Telah banyak zakar lelaki yang patah

Telah banyak zakar lelaki yang patah

MEMANG pelik mendengar kes zakar terpatah kerana ia adalah umpama anggota lidah yang tidak bertulang. Bagaimanapun, memang zakar boleh patah tetapi kes sebegitu jarang dirujuk kepada doktor kerana ‘kepatahannya’ tidak ketara kerana tisu yang rosak itu boleh pulih.

Zakar boleh patah sekiranya terhimpit atau ditindih ketika ia sedang menegang. Contohnya jika seseorang lelaki sedang tidur memusingkan badannya dan menindih zakarnya yang sedang menegang dengan badan. Ia boleh mengakibatkan zakar terkulai dan membengkak.

Kebiasaannya jika ditekap dengan ais, bengkak itu akan susut dalam masa seminggu dan zakar akan kembali normal. Jarang zakar yang patah memerlukan pembedahan kecuali jika ada darah beku di dalam otot.

Ada juga kes zakar terpatah semasa melakukan persetubuhan kerana ia terbengkok dengan ketara. Jika ia terjadi, persetubuhan tidak dapat dilakukan. Cara untuk memulihkannya ialah dengan menggunakan alat penarik otot zakar iaitu Andropenis.

Cara untuk mengelak zakar patah ialah pastikan zakar yang sedang menegang padat tidak tertindih atau terhimpit dengan kuat.

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

2 Responses to Telah banyak zakar lelaki yang patah

  1. dunia pernikahan berkata:

    bahasanya menggunakan malaysia. patah zakar itu apakah sama dengan frkatur penis??

    • jalanakhirat berkata:

      Asalamualaikum

      Tuan,

      Fraktur penis juga termasuk dalam istilah patah zakar. Cumanya fraktur penis adalah robeknya tunika albuginea penis ( salah satu selaput pembungkus penis ) yang terjadi sewaktu penis dalam keadaan ereksi. Pada saat ereksi, lapisan tunika albuginea menjadi tipis dan elastisitasnya berkurang. Jika saat ereksi tersebut penis dibengkokkan atau mendapat cedera tumpul ( tertekuk secara tidak sengaja pada saat berhubungan sex ) yang melebihi elastisitasnya maka akan terjadi robekan pada tunika albuginea.

      Gejala yang timbul biasanya terdengar bunyi retakan pada penis dan diikuti rasa nyeri, penis berangsur-angsur melemas, bengkok dan membiru. Apabila anda mengalami hal ini segeralah berobat ke dokter mengingat komplikasi yang bisa timbul seperti infeksi, ereksi menjadi bengkok dan timbul rasa nyeri saat ereksi tentunya ini akan mengurangi kualitas hidup pasien terutama saat berhubungan intim dengan pasangannya. Apabila keluhannya minimal dokter akan memberikan terapi obat-obatan antibiotika, anti inflamasi, sedatif, kompres dingin, bebat tekan dan elevasi penis. Tetapi saat ini beberapa ahli bedah urologi lebih memilih untuk segera melakukan pembedahan dengan cara menjahit bagian yang robek. Hal ini dapat mengembalikan kemampuan ereksi seperti semula. Agar anda dan sang isteri bergumbira semula.

      Wasalam.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s