar2an….

    Kalo ngikut cacatan sejarahnya Saidina Hassan wafat lebeh dulu dari Saidina Hussin, beliau syahid mati diracun. Jelasnya semasa Saidina Hussin syahid wafat dimedan pertempuran diKarbala, ianya tiada kena mengena lagi dgn Saidina Hassan yg telah lama dialam Arwah. Kalo dikatakan Saidina Hassan yg datang mengamuk dgn pedang Zulfakar Ali, menuntut bela atas kematian Sayyidina Hussin, koq itu adalah sejarah yg mengelirukan…???

    Kata Habeb Syed Abdullah Al-Hussin : Yg datang mengamuk itu adalah Muhammad Ali Hanafiah, bukannya Sayyidina Hassan. Difahamkan ada pun Muhammad Ali Hanafiah itu adalah anak kandung Saidina Ali dari isterinya yang laen. Hasil dari pernikahan mereka, sewaktu Sayyidina Ali keluar jauh berjuang dimedan perang, lagi lama bermukim diperantauan. Hanya Muhammad Ali Hanafiah itulah satu2nya anak kandung Sayyidina Ali yg mewarisi keberanian dan semangat juang seperti beliau.

    Akibat amukan Muhammad Ali Hanafiah itu maka sebahagian tentera dan penyokong Yazid Muawiyah telah mati dibunuh dgn pedang pusaka Zulfakar Ali itu, kerana menuntut bela atas kematian Sayyidina Hussin. Yg malangnya termasuk juga mereka yg tidak berdosa. Akibat kesalahan membalas dendam tanpa pertimbangan itu, hingga terbunuh mereka yg tidak berdosa itu, makanya Muhammad Ali Hanafiah telah dihukum….

    Diceritakan semasa beliau dalam perjananan pulang itu lalu menemui sebuah gua utk berehat, lalu disesatkan dlm gua. Dgn kehendak Allah lalu pintu gua tertutup. Maka terpenjaralah Muhammad Ali Hanafiah dlm Bukit Kaf bersama pedang Zulfakar Ali itu hingga sekian lama.

    Kata Sang Raja Wali lagi : Difahamkan Muhammad Ali Hanafiah itu telah pun diwafatkan, sepuluh tahun lebeh awal, sebelum “yg dinantikan” itu menunaikan Umrah bersama sebahagian “313” pengikutnya itu. Ada pendapat mengatakan bahawa Muhammad Ali Hanafiah itu akan bangkit semula bersama pedang pusaka Zulfakar Ali itu. Apakah fahaman tersebut koq bisa akan terjadi ato nggak..??

    Wallahu’alam….

    Mohon maaf. Jangan percaya apa yg kami paparkan itu, koq kami lagi banyak kelentongannya. Sekadar buat renungan aja ya…

    Sekian, Wassalam….

  2. jalanakhirat berkata:

    Waalakumusalam

    Saudara Banjoi. Saya tertarik sekali dengan komentar saudara diatas. Insyaallah saya cuba berusaha menyelidiki perkara diatas dan akan kita jadikan intri weblog ini jika ketemuan.

    Satu lagi misteri yang maseh sering bermain di benak saya tentang kelahiran Saidina Hussain. Ceritanya aneh sekali.

    Menurut ceritanya, suatu ketika Rasulullah saw sedang bermain dengan saidina Hassan ketika kecil (ketika mungkin baru pandai merangkak cuma) Baginda telah tertidur seketika, sesedarnya dari lelap, baginda dapati saidina Hassan telah tiada, baginda sangat gusar dan berdoa samoga kehilangan Saidina Hassan diganti segera. Sebaik sahaja kehilangan saidina Hassan diganti dengan Saidina Hussain, Saidina Hassan telah keluar dari persembunyiannya. Maka sebab itu wujudnya saidina Hassan dan Hussain. Apakah saudara Banjoe pernah mendengar cerita seumpama ini ?. Saya telah puas mencari kesahihan sumber cerita ini dan belum pernah lagi ketemuan sehingga kini.

    wasalam.

  3. hery berkata:

    siapakah yg tau nama yg benar ibu nya muhammad ali hanafiah anak syyaidina ali itu?

  4. ENDRUS berkata:

    ASSALLAMMUALAIKUM.SAYA MEMPUNYAI PENDAPAT YANG BERBEZA TENTANG IMAM MAHADI..MENURUT CERITA DARI DATUK2 SAYA TERDAHULU,IMAM MAHADI ADALAH CUCU RASULLULLAH JUGA SELAIN HASAN DAN HUSEIN..NAMANYA IALAH MUHAMAD ALI NURFIAH..MUHAMAD-DATUKNYA,ALI-BAPANYA DAN NURFIAH-IBUNYA..ADA CERITA TENTANG IBUNYA YANG JUGA ISTERI KPD SAIDINA ALI YANG TIDAK DAPAT SAYA KONGSIKAN..CERITA TENTANG IMAM MAHADI BERBUNYI LEBIH KURANG SAMA DGN CERITA SAUDARA.SEDANG IMAM MAHADI MEMBURU ORG2 YAHUDI DAN HANYA TINGGAL SEORANG PEREMPUAN YAHUDI DAN SEEKOR ANJING SAHAJA..KETIKA IMAM MAHADI HENDAK MEMBUNUH PEREMPUAN TERSEBUT,TIBA2 DTG MALAIKAT ATAS SURUHAN ALLAH KPG IMAM MAHADI LALU BERKATA,CUKUPLA SETAKAT INI DAN IMAM MAHADI DI TEMPATKAN DI GUA2 SEKITAR MEKAH DAN BILA TIBA MASANYA IAITU PADA HARI JUMAAT,SELEPAS SOLAT JUMAAT..TIDAK DIKETAHUI BILA MASANYA,WALLAHUALLAM

  5. syeh moon berkata:

    salam…. maaflaa kalau kita tidak saheh stu2 certa itu,jangan usulkan sbb takut ada di antara akhidah kita takut tergugat.wallah waalam…..

  6. Banjoe berkata:

    …. MISTERI KEBERADAAN SAYYEDINA HUSSEIN ….

    Salam…

    Sekira2 20 tahun lalu kami pun pernah mendengar hampir2 sama, seperti apa
    yg PakChik paparkan itu. Dari seorang anak murid arwah Pak Guru seorang Ahli
    Hakeqat, katanya : Ujudnya Sayyedina Hussein itu adalah dari “Kembar” kepada
    Sayyedina Hassan, buat kawan teman sepermainan Al-Hassan… Allahu’alam…

    Sehingga dgn izin-Nya jua kami diketemukan pula dgn Tok Habib, salah seorang
    Ahlul Bait dari warisan Nasab Wali 7 Alam Melayu. Katanya Sayyedina Hussein itu
    adalah seorang “Anak Pintak”. Bermulanya Sayyedina Hussein itu dari “Tiada”
    sehingga Paduka Rasul amat berdukacita, hingga berlenangan menitis air matanya.
    Dgn Kehendak-Nya dgn Mukjizat Nabi SAW, Sayyedina Hussein menjadi “Ada”….

    Demikian sedikit teka-teki keberadaan Sayyedina Hussein, sekadar buat renungan
    seketika. Telah banyak kali kami berikan teka-teki yg sama, dlm banyak blog dan
    forum, tapi celaan yg diterima. Akibatnya banyak guna akal fikirannya, tenggelam
    punca. Sedangkan jawapan amat jelas dan nyata. Itulah Mukjizat Terakhir bagi
    Rasulullah SAW sekira2 2 tahun 8 bulan lagi, sebelum baginda dijemput berpulang
    keHadrat-Nya…

    Ada diriwayatkan tatakala Rasulullah SAW ditanya soalan yg berat2, baginda ambil
    sebatang ranting lalu melukis bulatan diatas pasir. Lalu jawapannya dan penutupnya
    baginda hanya meletakkan “Satu Noktah” ditengah2. Bagi Tok Habib Al-Hussein beliau
    meletakkan “Dua Noktah”.. Sekian, omongan kosong kami, bisa baca usah percaya…

    Allahu’alam ^ Wassalam….

    Ampon & Peace….

  7. hashim berkata:

    aku minat ceritani nanti aku bagi komen………………………………a………………………………………………….

  8. hashim berkata:

    aku minat ceritani nanti aku bagi komen aku pernah baca cerita di sebelah timur yaitu di nusantara akan lahir seorang manusia daripada keturunan baginda rasulallah daripada alaksari lahirnya pemuda itu memegang panji-panji hitam dan memerintah dunia ratu agung nama diberi kerana memerintah dengan saksama almahdi adalah gelarann ..ya
    ………..disebelah timur juga dipercayai tunisia lahir seorang pemuda namanya seperti baginda dan juga keturunannya baginda lebat janggut dan misainya bercelak matanya lentik alis matanya mancung hidungnya dan menbengkok di hujungnya bertaik lalat di pipi kirinya…nanti sambung kemudian ………………..a………………………………………………….

  9. hashim berkata:

    bismillahirrahmanirrahim
    bismillah itu mula di kata
    dengan nama allah tuhan semata
    berkat syafaat penghulu kita
    pena dan kaca boleh berkata

    awal pertama fakir maklumkan
    cerita yang sempurna memberi kebajikan
    sekalian saudara fakir jagakan
    mana yang lalai tolong ingatkan

    didalam sebuah kitab tua ada diceritakan tentang perkiraan mengenai kemunculan almahdi .kemunculannya dijangka tidak sampai 750 tahun lagi dan kiamat akan berlaku tak sampai 2000 tahun lagi itu hanya ramalan yang pasti hanya tuhan yang maha mengetahui.
    dimasa kemunculannya hadir satu makhluk bermata satu tertulis kafir didahinya membawa manusia kearah kebinasaan didalam huru-hara datangnya almahdi menghapuskan dajjal durjana dunia kembali aman diperintah ratu agung[almahdi] bersama temannya nabi Isa AS yang turun menghapuskan yakjuj dan makjuj yang sentiasa kelaparan hilangnya dajjal dan binasanya yakjuj & makjuj dunia kembali aman diperintah almahdi & isa sehingga berbelas tahun lamanya sehingga datang satu asap yang menghilangkan nyawa orang-orang yang ada imannya itulah dunia dipenghujungnya sebelum tertiupnya sangkakala dikali pertama

    dari kitab kasyful ghaibiah.
    nantiku sambung lagi wallahuaklam.

  10. ENDRUS berkata:

    IMAM MAHADI/MUHAMMAD ALI NURFIAH AKAN BANGKIT PADA AKHIR ZAMAN..SEMASA KHUTBAH JUMAAT DIJALANKAN DI MASJIDIL HARAM,SATU PERSATU IMAM TELAH TUMBANG/JATUH SEHINGGALA IMAM MAHADI MUNCUL MENJADI IMAM YG KETUJUH..DAN IMAM MAHADI MENYURUH SELURUH UMAT YG BERADA DI SITU MENGUCAP 2 KALIMAH SYAHADAH DAN LALU DIPANCUNG KEPALANYA..BUKAN SEORG DUA,TETAPI BERIBU YG DIPANCUNG DENGAN SEKALI HANYUNAN..BUKAN KERANA UMAT AKHIR ZAMAN PADA MASA ITU TIDAK PANDAI MENGUCAP,TETAPI ADAKAH KITA SENDIRI FAHAM BETUL2 APA SEBENARNYA MAKSUD LAFAZ 2 KALIMAH SYAHADAH YG SEBENAR2NYA..MUNGKIN KITA BOLEH MENYEBUTNYA,TETAPI ADAKAH KITA BENAR2 FAHAM/BERPEGANG TEGUH DALAM JIWA KITA?..INI BELUM LAGI APABILA KELUARNYA DAJJAL APABILA SURUH MENGAKU DIRINYA SEBAGAI TUHAN, DENGAN TAHAP KEIMANAN UMAT PD MS ITU TERSGTLAH RENDAH, DGN DAJJAL HANYA MEMEGANG BULAN DAN MATAHARI DGN TGNYA..INGATLAH,FAHAMILAH BETUL2 MAKSUD LAFAZ 2 KALIMAH SYAHADAH DGN BTL DAN TERUS SEMAT KEDALAM JIWA SELAMANYA..SEKADAR BERKONGSI ILMU,FIKIR2KANLA..

    • Musafir tujuh berkata:

      Salam, berhati-hati Saudara mengeluarkan kenyataan sedemikian. Terutama generasi sekarang yg mudah percaya tanpa kajian. Kenyataan begini boleh mengelirukan org lain, terutama yg baru berjinak jinak mengenal islam.

  11. abu fateh berkata:

    salam saudara.sesungguhnya cerita saudara ini amat jauh dr fakta sebenar.berhati hatilah jika mahu menyampaikan sejarah,kerna jika ada yang terus percaya dgn cerita yg anda sampaikan,sedangkan ianya tidak benar,maka anda menanggung dosa berpanjangan.rujuk dan kaji,pastikan fakta betul,baru kongsi dgn yg lain.jgn hanya bergantung pada buku/tulisan yg tidak jelas,sumbernya.harap buat pembetulan,dgn usaha kajian anda sendiri.

  12. Raja Shurga berkata:

    andaikata imam mahdi atau gelar sesuainya Raja Neraka ditakdirkan ujud di akhir masa ini.Mungkin sekadar membenarkan sebahagian hadis nabi Muhammad dan mencukupkan janji Allah berkenaan dengan Ketuhanan dan Kekuasaan Allah.

  13. Raja Shurga berkata:

    Dikatakan dajjal memiliki 1/10 ketuanan bumi..sedangkan imam mahdi 9/10.Imam Mahdi tiada siapa faham tentang maksud dan tujuan hidup beliau.Namun beliau berada di antara neraka dan shurga,saat ini bahkan selama mungkin. Beliau sesempurna insan manusia,sebaik nabi Muhammad,sekacak nabi Yusuf,segagah nabi Musa,setinggi nabi Adam,suara semerdu nabi Daud,sehebat nabi Sulaiman dan makhluk terpilih sebagai Khalifah Allah terakhir.

  14. Raja Shurga berkata:

    Al Mahdi akan mengaku Imam Mahdi di Makkah saat umat islam sudah menguasai dunia dan umat manusia menerima agama islam sebagai adat dan cara hidup bahkan dibudayakan di serata dunia.Amiin.

  15. Raja Shurga berkata:

    Imam Mahdi mudah jatuh cinta,namun mungkin beliau belum bernikah.Jodoh beliau agaknya siapa,adakah bakal isteri beliau juga bernama Siti Aisyah.Harap harap begitu.Sungguh cantik kan,nama beliau Muhammad dan Siti Aisyah nama isteri beliau,tapi semua ini di tangan tuhan.Kita kena yakin takdir Allah sahaja.

  16. Raja Shurga berkata:

    Ada dikatakan orang orang lama dulu kala.Imam Mahdi juga digelar Raja Muhammad terakhir di masa beliau.Al Hashimi anak murid pertama beliau,Al Hashimi di katakan persis Rasulullah dari rupa dan bentuk dan setegas Saidina Ali dan pemilik alam kebatinan.Hanya mereka berdua mengenali dajjal,mereka akan memerangkap dajjal dengan ilmu dan hikmah mereka berdua.Tiada siapa mengenali Al Hashimi,hanya Raja Muhammad yang menjadi sahabatnya sehidup semati.Insha^Allah.

    • hashim berkata:

      drpd abdullah bin mas,ud r.a berkata; rasullallah saw bersabda dunia tidak akan hilang (kiamat) sehinggalah bangsa arab akan dikuasai oleh seorang lelaki drpd keluargaku(keturunanku) yg namanya sama dgn namaku

      hr tirmizi

      • hashim berkata:

        sabda nabi ; setiap sabab atau keturunan akan terputus sampai hari kiamat kecuali keturunanku

        hr-alhakim ibnu abi syaibah ath-thabrani al-baihaqi dll

        menurut kbykan ulama muhd bin abdllh (al-mahdi) akn mmimpin dunia islam ketika umt islam berpecah-belah dan dia berjaya menundukkan semua .bangsa didunia dibwh kekuasaan islam

  17. papak berkata:

    ALLAH ALLAH ALLAH ALLAH ALLAH ALLAH ALLAH

  18. jufrizal adin berkata:

    saya pernah juga mendengar cerita saidiana hasan,saidina husain n muhammad ali hanafiah.
    Mereka bertiga ialah anak nya saidina ali ra tapi yang lain ibunya muhammad ali hanafiah.
    Pada suatu hari di rumah rasul saw di adakan satu acara dan pada saat itu nabi saw menyuruh kpd patimah anak tercitanya untuk memakai baju yang berlainan warnanya ketiga putra nya.
    Kepada hasan di pake kan baju hijau.kepada husain di pakekan baju merah dan kepada muhammad ali hanafiah di pakek kan baju putih.
    Dan pada saat itu hasan didudukkan di samping kanan nabi saw husein di samping kiri nabi saw dan muhammad ali hanapiah yang merupakn cucu tirinya di dudukan di atas pangkuan nabi muhammad saw.
    Kemudian fatimah bertanya kpd ayah nya kenapa hasan dan husain ayah dudukkan di samping ayah sedangkan ali hanafian yang cucu tiri dari ayah ayah dudukakan di pangkuan ayah dan kenapa pakaian orang itu berbeda warana nya.
    Kumudian rasulullah menjawab.
    Begini putri ku tercinta Kenapa hasan saya suruh pake baju yang hijau karna pada suatu hari nanti dia akan meninggal di racun.kenapa husain saya suruh pake baju merah karna dia nanti akan meninggal di dalam peperangan dan kenapa ali hanapiah saya suruh pake baju putih karna dia cucuku yang akan membalas kematia saudara2 nya ini yan syahid ini.
    Benar adanya hasan di racun oleh istrinya sendiri ( laila majnun ) atas suruhan raja yazid.husain mati di tangan tentara yazid di karbala pada saat husai menuju ajal nya dia berteriak memanggil saudara nya muhammad ali hanapiah.dan dengan izin allah di mendengar dan mengatahui kalau saudara nya husain dalam keadaan kesuluitan.lalu muhammad ali hanapiah berggagas menuju padang perang itu dengan membawa pedang ayah nya zul faqa.
    Dan pada saat itu muhammad ali hana piah membunuh smau tentara yazid dan tnggal satu orang yang lari ke arah bukit yang di situ ada gua dan alai hanapiah masuk ke gua itu maka dengan kuasa allah gua itu tertutup.
    Menurut dari cerita hasan dan husain wajah keduanya hampir mirip denga rasulullah sedangkan muhammad alai hana piah tidak cuma sifat nya yang menyrupai sifat rasul saw.

  19. Wawin F berkata:

    In Golden Age all moslem country will be free from financial debt & Slave system , their will be no banking system , no hunger , no more price tag , no more divide betwen rich and poor all will be fullfiled (mean Of Justice) , all moslem will be free and peacefull and more closed to GOD than ever , cause moneytary system has been used by dajjal to divided & counquer each moslem individu all over the world!! Wake Up !!!!!!!!!!!!!!!

  20. Safwan berkata:

    .Ummu Salamah r.a. meriwayatkan bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda: “Al Mahdi itu adalah daripada ahli keluargaku dari anak cucu Fatimah”. (Hadith Riwayat Abu Daud) .. Sayyidina Ali pernah memandang kepada anaknya seraya berkata: “Sesungguhnya anakku ini adalah penghulu sebagaimana telah dikatakan oleh Rasulullah s.a.w. kepadanya (Al Hasan)”. “Daripada keturunannya akan lahir seorang yang dinamakan dengan nama Nabi kita. Ia menyerupai Baginda pada budi pekertinya dan tidak menyerupainya pada rupa parasnya”. (Hadith Riwayat Abu Daud)
    imam mahdi namanya serupa dengan nama rasul kita dan nama bapanya juga sama dengan nama bapa rasul kita.

  21. Semasa kcil sya.
    sya sering dicertakan tentang sejarah rasulullah dan keturunanya oleh nenek
    salah satunya crita tentang Saidina Muhammad Ali Hnafiah
    bahwasanya saidina hasan dan husen adalah kakak beradik kandung
    sedangkan saidina Ali hanaFiah adalah adik dari saidina hasan dan husen dari ibu yang lain
    semasa hidup Rasullullah..Beliou sangat menyayangi ketiga cucunya,sehingga banyak sifat-sifat beliau yg dimiliki oleh cucunya…
    singkat cerita meraka tumbuh besar dan menjadi pemuda yg gagah berani yg selalu menjaga keutuhan agama yg dibawakan oleh Rasullullah..sehingga kedua cucu Rasullullah Wafat dalam memperjuangkan dan memperthankan agama Allah..
    hanya Ali Hanafiahlah yg tersisa..dan sekarang terperangakap disalah satu gua yg ada di negeri Mekkah..disaat mengejar satu perempuan dari kaum yazid yg tersisa yg tidak sempat terbunuh..dikarna itulah Alihanafiah terperangkap didalam gua dengan izin Allah..
    diperkirakan pada suatu saat ALihanafiah akan keluar dari gua dan mencincang orang orang yg telah membuat maksiat dan telah keluar dri jalan Allah..maka pada saat itulah Islam akan berjaya kenbali,,banyak sejarah yg mengatakan Ali Hnafiah akan keluar dri gua berganti nama dengan Imam Mahdi..Yg akan membuat keadilan dimuka bumi ini..dan akan menghancurkan kemungkran…

  22. Hi there to all, since I am actually eager of reading this weblog’s post to be updated regularly. It carries nice data.

  23. alkhalifi berkata:

    mohon dimengerti..jgn sembarangan membuat cerita…dan simak kembali tulisan anda.salah satunya
    *pedang zulfakar di bawah alhasan kedalam goa.
    *pedang zulfakar di museum aran…
    Aneh

  24. muhd shahril berkata:

    Ada salah cerita ni..

  25. Nik berkata:

    Salam:Seronok juga cerita ni:Bila pancung orang kat masjid Mekah tu,ada kawan-kawan ingatkan,agar hati-hati dengan cerita itu.Ha.ha ha.saya terpaksa ketawa. Untuk respon kepada cerita imam Mahadi ini.Maka saya terpaksa percaya lah ujud imam Mahadi tersebut kerana ada hadis-hadis menceritakannya.Mengenai Ali Hanafiah yang ghaib itu adalah bakal Imam Mahadi,tidaklah saya temui hadis atau kitab ulama sufi yang lampau menyampaikannya.

    Saya percaya bukan mudah Imam Mahadi dapat tempatnya di masjid Mekah tempat datok neneknya asal itu.Maka bayangkan kalau kita mengambil alih khutbah jumaat disesebuah masjid negara tentulah ada huruhara penerimaannya.Mari kita bayangkan bagaimana keadaan hari Jumaat itu di Masjid Mekah itu.Tambah pula khutbahnya adalah jihad.Tentulah banyak pihak gagal mengenal Imam Mahadi itu.Imam Mahadi itu bercakap bukan dizaman bapanya dulu tapi sekarang.Maka ramai soldadu akan menariknya turun dari mimbar khutbah itu.Ramai pembesar negara dan negara ada disitu.Maka tentu ada ketegangan.Adakah anda fikir ia tenang-setenangnya.Bukankah itu dalam sebuah negara yang mencegah keganasan……/?.Cuba anda ambil mic ganti khatib membaca khutbah jumaat dimasjid mana-mana.Tambah pula ada pengfistiharan jihad dan sebagainya.Maka ramai abulahab dan abu jahil ingin memadangkannya terus.Jawapannya:Dihayun pedang melawan cotar.Maka apa salahnya disuruh mereka mengucap kalimah sahadah dan dilibas pedang kearah mereka. Kalau terbunuh maka itulah kaum yang patut terbunuh.Hari ini pun ramai perang saudara di negara-negara Arab.Mereka pun terbuhuh.

    Itulah baru membuktikan Ia Imam Mahadi.Itulah buat orang tunduk.Bukankah itu budaya memerintah yang sesuai ndikala itu.Maka pembantu imam Mahadi seramai jumlah 313 orang sahaja.(entah juga) maka pasukan lain dari kejauhan bergabung dengan Mahdi.Maka apa salahnya mereka terbunuh dipancung.?Bukan kita yang lakukan tapi orang yang berhak lakukan sebab mungkin ada kumpulan cuba mengacamnya masa itu.Sekiranya karisma ini tidak ujud maka pasukan yang menanti imam Mahdi tidak tahu kemunculannya.Rakyat islam tidak tunduk kepada pasukan ini termasuk para pembesar Arab dan musuh. Dulu sahabat tunduk kepada rasululah kerana berimam kepada mukjizat kerasulan dll. Maka nanti kena berimamlah kepada Imam Mahadi walaupun bukan rukun Imam kerana terpenggal kepala jika dipersoalkan siapa dan apa hak kuasa imam mahadi masa itu. Jangan takutlah orang baru atau kanak-kanak terbaca maklumat kata imam Mahadi terpaksa penggal musuhnya dalam masjid Mekah.Boleh cuci darah itu.Sama saja macam pasukan sebuah negara sana itu menyerang sebuah masjid memburu penunjuk perasaan muslimin itu.Ramai terbunuh.Tiada apa-apapun.Maka biarkanlah Allah takdirkan itu semua .Dalam satu malam saja semua selesai hal imam Mahadi itu nanti. Jangan takutlah,Masuk neraka pun lagi dasyat, ia selama-lamanya pulak.Sedangkan dicantas pedang itu kerana tak faham makna hakiki sahadat atau memang kumpulan itu sudah berniat busuk lalu disuruh sahadat berkali-kali dan akhirnya dicantas.Orang yang mengerti dan bertafakur tidak tercantas.Maka mungkin dengan sahadahlah itu ia mati secara islam setelah sekian lama munafik.Ini cuma andaian peristiwa zaman moden atas perkara lama terpendam.Berbagai kemungkinanlah. Pengatahuan am tetap pengentahuan am juga.Andaian tetap andain tapi mesti ada lojiknya.Cuba bayangkan mereka Imam Mahdi terpaksa suruh orang bersahadah.berkali-kali tentulah orang marah.Tentulah ia akan diserbu pemantau masjid Mekah.Maka ia pun hayun pedanglah.Siapa berkuasa masa itu?.Itulah karismanya nanti.barulah ada penakut-penakut.Mula -mula kena umat islam yang takut kepadanya termasuk pembesar negara.Barulah ok.Ini imaginasi saja.best tak?

  26. Nik berkata:

    Salam: Apa pun mungkin,ada yang ada pada kitab dan ada yang tidak terkitabkan.Kalau Nabi Isa jadi hidup ,maka apa salahnya yang lain pun hidup.Malah apa salahnya nabi Muhammad turut hidup.Apa salahnya Muhamad Ali diwujudkan semula.Nabi Khaidir pun masih hidup.Begitu juga Nabi Adam jadi dari tanah taneh,maka apa salahnya Al Hussin itu dari batu.Pun begitu apa salahnya Nabi Isa tanpa ayahnya tetap benih yang suci dan lair jua ke dunia sebagai rasul.Tanah taneh dan batu pun suci.Biarilah, deh ,jika bukan perkara rukun islam ,maka ia ia kekal sebagai tekateki saja.

  27. Pingback: siapakah haji lulung tanah abang - dunia kita search engine | dunia kita search engine

  28. tomyani berkata:

    yang jelas,yang pergi menuntut balas atas kmatian adik nya adalah ALI HANAFIAH.ALI HANAFIAH mmbunuh semua musuh yang ada dpadang karbala tersebut.hanya 2 orang yang tersisa,yaitu laki2& perempuan,mereka lari karna trus dkejar olh ALI HANAFIAH.hingga mrka msuk ksbuah goa(qaf).
    briringan dg ALI HANAFIAH Mngejar mrka,dtanglh seruan dri ALLAH,bahwasanya ALLAH melrang ALI HANAFIAH untuk mngejar mreka.krna ALLAH mmpunyai rncna lain thdap mrka kelak.ttp,krna kemurkaan ALI HANAFIAH,beliu tdk mpedulikan seruan tsbut.dan trus mngejar mreka smpai kdlam goa.smntara merka tlah kluar dri goa lwat ujung dblik goa,smntra ALI HANAFIAH msih dlm goa smbil trus mngejar mreka.dsaat itu lh ALLAH mnutup pintu goa dan mngurung ALI HANAFIAH.kelak ALLAH akn mbebasa kan ny bertpatan di akir zaman kelak.ITU LAH SEJARAH SEBENAR NYA

  29. Habibur Rahman berkata:

    Salam samua… maap bapak2 saya numpang lalu..
    Topic Imam Mahdi – asal usulnya serta kebangkitannya yg
    sentiasa dinanti2kan bisa menggoncang Sejarah Islam Baru….

  30. Rizky fitrananda berkata:

    Cerita ini banyak yang salah mohon di hapus sahaja karna banyak yang tidak sesui tentang kisah cucu Rosulullah Hasan dan Husein…
    Terlalu melebih lebihkan dan berlebihan dari versi aslinya.

Tinggalkan komen