Kejadian bidadari di syurga



Petikan dari satu riwayat ada menerangkan tentang kejadian bidadari. Allah SWT telah menjadikan wajah bidadari dari empat warna iaitu putih, kuning, hijau dan merah. Allah juga menjadikan tubuh mereka dari empat bauan iaitu zafran, misik, kafur dan anbar.

Bermula dari jari-jari kakinya hinggake lutut adalah dari bauan misik. Dari lutut hingga ke payu daranya adalah dari zafran.

Dari payu dara hingga ke lehernya adalah dari anbar. Dari leher hingga ke kepalanya adalah dari kafur.
Andainya seorang dari bidadari itu meludah dengan satu ludahan saja ke bumi nescaya akan misiklah dunia ini.

Pada setiap dada bidadari telah tertulis nama suami mereka masing-masing dan juga dari nama- nama Allah. Pada sebelah tangan mereka tedapat 10 gelang emas dan pada tiap-tiap anak jarinya terdapat 10 bentuk cincin yang dipakaikan oleh Allah untuk mereka.

Demikian juga pada kedua-dua belah kaki mereka terdiri dari 10 perhiasan mutiara dan permata yang bergemerlapan. Dari Ibnu Abbas r.a. Rasulullah besabda, ”

Sesungguhnya di syurga nanti terdapat bidadari yang dipanggil Ainna, ia dijadikan dari empat jenis bauan iaitu misik, kafur, anbar dan zafran. Setiap bidadari amat merindui terhadap suami- suami mereka”.

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

25 Responses to Kejadian bidadari di syurga

  1. sastro says:

    WANGI…NYE. EM.

  2. Muhadah. says:

    Lelaki je dapat bidadari ye. Wanita dapat apa? Penerangan/ulasan tentang bidadari menggambarkan mereka tu wanita. Tolong carikan artikel tentang pasangan di syurga bagi wanita malang dan wanita yang tak pernah kahwin ketika di dunia. Tq.

    • zaridah ahmad says:

      Isteri firaun dihukum bunoh oleh suaminya kerana mengikut ajaran nabi musa lalu allah menjanjikan balasan syurga iaitu sebuah istana dan suami disana. mestilah handsom sebangding bidadari. Sekian

  3. nabil says:

    hanya untuk lelaki baik dan beriman
    sahaja dapat jodoh bidadari
    minta2 sayalah lelaki tu
    Amin

  4. Aidil shafei says:

    Aku beharap dapat berjumpa dengan bidadari aku

  5. Bagaimanakah wajah bidadari aku di syurga kelak hehy….. Kalau kita nampak bidadari syurga dibumi boleh mati kita masyaallah allah hu akbar…..

  6. eyma says:

    wanita solehah lebih baik dari bidadari syurga

  7. afifah says:

    kalau lelaki dapat bidadari syurga wanita pula dapat wildan..di syurga..

  8. mohammad says:

    perempuan pon dapat gak…. yg xkawin laaaaa. yg da suami dok ngan suami awak laaaa kata sayang dunia akirat kannnnnnn

  9. ina says:

    subahanalah semoga kaum kaum adam yang beriman dan mencintai agama allah mendapat bidadari yang cantik untuk mereka…………..dan semoga kaum hawa dapat menjadi ketua bidadari kelak jika dia menjadi isteri yang solehah taat suaminya dan melakukan suruhan allah taala……….semoga kita semua bertemu di syuga……..amin ya rabbi…….

  10. elrasmyca says:

    ap bnar byi yg mti adlh asal bidadri…

  11. Hendi says:

    Subhanallah
    Maha Suci Allah
    Dzat yg maha kuasa atas sgalanya.
    Dia-lah sbaik”y pncpta& tiada sorang pun yg stara dgn-Nya.

  12. doelfi says:

    سُبْحَانَ اَللّهُ

  13. Pathfinder says:

    wangi nyerr…..

    tapi saya layak ke utk depa?

  14. alifnaim says:

    doakan biar saya dapat bnyak A dlm pmr trial exam yerrr

  15. Nureen Hana Farzana says:

    alifnaim lari t0pik !

  16. Nizam says:

    wanita didunia ni pun dah cukup cantik sgt2…apatah lg bidadari syurga..subhanallah..

  17. MOHD SOFUAN says:

    tengok bidadari…free password

  18. fafan says:

    kalau aku sich tidak memikirkan bidadari yang amat cuantik,soalnya aku belum tentu selamat menyebrang dijembatan mengerikan,aku masih kecemplung panas banget.

  19. aandwi says:

    kalau di syorga ada bidadari yg menunggu kitakita ini,berarti istriku yg saleha kemana ? berarti di syorga ada perselingkuhan yah ? bukankah kita sekeluarga apa bila sholeh dan saleha akan masuk syorga.kasihan dong istri saya….kemana dia akan mengadu….tolong jelaskan padaku……

  20. Hamba yg hina disis Allah says:

    Salam. Sesungguhnya hanya mereka yg beriman disisi Allah dan Rasul semasa didunia ini sahaja yg Allah berikan mereka pasangan2 bidadari. Dan orang yg beriman disisi Allah tidak ada maksudnya tujuan hidup melainkan Allah. Tidak terfikir mereka hal bidadri dan apa2 pun. Mereka tidak mahu apa2 ganjaran dari amal yg mereka kerjakan semasa hidup. Yg digelar org2 mukmin itu mereka taat dan mengerjakan perintah Allah dgn ikhlas.Orang2 yg tidak beramal, tidak berjihad ke atas jalan Allah tidak lah layak memiliki syurga Allah malah mereka dicampakan ke neraka wail. Jadilah mereka ini menyimpan angan2 kosong kerana jahilnya mereka dalam soal agama dan mengesakan Allah Taala. Isteri yg solehah akan menjasdi bidadari bagi suaminya yg soleh Suami yg soleh adalah suami yg taat perintah Allah dari melakukan maksiat zahir dan batin. Yg memimmpin isteri taat kpd Allah. Kalau suami tidak menurut perintah Allah dan Rasul bagaimana hendak mendidik ister menjadi uamg solehah maka tempat mereka yg engkar perintah Allah tetap balasannya ke neraka. Oleh itu jgn lah kita berangan2 mendapat syurga atau bidadari syurga sedangkan diri kita penuh dengan kelalaian mengerjakan amal kpd Allah. Bertaubat adalah lebih baik bagi Allah.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s