Hukum menjilat kemaluan isteri

Allah s.w.t menciptakan tubuh manusia dengan fungsi masing-masing. Justeru Islam melarang dari mendatangi isteri dari ‘duburnya’ dan juga semasa haid atau nifas, kesemua pengharaman ini mempunyai dalil dan nas yang khusus. Namun isu ‘oral seks’ tidak mempunyai dalil khusus yang melarang, ini menyebabkan berlakunya perbezaan pendapat di kalangan ulama Islam.

Ulama sepakat bahawa jika sekadar menyentuh atau menggosok kemaluan suami dan isteri tanpa ‘oral seks’, adalah dibenarkan menurut para ulama Islam kerana ia tergolong dalam bentuk aktiviti menaikkan syahwat antara suami isteri yang diharuskan.

Berkenaan isu oral seks, ulama terbahagi kepada dua kumpulan :-

Yang mengharuskan :

Dr Syeikh Yusof Al-Qaradawi (rujuk http://www.islamonline.net) berfatwa harus untuk mencium kemaluan isteri atau suami dengan syarat tidak menghisap atau menelan apa jua ceceair yang keluar darinya. Menelan atau menghisap sebegini adalah MAKRUH disisi Islam kerana ia salah satu bentuk perlakuan zalim (meletakkan sesuatu tidak pada tempatnya) dan melampaui batas dalam hubungan seksual.

Apa yang pasti diharamkan menurut beliau adalah ‘anal sex’ atau seks melalui lubang dubur, kerana terdapat nas yang jelas mengharamkannya, adapun ‘oral seks’ tiada sebarang nas jelas dari Al-Quran dan hadis yang melarangnya.

Pandangan ‘harus’ atau boleh dilakukan ini dikongsi oleh Mufti Mesir, Syeikh Dr Ali Al-Jumaah dan juga Dr. Sabri ‘Abdul Ra’ouf (Prof Fiqh di Univ Al-Azhar) apabila mereka menegaskan, tindakan ini harus selagi mana ianya benar-benar dirasakan perlu bagi menghadirkan kepuasan kepada pasangan suami dan isteri, terutamanya jika ia dapat menghindarkan pasangan ini dari ketidakpuasan yang boleh membawa mereka ke lembah zina kelak.

Perbincangan ringkas

Namun begitu, saya kira kesemua mereka yang mengharuskan termasuk Syeikh Yusof Al-Qaradawi tidak pula menghuraikan satu isu yang mungkin boleh dipanjangkan perbahasannya, iaitu bab kenajisan air mazi dan air mani.

Justeru, saya mengira fatwa beliau mungkin boleh digunakan jika dalam keadaan tiada sebarang ceceair dikeluarkan semasa aktivti oral sex ini dilakukan. Namun keadaan ini dikira sukar berlaku kerana bagi seseorang yang normal, nafsu yang meningkat pastinya akan mengeluarkan cecair pelincir iaitu mazi.

Air mani lelaki dan wanita dianggap najis menurut mazhab Hanafi dan Maliki. Mazhab Syafie dan Hanbali pula mengganggapnya suci.

Namun semua ulama bersetuju air mazi adalah najis. Hasilnya, majoriti pandangan ulama yang menyatakan menelan dan hisap termasuk cecair mazi ini adalah haram atau makruh berat. Beberapa ulama kontemporari menegaskan perlu membasuh dengan segera jika terkena mazi tadi.

Mazi ibarat najis lain yang dianggap kotor dalam Islam, justeru haram memakan tahi, meminum air kencing dan termasuk juga air mazi ini. Bukan sekadar haram memakan najis malah ulama empat mazhab juga memfatwakan haram menjual najis (kecuali diketika wujudnya teknologi untuk menggunakannya sebagai baja), apatah lagi untuk menjilat, hisap dan menelannya. Sudah tentulah ia lebih lagi diharamkan.

Selain itu, menurut undang-undang Malaysia juga ia adalah satu perara yang tidak normal, khusus buat orang yang agak luar biasa nafsunya.

“Oral seks” juga tergolong dalam kategori perlakuan seks luar tabie, ia adalah salah menurut Seksyen 377B Kanun Keseksaan dan jika sabit kesalahan boleh dikenakan hukuman sebat dan 20 tahun penjara.

Justeru, mana-mana pasangan kekasih yang melakukan perkara ini, boleh dilaporkan dan diambil tindakan oleh undang-undang Malaysia. Dari sudut undang-uhdang Islam, ia dikira berdosa besar dan bolehlah dijadikan sebat dan 20 tahun penjara tadi sebagai peruntukan ta’zir di dalam Islam bagi mereka yang sabit bersalah.

Ulama Yang Mengharamkan

Kebanyakan ulama Saudi mengharamkan perbuatan ini, ini dapat dilihat dari fatwa-fatwa berikut [1] :-

Mufti Saudi Arabia bahagian Selatan, Asy-Syaikh Al’Allamah Ahmad bin Yahya An-Najmi menjawab sebagai berikut,

“Adapun hisapan isteri terhadap kemaluan suaminya (oral sex), maka ini adalah haram, tidak dibolehkan. Ini Kerana ia (kemaluan suami) dapat memancarkan mani, mazi dan lain-lain. Kalau memancar, maka akan keluar darinya air mazi yang ia najis menurut kesepakatan (ulama’). Apabila (air mazi itu) masuk ke dalam mulutnya lalu ke perutnya maka boleh jadi akan menyebabkan penyakit baginya.

Melalui pandangan ini, kita dapat melihat satu point yang penting, iaitu sejauh mana tindakan ini boleh memberikan kesan buruk kepada kesihatan pasangan. Menurut pembacaan saya, ulama yang membolehkan perilaku ini juga bersetuju untuk mengganggapnya haram jika dapat dipastikan dan dibuktikan dari sudut saintifik, ia boleh membawa bakteria dan menyebabkan penyakit yang serius.

Saya teringat pakar sakit puan, Dr Ismail Thambi pernah menyatakan bahawa bakteria yang berada di mulut adalah sangat banyak berbanding di kemaluan, justeru beliau menyatakan tindakan ‘oral sex’ dibimbangi boleh membawa penyakit kemaluan disebabkan bahagian mulut pasangan yang mempunyai banyak bakteria dan kuman.

Selain itu, seorang lagi ilmuan Islam iaitu Syeikh Nasiruddin Albani berkata :-

“Ini adalah perbuatan sebahagian binatang, seperti anjing. Dan kita mempunyai dasar umum bahawa di dalam banyak hadits, Ar-Rasul melarang untuk tasyabbuh (menyerupai) haiwan-haiwan, seperti larangan beliau turun (sujud) seperti turunnya unta, dan menoleh seperti tolehan serigala dan mematuk seperti patukan burung gagak. Dan telah dimaklumi pula bahawa Nabi Shallallahu ‘alahi wa sallam telah melarang untuk tasyabbuh (menyerupai) dengan orang kafir, maka diambil juga daripada makna larangan tersebut pelarangan tasyabbuh dengan haiwan-haiwan-sebagai penguat yang telah lalu, apalagi haiwan yang telah diketahui keburukan tabiatnya. Maka sewajarnya seorang muslim – dan keadaannya seperti ini – merasa tinggi untuk menyerupai haiwan-haiwan”

Namun, pendapat peribadi saya mendapati pandangan dan dalil yang digunapakai oleh Syeikh Albani ini adalah tidak begitu kukuh, namun saya tidak berhasrat untuk membincangkannya dengan panjang lebar di ruang ini.

Tindakan men’generalize’ semua jenis persamaan (tasyyabbuh) sebagai haram secara total juga boleh didebatkan kesohihannya. Demikian juga menyamakannya dengan perilaku binatang, benarkah binatang melakukan ‘oral seks’?, jika sekadar menjilat mungkin ye, namun menghisap kemaluan si jantan? Adakah binatang yang melakukannya?. Saya tidak pasti. Bagaimana pula binatang ada juga yang mencium dan memeluk pasangannya. Adakah mencium dan memeluk juga diharamkan kerana menyerupai binatang.? Sudah tentu tidak.

Kesimpulan

Melalui perbincangan dan pendedahan ringkas di atas, jelas kepada kita perbezaan dua kumpulan ulama ini. Dari hasil penelitian terhadap pendapat mereka bolehlah saya rumuskan bahawa :-

1) Elok dijauhi aktiviti ini dan menghadkan kepada perilaku seks yang lebih sihat bersama pasangan. Ini bagi menjauhi perkara khilaf.

2) Harus bagi suami isteri untuk mencumbu kemaluan pasangan mereka dengan syarat tidak menghisap, jilat dan menelan apa jua cecair. Ia juga dituntut untuk membersihkan mulut dan kemaluan mereka sebelum melakukan aktiviti ini sebaik mungkin bagai meninimakan kemungkinan penyakit. Namun ia makruh yang cenderung kepada haram (makruh tahrimi) jika perbuatan ini sengaja untuk meniru-meniru perbuatan aksi seks melampau golongan bukan Islam dan juga binatang.

3) Haram hukumnya menelan mazi dan mani pasangan kerana Islam mengharamkan umatnya dari melakukan perkara kotor sebegini, sama juga seperti diharamkan menjual najis (kecuali baja yang akan diproses melalui dengan bahagian kimia)

4) Hukumnya menjadi harus berdasarkan keringanan khusus yang diberi oleh Islam atau disebut ‘rukhshah’ kepada pasangan yang amat perlukannya bagi mengelakkan ketidakpuasan dan membawa masalah besar rumah tangga atau lebih dahsyat lagi, zina secara rambang diluar rumah.

5) Hukum melakukannya bersama pasangan kekasih atau mana-mana pasangan sebelum nikah yang sah adalah haram, dosa besar dan boleh didakwa dengan hukuman 20 tahun penajara di Malaysia. Namun ia tidak dianggap berzina dalam erti kata dan takrif zina yang disebut di dalam kitab-kitab Fiqh Islam. Ia hanya dianggap sebagai muqaddimah zina atau perdahuluan zina. Dalam kaedah fiqh Islam, “Apa-apa yang membawa kepada haram, hukumnya adalah haram jua”

Sebagai akhirnya, selain dari membincangkan soal hukum, kita mesti jelas bahawa hukum Islam sentiasa ingin melahirkan keutuhan rumah tangga dan masyarakat. Kita mesti sedar dan berfikir samada tindakan oral seks ini benar-benar membawa sesuatu yang berharga buat keharmonian rumahtangga kita, dan apa pula kesannya kepada nafsu diri. Adakah ia semakin mampu dikawal atau semakin buas sebenarnya.

Kita bimbang, tindakan ini boleh membawa kepada keinginan nafsu yang semakin membara dan tidak terkawal sehingga membhayakan diri dan masyaarakat di sekeliling kita disebabkan nafsu buas dan luar biasa yang sentiasa dilayan ini. Layanlah nafsu secara berpada-pada agar tidak ditawan olehnya kelak Fikirkan…

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

80 Responses to Hukum menjilat kemaluan isteri

  1. risam says:

    as pak apa yang dinamakan mani nazi

    • anjili says:

      awak ni tahu ke atau pura2 tak tahu…mani tu adalah satu benda yang keluar daripada pepk dan kotek…yamg warna putih2 tu.tak tau lagi layan lah video yang lelaki suka tengok…video paling ramai jejaka muat turun..xx…sori saya cuma nak aja je…blablablablablabla…..malas lah nak layan tentang ni belum khawin dah cita tentang sex pula geli aku..

      • kalau geli jangan dibaca. isteri n suami wajib pelajari tentang seks yg SAH. zmn skg org xkhwin pn leh bca jika ada niat nk berumahtangga.nita baik hasilnya baik,niat jahat sdiri tahu… jgn nk kata geli.kita dilahirkan dr perut ibu kita dgn smpurna cantik comei lotei ni pun dtg dr hasil persutubuhan mak ayah kkta.so awk leh lak ckp geli… perkataan geli jgn sskli kuakan dr mulut itu mnnjukan kita kurang matang.1hri kamu kwen kmu akn mnyesal apa yg kamu ckpkn ni…itu sja teguran sy.jika x slesa abaikn mhon ampun n maaf..wslm..

      • steady says:

        mulut bley tahan

  2. risam says:

    as apakah boleh seorang suami melihat kemaluan istrinya

  3. jalanakhirat says:

    Asalamualaikum

    Saudara Risam,

    Beza air mani dengan mazi

    AIR mazi perempuan ialah cecair yang keluar ketika wanita itu ghairah dan cecair itu ialah lelehan daripada faraj, pundi bartholin dan pundi vestibule yang terletak di permukaan ‘vulva’ atau bahagian antara bibir kecil.

    Air mazi boleh keluar ketika perempuan itu membaca buku romantis atau menonton adegan mengghairahkan seperti, pasangan sedang bercumbuan dan bersentuh. Bagaimanapun, air mazi tidak membatalkan puasa seseorang.

    Air mani pula ialah cecair yang keluar akibat rangsangan anggota syahwat dengan tangan iaitu menyentuh klitoris atau keseluruhan vulva atau dengan merangsangkan pembukaan kemaluan dengan alat penggetar.

    Cecair yang keluar itu kadangkala meleleh dan jarang sekali memancut. Air mani perempuan tiada benih (air mani lelaki mengandungi benih atau sperma) dan lelehan itu datang dari pundi para urethral dan semacam air kencing dan kadangkala berbau seperti air kencing tetapi bukan air kencing.

    Jika perempuan mencapai kemuncak dan ada lelehan dari kemaluannya, itulah air mani dan jika pengeluarannya berlaku, ia membatalkan puasa.

    Melihat kemaluan isteri makhruh.

  4. a.rahim says:

    aslkum…suami dan isteri lebih tahu apa yang mereka inginkan.dan yg tidak melanggar syariat.bab ini tiada jawapan yg benar2 sahih..haram atau pun harus…hanya kebanyakan nas-nas yang makruh….jd saya bepegang satu Allah itu maha penyayang..dan jaga lah kesihatan batin dan zahir…..wsalam

  5. wakmoro says:

    assalamualaikum…. bagaimane pula jike si isteri meminta untuk menjilat dan mengisap kemaluannya sebelum berjimak dengan cara itu dia merasa kepuasan dan kenikmatan bersetubuh.

    • irlaes says:

      insyaallah sah atas niat anda semata” karna allah..lakukanlanlah karna allah insyaallah.allah merahmatinya

    • TAHIR says:

      BOLEH 2 BOLEH TP MASIN LH CIKIT…AIR MANI X NAJIS @ KOTOR SB KEJADIAN MANUSIA DARI AIR MANI…SEDANGKAN ADA NAS MENYATAKAN KEJADIAN MANUSIA ADALAH SEBAIK2 KEJADIAN..MENURUT SEJARAH PADA ZAMAN NABI MUHAMMAD ..JUBAH BELIAU TERKENA AIR MANI TP BAGINDA MEMAKAINYA WAKTU SOLAT..MANDI WAJIB DI SB KN KELUAR AIR MANI BUKAN MANI 2 KOTOR.

  6. Shaifuddin says:

    Rujuk pada soalan no5 saya amat setuju dengan pertanyaan tadi.Adakah salah dengan berbuat demikian semata – mata untuk memuaskan nafsu isteri,

  7. aman says:

    pandai2 jak kluar kan fatwa….klu mcm tu byk la lg berlaku zina….dan undang2 dmalaysia tidak mengenakan sebarang hukuman jika melakukan oral sex….yang ada cuma hukuman liwat and rogol jak…

  8. PokMe says:

    saya ada fatwa tentang cara jilat kemaluan isteri menurut pandangan Islam – keluaran Universiti AlAzhari. jom layan web saya

  9. hajar says:

    sudah kita ketahui bahawa Rasullulah juga tidak pernah melihat kemaluan isteri-isteri baginda… Mengapa manusia perlu melayan nafsu seperti binatang? bukankah manusia telah diberikan akal untuk berfikir yang mana baik dan buruk.

  10. mohd sukri says:

    apa hukum jika suami mahu hubungan sdangkn isteri menolak.keinginan suami hingga melakukan onani.apa hukum suami isteri

    • TAHIR says:

      MAKA MASUK NERAKA LH C IS3 2…SB KEJADIAN WANITA SEDIRI ADALAH DARI NAFSU LELAKI..HAWA (KEINGINAN) TP KEJADIAN WANITA BKN UTK KEPUASAAN LELAKI YG BELUM DI NIKAHI..

  11. Salman Al-farisi says:

    zy ztju dngan poin 5 yg memenjrakan trdakwa slma 20 thun ,,,

    n klw bsa pidana in jga diAPLIKASIKAN di indonesia krna d indonesia jga bnyakk yg ML d luar NIKAH,,,,,,

    terimah kasih….

    salam ank bangsa

  12. halimsaad says:

    salah tu aman, sex oral adalah termasuk dalam kesalahan sex di luar tabie dlm undang2 Malaysia,dan boleh di kenakan hukuman,jika di lapor..

  13. abied says:

    Saya ingin penerangan :

    kenapa air mani menjadi haram? wajib mandi lepas hubungan intim kerana persentuhan kelamin. bukan kerana mani. dan jika mani itu HARAM, maka semua manusia juga HARAM. mohon penerangan! trimakasih….

  14. alibloggers says:

    oo jadi gitu ya, di larang

  15. apa sebab klo melihat wanita berasah gigi saya bergairah untuk bersenggama? apa ada pengaruh gigi dan sexs

  16. ali says:

    isteri saya suruh saya menjilat farajnya kerna itu membuatkan diaberasa kepuasan, kami melakukannya setiap hari…
    adakah itu salah dan haram dari segi Islam?

  17. tanpa menjilati hingga memuncak istriku takkan tahu nikmatnya sex (orgasme), kerana aku sangat lemah dan mudah loyo.

    • anjili says:

      pe..patutlah..ingat akn apa tadi….awak sepatutnya jadi lelaki yang sejati baru isteri sayang aklau tak hemmmm…hancur rumah tangga korang baru tau…

  18. Hanson Awie says:

    saya ingin tahu adakah haram atau mahruh

  19. gogo says:

    ikutlah selara masing masing asal tidak melampau batas. biasanya bila kita lihat kemaluan isteri atau isteri berbogel baru nafsu memuncak yang lebih, ini kan hukumnya mahkruh, jadi kalau lihat tak apalal macam orang hisap rokok aja lewat dubur memang tak baik nanti bau acem…….lagi pula itu bukan tempatya cuma nak cari sempit barang kali.

  20. Andre Goh Bin Abdullah says:

    Saya bru rasa bagaimana sex tu dengan isteri sya. tapi hisab & jilat amat bermakna pa kami sumi istri. Solannya apakah patut kami hindarkan perkara tu. Sebb tak tahu akan hukum nya.

    • anjili says:

      kalau awak tu sepasang suami isteri haruslah patuhi ajaran dan patang larang…maaf sebab cakap macam tu…saya ni orang kristian mana tau apa-apa tentang agama islam yang saya tahu cuma baca petikan kat atas je baru saya paham…sori..

      • TAHIR says:

        IS3 SAYA PERNAH TYA USTAD PE HUKUM SUAMI SYA MINTA MENGHISAB KEMALUANYA..USTAD JWP..ASTAQFIRULLAH ALAZIM..SEDAP 2..

    • rash says:

      Salam Andre ….saya ingin berkongsi dengan kamu ,
      Jika kamu statusnya SUAMI-ISTERI maka di bolehkan kamu buat sex dengan apa cara pun / posisi / sex oral kerana hukumnya Wajib mendatangkan kepuasan kepada kedua-dua pihak. Tapi hukumnya jadi haram jika mendatangkan kezaliman dan kemudaratan kepada isteri kamu. Dan bersederhana dalam apa jua urusan dunia.

      Maka kalau sempai menelan air mani atau mazi yang tidak sepatutnya dalam tempat yang tidak sepatutnya hukam jadi haram ( wajib di jauhi). Contoh air mani mesti masuk dalam faraj isteri – ini fitrah@sepatutnya, bukan masuk mulut @ telinga @ dubur . Tapi kalau buat orel sex sampai menelannya air mani jadi haram kerana bukan ditempat yang betul. Jika tidak menelannya tidak mengapa andre.

      Yang benar hanya dari allah.
      Semoga allah limpahkan rahmat dan berkat atas kamu sekeluarga

  21. hmba allah says:

    saya nk tnye ape hukum jika suami x dpat memuaskan nafsu si istri..

    • rash says:

      Salam Hmba..
      Berdosa tuan ….
      kerana berlaku ke-zaliman terhadap isteri…
      Wajib memberikan nafkah zahir dan batin.
      Sebab itu dalam islam isteri pun boleh menuntut cerai jika terasa di zalimi.
      contoh penderaan , tidak beri nafkah zahir atau batin.

      Tetapi jika isteri itu orang yang beriman dan reda dengan ujian dunia dan menerima keadan kegagalan suami dan tidak merasa di zalimi maka suami itu terselamat dari berdosa.

      hanya yang benar dari Allah
      yang salah dari saya, jika salah mohon ampun tuan2

    • TAHIR says:

      HUKUMNYA KESIAN ..SUDAH X MAMPU MENGAPA SIMPAN..PG LH BERUBAT BG POWER…

  22. kelana says:

    salam untuk membezakan air mani dgn air mazi ,pada kita yg kurang berpelajaran amat sukar tetapi yang pasti sebelum air mani keluar ia akan di dahului oleh air mazi pada lelaki tapi pd perempuan air mazi lebih dahulu keluar bertindah sebagai pelincir ,,,,(dgn jarak masa yg lebih lambat) kemudian bila dah kemuncak barulah air mani yg keluar.pada sy hukum menjilat kemaluan isteri mahupun suami adalah makhruh yang tidak bersalahan,yang pasti tujuan adalah suci.tetapi cecair yg keluar jgn ditelan kerana itu ada sedikit menjijitkan rasanya tak perlu dibasuh cukup sekadar lap,tetapi bila dah selesai persetubuhan sebelum tidur basuhlah….. wallahhua…lam.

  23. adi says:

    hemmm,,semuanya itu tergantung pada dtik hti kta msing2,,dan slain menjilat msih bnyak cara yg bsa dilakukan untuk memuaskan pasang, hal itulah yg baik kta jalani..

  24. bangulu says:

    assalamu’alaikum..
    bagaimana jka hnya dengan jlatan yg bsa memuaskan pasang kta,,?? dan bukankah istri tu adalah ladang buat suami ??

  25. najib says:

    maaf saya kurang trima dengan dali tasabuh, mungkin andapun akan mempragakan gaya, dan kalo pak ustadz gunakan dalil tasabbuh, apa bapak bersetubuh gak menyerupai hewan, aku gak tau itu, sebuah dalil jangan bapak sangkutkan dengan hukum ke hukum, padahal islam gak seperti itu,aku akan gunakan dalil sesiapa menyerupai kaum, maka dia termasuk, bapak pakai celana, apa bapak gak menyerupai orang amerika, dan bapak termasuk orang kafir. bpak di malaysia, makan nasi lemak karna malaysia makanan khas nasi lemak, kalo arab makanan khasnya korma, bapak mau bilang sunnah makan korma, makan aja korma pak jangan makan nasi

  26. adi siswono says:

    melalui dubur sudah pasti haram, namun untuk pasangan suami-istri saling oral adalah sah saja karna hubungan intim dalam rumah tangga hal yang mustahaq dan wajib untuk mencari sebuah kenikmatan diantara keduanya,mengapa terjadi perselingkuhan? hal ini disebabkan mereka mencari kenikmatan yang berbeda,karna istri dirumah hanya [maaf] melebarkan kaki dan siap digauli tanpa ada bentuk rangsangan yang lain,apakah ini dapat mempertahankan keutuhan rumah tangganya??????????

  27. ahmad says:

    yang pasti seorang yang menjilat/mencium kemaluan isterinya-tidak akan menghidu bau syurga…

  28. FamieFaizal. says:

    Buat renungan SUAMI-ISTERI saja.
    Tiada dalil yg menyatakan menjilat kemaluan isteri atau
    menghisap kemaluan suami itu haram.
    Sedangkan ada keterangan yg menyatakan,
    ISTERI2 KAMU ADALAH SEPERTI
    LADANG TANAMAN KAMU.
    DATANGILAH DIA DARI SUDUT MANAPUN
    YANG KAMU SUKA.
    (NIKMAT ALLAH YG MANAKAH KAMU DUSTAIE)
    Semoga kamu semua faham.

  29. anjili says:

    jadi jikalau ianya orang kristian melakukan nya apa kah yang akan berlaku.

  30. aan says:

    assalamualaikum ,,,,,, jikalau kta tdak sengaja terminum air mani suami@isteri adakh itu hram dcc islam …. sya ingn tahu apa kh hkum nya bgi seorg suami@isteri …….

  31. lindhu aji says:

    janganlah menjastice orang… mending lihat pribadi masing2 apa sudah benar/suci… manusia tak lepas dari dosa… baik tidaknya suatu perbuatan hanya diri sendiri yg bisa menilai..
    pada intinya tidak memperkosa melainkan besegsama dengan pasangannya yang di anggap sah oleh agama.

  32. hamba allah says:

    hentam saja lah janji ape yg kamu kerjakan itu dari yg halal bukan isteri orang (zina) soal dubur itu sendiri mau ingat la ko sedap isteri terbeliak mata tahan kakaka.

    • fa. says:

      kalau didubur itu haram,dalil pun sudah mengatakan, misal: ”memangnya kamu tanam biji jagung di padang pasir yg panas ke,,yg ada jadi pop kron laa…tanam jgung di tanah bukan pasir, dah dikasih benda halal msih cari yg haram…eeettt

  33. mmy says:

    Salam…klu suami xdapat mlayani krn dia ader dgn yg lain…dn si isteri kecewa dn mcri kepuasan dia kuar krn suami….bgaimana hrus di atasi…

  34. febby says:

    yang penting mah bisa muasin pasangan masing2 mslh hukumnya gw mah gx trllu faham maaf y,,,,

  35. man says:

    kan dah dikatakan ‘”JADIKANLAH ISTERI KAMU IBARAT SAWAH PADI” fahami dan praktikkanlah ayat ini..cuba masing2 selami

    • fa. says:

      coba terangkan dalil2 yg mengharamkan..
      Law menjilat mungkin iya kalo makruh, piiii mmmmmbbbbb…..??? Pikir pikir lebih baik dijauhi,soalnya takut dosa.. Dosa itu siksa.

  36. Solana…semasa isteri dalam edah iaitu suci 3 suami mengadakan hubungan oral sex seperti mengisap puting Dan menjilat kemaluan isteri sah kah rujuk diatas perbuatan itu sedans Kami tidak melakukan persetubuhan

  37. nuni says:

    assalam,intinya haram

  38. Lia says:

    Huuuummm,,,,

  39. lia athilia says:

    adakah dibolehkan suami mencium lubang jubur isteri tanpa menyutubuhi untuk menaikkan nafsu?

  40. manje says:

    Salam ustaz.saya nak tanye dose kah suami tak kasi nafkah batin selama setahun.tolong jawap ustaz.

  41. NadmaH says:

    tolong2 lah fikir2kan perbuatan tu yang terbaik jangan sampai mengikutkan Hawanafsu …..biar laah di satiap perbuatan tu sekadar menjalanan tanggong jawab sebagai suami dan is3. yang jelas nya sama merasakan kejayaan tuuuu.

Tinggalkan Jawapan

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Tukar )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Tukar )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Tukar )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Tukar )

Connecting to %s