Wanita Indonesia tawar diri kawin mutaah / kontrak



KabarIndonesia – JOHOR BARU: Beberapa wanita warga Indonesia yang bekerja di negeri Jiran atau Malaysia terkesan sekali menawarkan diri untuk dinikah secara kontrak atau mutaah dengan lelaki setempat atau warga asing untuk memenuhi tuntutan nafsu.

Bagaimanapun, mereka menetapkan syarat utama yaitu tidak boleh mengandung atau melahirkan anak. Ini karena jika mengandung atau melahirkan anak, wanita tersebut berarti melanggar syarat perjanjian kontrak kerja yang akan mengakibatkan mereka dikirim kembali ke negara asalnya.

Seorang wanita berasal dari Padang, Sumatera, Ratna, 28 tahun, (bukan nama sebenarnya), mengakui pernah melakukan kawin kontrak dengan seorang lelaki pada saat pertama mulai bekerja di negeri Jiran itu, sekitar enam tahun lalu.

‘Bukan dengan lelaki setempat, ada juga rekan saya menikah secara kontrak dengan lelaki warga asing yaitu orang Pakistan. Sudah tentu perkawinan ini atas dasar suka sama suka,’ katanya. Ratna berkata nikah kontraknya yang dulu batal apabila ‘suaminya’, seorang lelaki setempat, dan didapati suaminya ternyata sudah menikah dengan wanita lain.

Petugas KUA atau jurunikah bisa didapat dengan biaya antara RM300 ($133) dengan RM500. Walaupun menyadari surat nikah yang dikeluarkan jurunikah tersebut tidak diakui, tidak menjadi persoalan karena yang paling penting pernikahan itu sah menurut agama dan tidak melakukan dosa.

‘Banyak kawan saya masih berbuat demikian… yang penting ada orang mau, karena selain menghindari dosa dan melakukan maksiat serta persetubuhan diluar nikah, kami juga ada pelindung, tempat mengadu selain uang dan sarana tambahan. Maklumlah, kalau hanya mengharap gaji kerja kilang, berapa sih dapatnya.
‘Biasanya, kami hanya hidup sebagai suami isteri pada malam minggu saja,’ katanya.

Sumber : http://cyberita.asia1.com.sg/luarnegara/story/0,3617,97798,00.html?

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

116 Responses to Wanita Indonesia tawar diri kawin mutaah / kontrak

  1. jalanakhirat says:

    PERBEZAAN ANTARA SUNNI DAN SYIAH DALAM SOAL NIKAH MUTA’AH.

    Saya terpaksa menerangkan ini kerana ada pihak sudah terlalu kerap menganjurkan pernikahan muta’ah dengan membawa dalil ayat Quran Surah An-Nisa’ ayat 24. Ini untuk menyuluh semula pegangan agama kita dalam soal ini.

    1. PENGENALAN

    Nikah mut’ah adalah satu fatwa sesat daripada golongan Syiah.

    Cara nikah mut’ah itu ialah dua orang laki-laki dan perempuan tanpa wali dan tanpa saksi bernikah dengan akad, misalnya “mengahwini sipolan selama satu minggu dengan upah sebanyak 5000.00″. Seterusnya mereka bergaul seminggu dan sesudah seminggu nikahnya itu terbatal dengan sendirinya.

    Eddah wanita bercerai dari nikah mut’ah ini adalah 2 kali haidh wanita yang berhaidh, dan 45 hari bagi wanita yang tidak berhaidh.

    Nikah mut’ah boleh dibuat dengan apa saja wanita, tidak perlu mengikut ketetapan syara’ sehingga empat sahaja sebagaimana kahwin yang biasa.

    2. DALIL NASH YANG TERBABIT

    Firman Allah Ta’ala [ Surah An-Nisa’] ayat 24::

    ﴿ وَالْمُحْصَنَاتُ مِنَ النِّسَاء إِلاَّ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ كِتَابَ اللّهِ عَلَيْكُمْ وَأُحِلَّ لَكُم مَّا وَرَاء ذَلِكُمْ أَن تَبْتَغُواْ بِأَمْوَالِكُم مُّحْصِنِينَ غَيْرَ مُسَافِحِينَ فَمَا اسْتَمْتَعْتُم بِهِ مِنْهُنَّ فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ فَرِيضَةً وَلاَ جُنَاحَ عَلَيْكُمْ فِيمَا تَرَاضَيْتُم بِهِ مِن بَعْدِ الْفَرِيضَةِ إِنَّ اللّهَ كَانَ عَلِيماً حَكِيماً ﴾

    Ertinya::

    “Dan (diharamkan juga kamu berkahwin dengan) perempuan-perempuan isteri orang, kecuali hamba sahaya yang kamu miliki [ – iaitu hamba sahaya yang dimiliki dengan jalan tawanan dalam perang Sabil, yang suaminya tidak tertawan sama – ].( Haramnya segala yang tersebut itu) ialah suatu ketetapan hukum Allah (yang diwajibkan ke atas kamu).Dan (sebaliknya) dihalalkan bagi kamu perempuan-perempuan yang lain daripada yang tersebut itu, untuk kamu mencari (isteri) dengan harta kamu secara bernikah, bukan secara berzina.

    Kemudian mana-mana perempuan yang kamu nikmati percampuran dengannya (setelah menjadi isteri kamu), maka berikanlah kepada mereka mas kahwinnya (dengan sempurna), sebagai suatu ketetapan (yang diwajibkan oleh Allah).

    Dan tiadalah kamu berdosa mengenai sesuatu persetujuan yang telah dicapai bersama-sama oleh kamu (suami isteri), sudah ditetapkan maskahwin itu (tentang cara dan kadar pembayarannya).

    Sesungguhnya Allah sentiasa mengetahui, lagi amat bijaksana.”

    3. PERBEZAAN TAFSIRAN ANTARA SYIAH DAN SUNNI

    3.1 GOLONGAN SYIAH::

    Golongan Syiah menafsirkan ayat di atas [ khususnya daripada “famastamta’tum bihi … hingga … faridhotan ] sebagaimana berikut::

    ( Menurut Syiah) Maka wanita-wanita yang telah kamu istimta’ dengan mereka, berikanlah kepada mereka upah mereka sebagai suatu kewajiban”.

    Menurut golongan Syiah, kita boleh istimta’ (iaitu bersenang-senang) dengan wanita asalkan dibayar upahnya, dan istimta’ itu ialah mut’ah menurut mereka.

    3.2 GOLONGAN SUNNI atau AHLUS SUNNAH WAL JAMA’AH

    Ahlus Sunnah Wal Jama’ah, ringkasnya Sunni atau ASWJ, berpegang bahawa nikah mut’ah itu sama hukumnya dengan zina, terlarang lagi haram.

    Erti ayat ke-24 Surah An-Nisa’ di atas bukanlah menghalalkan mut’ah, tetapi ayat yang berkaitan dengan soal nikah. Erti yang sebenar dari frasa ayat mulai dari “famastamta’tum bihi … hingga … faridhotan” itu ialah::

    “Kemudian mana-mana perempuan yang kamu nikmati percampuran dengannya (setelah menjadi isteri kamu), maka berikanlah kepada mereka mas kahwinnya (dengan sempurna), sebagai suatu ketetapan (yang diwajibkan oleh Allah).“

    “Ujur” dalam ayat itu bukan bermaksud “upah” tetapi bererti “mahar” atau “mas kahwin“. Ini jelas diterangkan oleh ayat selepasnya iaitu ayat 25 Surah An-Nisa’::

    ﴿ وَمَن لَّمْ يَسْتَطِعْ مِنكُمْ طَوْلاً أَن يَنكِحَ الْمُحْصَنَاتِ الْمُؤْمِنَاتِ فَمِن مِّا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُم مِّن فَتَيَاتِكُمُ الْمُؤْمِنَاتِ وَاللّهُ أَعْلَمُ بِإِيمَانِكُمْ بَعْضُكُم مِّن بَعْضٍ فَانكِحُوهُنَّ بِإِذْنِ أَهْلِهِنَّ وَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ مُحْصَنَاتٍ غَيْرَ مُسَافِحَاتٍ وَلاَ مُتَّخِذَاتِ أَخْدَانٍ فَإِذَا أُحْصِنَّ فَإِنْ أَتَيْنَ بِفَاحِشَةٍ فَعَلَيْهِنَّ نِصْفُ مَا عَلَى الْمُحْصَنَاتِ مِنَ الْعَذَابِ ذَلِكَ لِمَنْ خَشِيَ الْعَنَتَ مِنْكُمْ وَأَن تَصْبِرُواْ خَيْرٌ لَّكُمْ وَاللّهُ غَفُورٌ رَّحِيمٌ ﴾

    Ertinya::

    Dan sesiapa di antara kamu yang tidak mempunyai kemampuan yang cukup untuk berkahwin dengan perempuan-perempuan baik-baik (yang merdeka, yang terpelihara kehormatannya) lagi beriman, maka bolehlah kamu berkahwin dengan perempuan-perempuan hamba yang beriman yang kamu miliki.Dan Allah lebih mengetahui akan iman kamu; kamu masing-masing (suami yang merdeka dan isteri dari hamba sahaya itu) adalah berasal sama (dari Adam, dan seagama pula).Oleh itu berkahwinlah dengan mereka dengan izin walinya, serta berikanlah mas kahwinnya menurut yang patut.

    Mereka (hamba-hamba perempuan yang akan dijadikan isteri hendaklah) yang sopan bukan perempuan-perempuan lacur dan bukan pula yang mengambil lelaki sebagai teman simpanan.

    Kemudian setelah mereka (perempuan hamba sahaya itu) berkahwin, lalu mereka melakukan perbuatan keji (zina), maka mereka dikenakan separuh dari (hukuman) siksa yang ditetapkan kepada perempuan-perempuan yang merdeka.

    ( Hukum perkahwinan ) yang demikian (yang membolehkan seseorang berkahwin dengan perempuan-perempuan hamba sahaya) itu ialah bagi orang-orang yang bimbang melakukan zina di antara kamu; dan sabarnya kamu (tidak berkahwin dengan perempuan hamba) itu adalah lebih baik bagi kamu.

    Dan (ingatlah) Allah amat pengampun, lagi amat mengasihani.

    Frasa ayat “fankihu hunna bi izni … hingga … bil ma’ruf” di atas jelas menyatakan::

    Oleh itu berkahwinlah dengan mereka dengan izin walinya, serta berikanlah mas kahwinnya menurut yang patut.

    Di sinilah letaknya kesalahan golongan Syiah yang mana mereka menghalalkan yang haram kerana tersalah dalam menafsirkan erti “ujur” sebagaimana yang diterangkan sendiri oleh ayat yang lain (iaitu ayat 25 di atas, iaitu maskahwin).

  2. soleman says:

    Janagn lah kitah sentiasa menyalahi yang lain.

    Kalau Hamba boleh dijadikan halal.

    Mengapa mempertikaikan mutaah.

    Allah telah beri kemudahan kepada mat Nabi ADAM.

    Kerana tafsir yang menyusahkan umat Maka ramai UMAT islam berzina. sebab haram nya banyak wahai ustaz……..Sebab islam dah jadi susah………Zamnan nabi mutaah dibolehkan mengapa zaman Umar diharamkan. AlQuran turun pada zaman Nabi!!!

  3. nourol says:

    salam…
    mutaah tidak boleh dijadikan alasan buat lelaki,
    bayangkan jika suami yang mempunyai isteri tatapi masih mahu bermutaah dengan wanita lain,
    sedangkan ia mempunyai tanggugjawab terhadap isteri yang dikahwinkan mempunyai wali.
    wanita tidak boleh mudah dengan bermutaah, jika habis contrak ia mengandung? siapa yang akan rugi..
    kahwinlah secara sah sesungguhnya allah lebih mengetahui dan memberikan yang terbaik buat orang2 yang soleh & solehah

  4. abu Zahra says:

    Saya di Kuala Lumpur, Malaysia ingin bermutaah dengan gadis Indonesia di Kuala Lumpur, di mana saya boleh dapati dan sila hubungi saya di alamat e mail di atas.

    Abu

    • Pine says:

      Bagus juga dapat mengelakkan zina dan anak luar nikah, saya pun berminat membantu…ramai yg fikir anak tiada berbapa dan sudah tentu anak halal, TAPI ramai yang suka tengok bayi dibuang dalam tong sampah dan dihumban dari atas flat,kedalam sungai dan sebagainya.Sedangkan kita tidak mampu untuk menahan kelaparan dan dahaga air minuman apa pula nasib bagi Janda yang pernah merasa nikmat bermesra.

    • den says:

      saya ingin cari wanita indonesia kat Gua Musang yang ingin khawin kontrak, yang ingin boleh hubungi saya dengan email anifire@yahoo.com

    • irma says:

      sya irma.sya skrg menetap di indonesia.sya bersedia untk menikah kontrak dng anda dan menetap di kuala lumpur.jk anda serius silahkan hub hp sya.081275050068.mksh

  5. alimukmin says:

    salam..pd stiap wanita yg ingin bmutaah sila email kt sy dan sy ada jln serta cara2nye.

  6. Zakaria says:

    salam…. kepada wanita yg ingin bmutaah dll…sila emailkan pada saya…insyallah banyak kebaikanya….( iltizam_05@hotmail.com )

  7. Zakaria says:

    Saya nak khawin secara sah dan nak bantu sesiapa / wanita mana yg perlukanya….( iltizam_05@hotmail.com )…

  8. dudung says:

    wah enak banget bisa mut’ah… engga usah jauh-jauh ke negara orang

  9. Pine says:

    Sekiranya ada yang berminat sila email kepada saya.Yang penting bersungguh untuk mengelakkan zina jujur ikhlas dalam hubungan syarat pernikahan tersebut.

  10. Shah says:

    Saya seorang peria malaysia ingin kahwin dgn janda dari medan so apakah syarat2 nya..

  11. syed badrul says:

    Wanita yg berminat utk berkahwin kontrak @ “cina buta”,boleh menghubungi saya di no +60133176317

  12. mansyur ardiansyah says:

    silahkan pilih sendiri tadi sudah dijelaskan, mau atau tidak untuk bermutaah. setiap pilihan ada konsekuensinya, jika haram kita berdosa jika halal ya selamat….silahkan kalo tidak takut berdosa .

  13. Mohd Suhaimi cha says:

    Sy duda 46 dan ingin jg kawin cara mutaah.

  14. JAGALAH MARTABATMU…HEYYY INTAN PERMATA,,,

  15. husen toha says:

    sy cari istri yang mau bermutah lebih jelasnya hub saya yah,terserah siapa aja yang penting mau nerima adanya’orangnya baik dan santu,syukur2 dia istri solehah hub ke no hp sy 085658961374

  16. Ahmad says:

    saya juga mahu.. sesiapa mahu berkahwin dgn saya, hubungi email ini. Asal mahu menetap di Kedah. Akan diberikan sebuah rumah, sebuah kereta. Keutamaan kpd wanita solehah.., hubungi; amizax07@yahoo.com.

  17. SUM says:

    mutah? tidak mau lah haraam itu kan shia, lebih baik nikah sehari cerai saja halal, atau kalau berani dosa kita zina sajalah

  18. kahar says:

    nikah mutaah itu haram disisi islam,ini semua tartik agama syiah kafir, Wahai wanita jglah kehormatanmu.

  19. azha says:

    Saya boleh bantu menjawap persoalan mut’ah berdasarkan dalil berkaitan nikah mut’ah , daim dan misyar. .islam itu mudah. Allah maha bijaksana. 0163117499. 01f

  20. Mohd Azhar says:

    Saya ingin mencari seorang wanita yag bersesuaian dgn diri saya seadanya untuk berkahwin secara misyar , maksudnya perkahwinan yg memerlukan persetujuan saya tidak tinggal sebumbung dan akan hadir bila diperlukan atau memerlukan.. jika ada wanita yg sudi sila email mhdazhar69@gmail.com

  21. Mohd Azhar says:

    Saya ingin mencari sorang wanita yg sudi untuk berkahwin secara misyar..
    Maksud satu perkahwinan yg tidak tinggal sebumbung tetapi akan hadir bila diperlukan atau memerlukan… jika ada yg sudi menerima saya seadanya…sila email mhdazhar69@gmail.com

  22. Soni says:

    sy cari istri yang mau bermutah lebih jelasnya hub saya yah,terserah siapa aja yang penting mau nerima adanya’orangnya baik dan santu,syukur2 dia istri solehah hub ke no hp sy +6281310229258
    Balas

  23. olive says:

    salam…saya seorang wanita dari Kelantan, kakitangan awam berumur 34 tahun, ingin mencari calon suami untuk perkahwinan misyar, jikalau ada sesiapa yang sudi…jikalau boleh, saya ingin berkenalan dengan lelaki yang lebih tua daripada saya tetapi bukannya suami orang ataupun duda ada anak dan tidak merokok..jikalau sudi dan ingin berkenalan dengan lebih lanjut, silalah email saya di olivezacky@yahoo.com :-)…wassalam

  24. muaman wali says:

    salam..saya lelaki kesepian. tapi saya tidak nakbuat dosa. ada wanita yg terbaca tolong saya ata memberi jalan yang terbaik buat saya.TQ

  25. Abg Jay says:

    hubungi juga saya.untuk hal ini……………saya at malaysia

  26. ila says:

    Assalamualaikum.. saya ibu tunggal kematian suami. Anak ada 3 org.. saya tak berminat kawin secara mutaah sbb hukumnya tak jelas. Saya hanya berminat hubungn yg sah dan bercinta slps kahwin. Saya hrpkn ada yg seseorg jujur (tidak menipu), ikhlas dan bertanggungjawab serta dpt membimbing saya kelak (yg bkn suami org). Hubungi saya suhailaas76@gmail.com jika ingin mengenali.

  27. Abg Jay says:

    hubungi sy at jamili63@gmail.com. misyar boleh. misyar lebih baik. jgn mutaah. haram

  28. lan says:

    hubungi saya abg_ramlan@yahoo.com…khas untuk gadis indon/melayu di penang

    • fariq says:

      Su ingin membantu wanita indonesia yg butuhkan kehidupan lebih baik agar bisa menjadi ibu pada zuriat islam yg cerah masa depannya. Sila hubungi sy thru email teknopj@yahoo.com atau telefon atau whatsapp at +6016-410 1705

  29. Anisa says:

    di perlengkap alamat sy pontianak kalimantan barat,sy dlu sllu pulang pergi kat malasia kucing,dan sy janda,umur sy 36than tngi 1.55c,brat badan 54kg,kulit kuning,,emael” kepuspus@yahoo.com

  30. alex says:

    askm. sesiapa wanita yang berminat sila contact saya di alex542333@yahoo.com.my. muslim. tinggal di johor bahru

  31. Anisa says:

    assalam mualaikum”saya mau lah bekenal sama teman2 semua’tidak ada jodoh”sy bisa jadi teman dan sahabat baik untuk smua yg ada di blok ini’nich no tlfn sya 081255441645

  32. yusi says:

    salam sy asli kalimantan barat sy sorang yg simple law nk kawan ngn sy ni no tel sy 08972390955 tq

  33. rahmat says:

    saya lelaki 34 tahun ingin dan sanggup dan bersedia untuk Wanita yang berkeinginan untuk kawin mutaah / kontrak. saya buat masa ini di kuala lumpur… hubungi saya melalui email saya dan saya akan reply email puan/saudari segera. wanita berumur 30-40 dilayan

    jaydivemaster@gmail.com
    nirsarahmatjaya@live.com.my

  34. abg shah says:

    assalamualaikum wbt, saya shah dari KL, berusia 39 thn, seispa yg berminat ingin bernikah mutaah dengan saya sila hubungi saya menerusi email bolatbolat@yahoo.com

  35. vivi says:

    saya seorang wanita umur 32 thn,,,udh pernah nikah.tpi,,,maaf saya bukan muslim.dri pd saya trauma dgn pernikahan yg hancur krna suamiku selingkuh saya kepingin kawin kontrak aja

  36. vivi says:

    saya tinggal dijakarta skrg lgi study.dan saya asli org manado sulawesi utara

  37. irwan says:

    salam, saya warga tempatan,berniaga,ingin mencari calon isteri secara nikah kontrak,insyaallah

  38. irwan says:

    salam saya ingin mencari calon isteri secara nikah kontrak ,,sudi email aja irwansalim53@yahoo.com

  39. zaidisyedwae2014 says:

    Sya mencari seorang wanita utk kawin mutaah,jika ada wanita yg mau blh email pada saya

  40. hafzi says:

    Salam semua. Saya berumur 31 tahun. seorang lelaki melayu dengan kerjaya profesional. Menetap di lembah klang. Saya ingin mencari isteri kedua dari seberang/Indonesia khususnya. Beliau sanggup untuk ditemui hanya dihujung minggu. Nafkah akan diberikan sebanyak minimum rm300 sbulan.

  41. hafzi says:

    Salam semua. Saya berumur 31 tahun. seorang lelaki melayu dengan kerjaya profesional. Menetap di lembah klang. Saya ingin mencari isteri kedua dari seberang/Indonesia khususnya. Beliau sanggup untuk ditemui hanya dihujung minggu. Nafkah akan diberikan sebanyak minimum rm300 sbulan.

    Email:free_suffer@yahoo.com

  42. eyd says:

    Urusan kahwin mahwin saja ini islam.
    Apa yang paling penting daripada ngurusin nafsu seks mu..?

  43. eyd says:

    Makanan kamu boleh tahan nafsu mu… Sedangkan makanan ada tepat pada mata mu.
    Keindahan seks tersembunyi dalam seluar dalam. Tak dinampak, pun kamu tak boleh tahan.
    Sebegitu sekali ka mahu mu.

  44. dewi amoy says:

    Aku juga mau klo ada yg nawarin kawin kontrak

  45. macam menarik aja.. hihi

  46. zack says:

    Saya ingin cari wanita indonesia di selangor yang inggin khawin kontrak dgn saya
    Sila email pada saya

  47. arm says:

    Saya mahu mencari wanita tempatan@indonesia untuk kahwin contract/misyar hubungi saya.bit_lan@yahoo.com

  48. adi says:

    saya mencari wanita indonesia email saya adifendi@gmail.com

  49. alex says:

    Sesiapa yg berminat untuk kahwin kontrak sila email saya. Saya lelaki Islam kerja di sunway selangor

  50. wan says:

    mencari wanita berminat misyar di penang..masmoney79@gmail.com

  51. Mohamed says:

    Asalamu alaikum, my name is Haji Mohamed, am from western African, i graduate at Uni of Brunei. am working in Central Africa, and the language here is Spanish.
    am so well much interseting to have an Indonesian lady as my truth wife, becuase i knew that Indos are so well wonderfull in good things, so this my mail for who can make me happy, (abou22@yahoo.com) looking te read you mai sooner….. Ma ssalam

  52. kaliya says:

    saya mau dan berminat kawin kontrak atau misyar, email saya: kliya@outlook.co.id

  53. zaidi says:

    Saya mahu mencari wanita tempatan@indonesia untuk kahwin contract/misyar hubungi saya. tunaman2010@gmail.com

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s