Nikmatnya wanita yang bermadu

Apakah yang perlu dilakukan oleh seorang isteri
sekiranya ditakdirkan menempuh alam poligami? Apabila
suami telah menyatakan hasrat hati untuk berkahwin
lagi, bermakna isteri perlu bersiap sedia untuk
menerima kedatangan bakal madu. Bagaimanakah sikap
isteri dalam menerima kedatangan madu ini?

Bagi sesetengah isteri, kedatangan ‘orang baru’ itu
dinanti dengan dada berdebar-debar, dan ketika itu
mulalah ia tidak lalu makan, tidak lena tidur dan
memikirkan perkara yang bukan-bukan. “Mungkin aku dah
tidak secantik dulu…. Dah tak mengghairahkan lagi….”
dan pelbagai persoalan seumpamanya bermain-main dalam
kotak fikiran.

Allah turunkan ayat mengharuskan poligami, jauh sekali
hendak menganiayai kaum wanita. Sebenarnya, poligami
adalah medan perjuangan yang besar untuk menundukkan
nafsu pada diri wanita. Ketika itulah nafsu akan
tertekan.

Bermadu terasa menyakitkan kerana nafsu meronta-ronta
minta diturunkan kehendaknya. Sekiranya kita berjaya
menundukkannya, barulah datangnya nikmat bermadu. Dan
bersamanya datang nikmat beribadah, nikmat mengadu,
merintih dan menangis di hadapan Allah. Kita akan
menangis, bukan kerana kesal berpoligami tetapi kerana
kesal memandangkan selama ini kita lalai dengan nikmat
Allah sehingga Allah menarik nikmat itu sedikit demi
sedikit, untuk diberikan kepada kita di Akhirat kelak.

Dalam menerima kedatangan madu yang merupakan orang
baru dalam keluarga, isteri hendaklah berlapang dada.
Kebanyakan ‘orang baru’ ini kurang tahu akan dunia
rumahtangga yang baru dimasukinya. Isteri pertamalah
yang perlu mendidik madunya dalam soal ini. Contohnya,
dia memberitahu madunya mengenai kesukaan suami
mereka, mengenai penjagaan pakaian suami, masakan
kegemaran suami, dan yang lebih penting bagaimana
untuk ‘tackle’ masalah suami.

Perkara ini memang sulit untuk dipraktiskan kerana
adakalanya isteri pertama khuatir madunya akan
mengatasi dirinya. Sikap ini tidak sepatutnya ada.
Sebaliknya, fikirkanlah bagaimana untuk berganding
bahu menghiburkan suami agar perjuangan suami di luar
rumah berjalan lancar. Jika umpamanya kita tidak mampu
memainkan peranan untuk membantu perjuangan suami,
biarlah madu kita mengambil peranan itu. Yang penting,
kita sesama madu dapat saling membantu untuk memberi
hiburan kepada suami. Inilah yang dikatakan cinta
suami kerana Allah.

Bagaimana sekiranya isteri pertama kurang bijak dalam
sesuatu perkara manakala madunya pula lebih tahu serba
sedikit urusan rumahtangga? Dalam hal ini, isteri
pertama perlulah mempunyai sifat tawadhuk dan
berfikiran terbuka. terimalah pandangan madu sekiranya
semua itu untuk kebaikan rumahtangga mereka.

Bagaimana pula sikap isteri kedua terhadap isteri
pertama? Yang penting, jagalah hati madu. Ketika
memberi pandangan, jangan sekali-kali memperlihatkan
kelemahan si ‘kakak”. Dalam banyak hal, isteri kedua
hendaklah bersikap seperti murid kerana dia adalah
orang yang baru hendak mengenali ahli keluarga
suaminya. Jangan sekali-kali bersikap ego apabila si
‘kakak’ memberi nasihat. Merendah dirilah dengan
banyak bertanya walaupun banyak yang kita telah tahu.
Ini akan menimbulkan kemesraan.

Sekiranya kita nampak sesuatu kelemahan atau kesalahan
pada ‘kakak’ kita, cubalah betulkan secara berhikmah
kerana isteri pertama biasanya sangat sensitif dengan
setiap perkataan dan perbuatan madunya. Jagalah
hatinya.

Sesama madu hendaklah sentiasa bertolak ansur.
Sekiranya madu kita payah hendak bertolak ansur atau
beralah, kitalah yang perlu bermujahadah. Carilah
jalan yang boleh melembutkan hatinya. Misalnya,
hadiahilah dia dengan sesuatu yang disukainya walaupun
pada peringkat awal dia mungkin menolak. Ini
memerlukan kesabaran yang bukan sedikit. manalah tahu,
berkat kesabaran kita, dia berubah.

Isteri-isteri yang berpoligami sebenarnya tidak dapat
lari daripada dilanda sifat resah, cemburu, pemarah
atau buruk sangka sesama madu. Apa yang penting di
sini, pandulah perasaan itu mengikut syariat.

Untuk membuang terus segala sifat hati yang keji itu
agak mustahil, tetapi kita boleh membendungnya.
Kosongkan fikiran kita ketika perasaan itu datang, dan
isikan dengan memikirkan kebesaran Allah, tentang
nikmat dunia yang tidak kekal, atau tentang mati yang
belum tahu bila masanya. Fikirkanlah tentang dosa-dosa
yang lalu dan selalu ingatkan bahawa ujian-ujian yang
datang ini mungkin untuk menghapuskan dosa-dosa itu.

Sekiranya sifat-sifat hati yang keji itu dibiarkan
subur, kita akan menjadi orang yang kecewa, pemarah
tidak bertempat dan selalu menyimpan sakit hati samada
terhadap sesama madu atau terhadap suami. Jadilah kita
orang yang tidak tenang dan gopoh gapah dalam
bertindak.

Di samping itu, perkuatkan keyakinan bahawa Allah Maha
Adil, supaya tidak timbul resah gelisah dengan takdir
Tuhan yang menentukan kita bermadu. Banyakkanlah
mengingati Allah ketika dilanda perasaan berkecamuk.
Berdoalah kerana ia adalah senjata yang paling ampuh
ketika dilanda ujian.

“Ya Allah, satukanlah hatiku dan hati maduku.
Lembutkanlah hati kami supaya dapat berbaik-baik. Ya
Allah, tolonglah aku yang lemah ini……”

Akhir sekali, berserahlah kepada Allah kerana semuanya
adalah urusan Allah, yang sudah tentu banyak
hikmahnya.

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

92 Responses to Nikmatnya wanita yang bermadu

  1. aku juga perempuan berkata:

    sy adala isteri kedua…setahun usia pkhwinan,bru istri pertama dpt thu dia di madu kan…bkn kehendak sy utk bernikah tnpa pgtahuan dia,tp,suami berkehendakan bgitu,krn tkut istri pertama tdk stuju jika minta kbenaran tlebih dahulu…kini isteri kedua marah dan berdendam pd sy..pd suami juga dia mrh,tp,sudah berbaik dan skrg madu kerap sms dan call sy dgn segala kata maki,caci,hina…bkn sje pd sy…tp,pd mak,ayh n adik bradik sy…suami suruh sy bersabar n mgalah dgn madu..dia suruh fhm kdaan madu yg tkejut dgn pnikahan kami…dia suruh sy mgalah dan insyaAllah semua akan slesai dgn baik..siang mlm sy berdoa spya Allh lmbutkan hti madu spya dpt trima sy…sy mohon pd Allah agar di permudahkan sgala urusan…Amin…doakan kbhgiaan utk kami…

    • sya berkata:

      sabar .. saya faham apa yg awak alami.. semoga dipermudah sgala urusan….. moga kecapi kbahagiaan. amin

    • fira berkata:

      Assalamualaikum akak2 di sini boleh tak sy tompang bertanya…saya bakal bermadu sy akan jadi istri kedua…ape pendapat akak2 yang harus sy laku kan untuk berpoligami … Skg ni istri Pertama dan ank2 tak terima kahadiran sy secare baik…mereka mengamgap sy perempuan yang semate2 ingin kan harta suami\bapknya……sy tak berniat lnsung seperti itu…cume ape yg mmbuat sy syg pd sidia kerana die dah ubh sy kearah kebaikan dan timbul perasaan syg itu…niat sy ingin berjumpe dan meminta izin kepadanya istri die tapi sy takot….sidia mmg ingin berkahwin disini dan si dia juga sudah beritau kepada istrinya…dan setelah sidia memberi tahu kecoh satu kampung mksud sy satu keluarga die beritau…dan skg sidia tangguhkan perkahwinan kami dan keadaan yang merumit kan…setelah sidia bebaik semula dgn istrinya die sudah meragui syg sy pd dia…

      • Puan Farizah bt Hasbi berkata:

        Salam saya hanya cuba memberi pendapat, Berkali saya tegaskan saya bukanlah perempuan yang terbaik dalam berpoligami.Apa yang saya komen untuk Fira adalah kerana ini pendapat peribadi saya, terpulang kepada mereka untuk menilainya.Berdoa pada Allah adalah usaha
        yang paling baik ke arah penyelesaian semua masalah.Saya yakin pada Allah setelah semua usaha dibuat maka kita akan tahu kebergantungan kepada Allah adalah lebih baik.Sedangkan isteri-isteri nabi pun ada cemburunya masing-masing inikan pula kita yang cuma umatnya.Sampaikan saya pernah mendengar satu ceramah agama yang mengatakan jika kita berpoligami maka kita kena jarakkan antara rumah isteri dengan isteri lain sehingga antara isteri tidak boleh nampak bumbung rumah masing-masing.Saya anggap setiap yang datang adalah dugaan Allah kepada kita, Kalau kita memang ikhlas nak berubah kepada kebaikan maka kita mesti yakin kepada Allah tanpa lelaki atau sesiapapun kita akan sentiasa istiqamah dengan perubahan kita.Janganlah kita fikir kita patut menghargai sayang dan cinta seorang lelaki yang telah membimbing kita kepada arah kebaikan.Berdoalah dengan melakukan solat hajat dan istikharah minta dengan Allah dengan Ikhlas supaya memberi petunjuk kepada kita, adakah lelaki ini adalah baik untuk agamaku dan diriku.Mintalah dan berdoalah sampai kita akan tahu petunjuk melalui gerak hati.InsyaAllah Allah akan memberi kita jalansatu persatu.Saya bukanlah arif sangat tentang agama malah kebanyakan ilmu poligami yang saya tahu saya dengar dari ceramah agama dan juga pembacaan bahan-bahan ilmiah.Paling penting pengalaman saya yang mencecah tahun ke 9 Alhamdulillah. Tapi setahu saya seorang wanita yang hendak berpoligami kena bersedia dari segi mental dan fizikal.Maksud saya paling bersedia dari segi ilmu..Itulah usaha kita , kita mesti tahu hak kita dan apa tanggungjawab kita apabila kita sudah berumahtangga dengan suami nanti.Adakah kita memang bersedia untuk masuk dalam hidup orang yang memang sudah berkeluarga?.Perlu saya ingatkan walaupun banyak manapun isteri seorang lelaki hatta sampai empat sekalipun Ketua keluarga adalah tetap seorang suami.Jadi kalau kita yakin dia dapat membimbing satu lagi keluarga maka kita akan dapat rasa di awal-awal lagi proses penikahan kita.Kata orang”sarang tebuan jangan dijolok nanti buruk padahnya”. Jadi janganlah kita bertindak mengeruhkan lagi keadaan dan berprasangka buruk pun jangan.Cuba Fira letakkan diri Fira dalam situasi isteri pertama, bertahun-tahun kita membentuk keluarga dan bersama suami tiba-tiba ada orang yang datang dalam keluarga kita.Apa perasaan Fira? Itulah andaian seorang isteri kalau suaminya hendak bernikah lagi satu, macam saya dahulu madu saya sangat marah dan call saya dan tanya ” Kau ingat suamiku berpangkat dia banyak duitkah?”Tapi apa saya buat mendiamkan diri dan berusaha untuk tidak membalas caci makinya sebaliknya biarkannya meluahkan perasaannya dan serah kepada Suami untuk mengatur pernikahan kami.Saya pun pernah meragui niat suami saya untuk menikahi saya kerana kami memohon pernikahan poligami sebanyak dua kali dan dia cuba berbincang dengan isteri selama dua tahun,Saya terus terang dengan Fira sampai sekarang madu saya tidak mahu berbaik dengan saya sehinggakan suami saya berkata” biarlah isteri-isteri dia baik dengan suami dan bijak menguruskan keluarga walaupun tidak berbaik”.Jadi saya redha dan teruskan kehidupan saya bermadu asalkan suami saya membimbing kearah isteri yang solehah dan anak yang cemerlang agama dan akhirat.Jadi saya tidak pernah memikirkan apa yang isteri pertama fikirkan pasal saya, saya hanya jaga keluarga saya sahaja dan taat kepada perintah suami.Sebab itu saya kata saya nikah dengan suami kerana Allah dan saya lebih sayangkan Allah dari suami kerana semuanya hanya sementara bila-bila masa sahaja Allah boleh tarik anugerah itu,jadi bersyukur dan redha adalah petua saya.Apapun suami saya buat untuk keluarga isteri pertama saya anggap itu tanggungjawabnya kerana saya tidak berkira dengan suami umpama kalau dia memberi nafkah keluarga saya kurang sikit daripada keluarga isteri pertama saya saya tidak pernah berkecil hati kerana saya bekerja dan tidak suka memaksa suami memberi nafkah kepada saya asalkan nafkah anak tidak diabaikan.Jadi saya harap Fira banyakkan berdoa dan bergantung kepada Allah, kalau betul bakal suami kita ikhlas membimbing kita kearah kebaikan InsyaAllah kita akan dijodohkan, sebab hanya Allah saja yang tahu perancangan terbaik untuk diri kita.Wassalm

  2. farizah berkata:

    Salam, saya dah masuk 6 tahun bermadu tapi saya nikah di Malaysia, tapi penuh dengan dugaan dua tahun saya turun naik makhamah kerana isteri pertama mempunyai kakak yang juga peguam syariah, dia sedaya upaya menghalang kami untuk nikah malah pernah menghantar surat palsu mengatakan suami saya menarik balik permohonan poligami, tetapi saya juga beranikan diri mengadu di Makhamah Tinggi Syariah menuntuk pihak makhamah tinggi memantau permohonan kami, ini kerana isteri pertama mengatakan dia ramai kenalan di Makhamah tempat kami memohon untuk bernikah.Pada masa itu, saya hanya pertahankan hak saya memandangkan kami sudah banyak kali berbincang dan ingin meneruskan rancangan untuk bernikah memandangkan kami adalah pegawai kerajaan maka kami mahu mengelak perkara yang tak elok. Alhamdulillah kami dapat bernikah kerana suami bertegas untuk bernikah di Malaysia, kami mahu semua orang mengetahui bahawa kami membuat perkara yang betul.Walaubagaimanapun,sehingga sekarang madu saya tidak dapat menerima saya kerana dia menyalahkan saya.Saya hanya berdiam diri dan ikut kata suami, suami saya taklah adil seratus peratus tapi dia berusaha untuk bersama kami selang sehari.walaupun dah 6 tahun dan ada 2 orang anak. Kadang-kadang saya juga macam wanita yang lain ada cemburunya, tapi alhamdulillah saya dapat mengatasinya kerana saya nikah dengan suami kerana Allah,dan saya lebih sayangkan Allah daripada suami saya. Sehingga kadang-kadang suami saya rasa kecil hati kerana saya tidak kisah samada dia datang ke rumah saya. Saya bukanlah perempuan terbaik dalam bermadu. Saya bahagia walaupun bermadu, malah cinta saya dengan suami sentiasa kuat kerana kami menghargai masa yang berkualiti, anak-anak suami semuanya cemerlang di sekolah kerana suami sentiasa tidak abaikan anak-anak.

  3. natasha berkata:

    yaAllah.. nikmat nyer berpoligami.. syukur alhamdulillah saya terima “honey” dgn hati yg terbuka dan ikhlas.. mule2 mmg laa rase mcm nk “tumbuk2” je suami kita tu 🙂 suami sya keje kt ganu dah sbulan tak jumpa.. rupa2 nya dy dah nikah lg 1 tanpa pengetahuan saya dan kantoi dy nikah lagi 1 time sya “LEPAS ABIS PANTANG !!!” tapi suami sya msih belum tahu yang saya dah contac dgn “honey” saya.. “honey” saya tu pon tak tau yg sidia sudah beristri.. Allah Maha Kuasa. “honey” yang dpt jumpa sya melalu fb sidia.. pagi jumaat “honey” pm sy, ptg tu tros dy amek cuti utk dtg jumpa saya dan tidur 1 mlm di rumah saya .. “honey” seorg yg lemah lembut,bertudung even dlm rumah.. n dy pon dapat terima baby saya 🙂 dan dy gelar kn diri dy sbg “ummi” 🙂 cukup seminggu mereka nikah smalam.. 19hb jan 2013 genap setahun sya mendirikan rumahtangga…
    saya dan “honey” dalam “plan” utk kantoi kn sidia ! apa yang penting sekarang syukur Alhamdulillah “honey” dan saya redha “dimadu” 🙂 terima kasih yaAllah Engkau memberi ujian begini kpd kami.. #DIDALAM KESAKITAN MASIH ADA KEBAHGIAAN#

    • Puan Farizah bt Hasbi berkata:

      Saya tahu tak ada siapa yang sanggup bermadu, contohnya saya semasa suami melamar saya, ibubapa saya membantah sekeras-kerasnya kerana bermadu tak memberi keamanan kepada dua buah keluarga, malah madu saya membantah sekeras-kerasnya. Saya hanya yakin kepada suami saya kerana dia yakin yang dia akan membahagiakan saya. Jelasnya kalau kita betul-betul mahu berkahwin mengikut syariat pastinya banyak halangannya..Malah ibubapa saya pada mulanya memberi syarat kepada suami untuk menceraikan isteri pertamanya.tetapi saya juga membantah kerana kesian dengan madu saya. Apa yang penting kita fikir semua di dunia ini milik ALLAH bukan kita malah suami kita bukan milik kita atau ibubapanya, suami kita anak-anak kita adalah anugerah Allah.maka kita sentiasa berdoa agar Allah berikan kekuatan dan anggap itu sebagai ujian dan anugerah Allah, hanya Allah yang lebih mengetahui apa yang terbaik untuk kita..sekarang saya dalam pantang baru melahirkan anak yang ke 3, dah masuk tahun ke 8 bermadu..tapi saya tahu isteri pertama suami sampai sekarang tidak menerima saya..apa yang saya lakukan hanyalah menjaga keluarga dan melayan suami saya sebaik mungkin..yang lain itu saya redha dan serahkan kepada Allah..

      • Liyz berkata:

        Saya hairan kenapa orang perempuan tak faham perasaaan isteri pertama yang juga seorang perempuan, kalau dah isteri pertama tak setuju kenapa nak dipaksa juga, jangan pentingkan diri sendiri sahaja, walau apapun kebahagian tak akan terbina atas kesengsaraan orang lain.

      • Eza berkata:

        Kata Liyz “Jangan pentingkan diri sendiri”…
        Begitu juga pesanan suami dan bakal madu kepada isteri pertama iaitu jangan lah isteri pertama pentingkan diri sendiri sehingga melupakan kepentingan dan keperluan suami dan bakal madu.

        Jika bakal madu menarik diri, ianya akan melukakan 2 orang iaitu hati sendiri dan juga bakal suami kerana sama2 berniat hendak bernikah…
        Begitu juga jika suami yang menarik diri, maka akan melukakan 2 orang iaitu diri sendiri dan juga bakal isteri..
        Namun jika isteri pertama berlapang dada menerima poligami, maka yang mungkin melukakan hati hanya 1 orang iaitu diri sendiri isteri pertama sahaja tetapi tidak bagi bakal madu dan suami…

        Jadi dalam kes isteri pertama yang tidak menerima suaminya untuk berkahwin lagi, siapa sebenarnya yang lebih pentingkan diri sendiri sehingga mengabaikan yang insan2 lain juga perlu untuk berkahwin terutama kepada bakal isteri…

      • Istri ke dua pasrah berkata:

        Ya Allah begitu bsar kesabaran akak dlm menempuh alam umhtngga akak…sya begitu bngga ngn kesabaran akk slma 8 thn hdup dlm brmadu.sya mmg trharu kisah akak cuma tak sngka madu akk smpai skrg x blh menerima akk sbgai madunya..mgkn hatinye trlalu keras.Sbarla kak nie sume dugaan untk akk mgkn da hikmahnya nanti.Pengalaman sya jgk sama dgn akk.bezanya sya bru je kawin 2 bulan dan skrg madu sya dh bleh agk dh yg suami sy madukn dia.skrg sya tnggu kes ktrorg slesai je.doakan kebhgiaan kami yea..aamiinn…

  4. - berkata:

    Salam.. suami sudah bertahun berhubungan dgn si dia. Utk bertahun saya cuba menentang ttp mereka tetap berhubungan. Mungkin tuhan membukakan hati saya utk akhirnya terima takdir yg saya akan dimadukan. Ttp masalahnya, setelah saya setuju suami bernikah lagi n cuba utk berbaik dgn bakal madu, macam2 dugaan melanda. sehingga sekarang suami masih lagi berhubungan ttp belom juga bernikah. Sekarang hubungan saya dn bakal madu terjejas kerana bakal madu asyik memerhatikan tingkah laku saya kerana takut kalau saya tdak redha dgn pernikahan mereka nanti. Saya tertekan dgn sikap bakal madu yg asyik berburok sangka pada saya. Berkali saya pujuk suami supaya percepatkn pernikahan mereka ttp ada aja alasan yg diberi antaranya Ibu bakal madu belom restui perhubungan mereka. Ttp mereka tetap berhubungan. Saya buntu dn kdg tertekan apa lagi saya sedang mengandung lagi. Semakin emosi dn cemburu suami smakin kerap berjumpa dgn bakal madu sehingga larut malam dn kadang sehingga ke pagi. Apakah saya harus terus berbaik dgn bakal madu sperti yg disuroh suami? Pada yg berpengalaman tlg beri pendapat.

  5. Nur Shuhada berkata:

    sy jg sma dgn u all.. saya jg isteri kedua.. sda 7thn bernikah n ada ank 4.. tahun ke 4 prnikahan kami, bru istri prtama suami sy bole terima suami n anak2,, mula rapat2 dgn ank2. dgn sy xpenah jmpa lg.. Kakak sy tu baik dgn anak2 sy.. slu suami bw tido kat sna.. ank2 sy pun ok dgn dia.. tahun ni sy cba2 pm kat fb dia, say hi, wish brthday dia, wish slmat hr ry.. Alhamdullilah, dia reply jg even say TQ.. Syukur Ya Allah.. baru2 ni ambik suami n kakak kat airpot, tp sy tkut nk bersalaman.. segan.. Malu sebenarnya.. jd, xla berslm.. n sy msg fb, minta sori.. dia bls, xpa.. mngkn lain kali.. Mungkinkah kmi dpt berbaik? doakan hubungan kami smoga dpt brbaik2.. Amin..

  6. sari berkata:

    salam. saya baru bernikah dgn suami yang sudah berumahtangga dan mempunyai 3 orang anak perempuan. kami berkahwin di siam kerana suami seorang pegawai polis. namun, keluarga suami meminang sy dan kedua keluarga merestui perkahwinan kami. pada awalnya isteri pertama tidak mengetahui tentang perkahwinan kami tapi baru sebulan berkahwin dia mengetahui hal ini melalui bekas kekasih suami. dia memang menentang keras perkahwinan kami dan dia cuba mengugut suami utk bunuh diri dan melarikan anak2. sy ada berhubung dgn dia melalui sms cuba memujuk kakak sy itu supaya menerima sy dan menyakinkan dia bahawa sy bukan hendak merampas suami kami tp cuma mahu menumpang kasih. dia selalu memaksa suami utk membawa sy berjumpa dia tetapi sy takut. sy takut sy cemburu melihat rupa dia, apa yg dia ada, dan sy takut membayangkan benda yg bukan2 suami dan dia buat (sy bukan tidak redha menjadi isteri kedua tp sy takut sy dibisik syaitan utk cemburu). dgn itu, kakak sy selalu ckp sy tak ikhlas utk menjadi madu dia. sy dan suami pernah bergaduh dan suami pernah melafazkan cerai melalui telefon dan sy redha jika jodoh kami tidak panjang. tetapi suami menyesal dan rujuk dgn sy. isterinya tidak mahu kami rujuk dan marah lagi bila mengetahui suami rujuk tanpa memberitahu dia. selepas itu, sy cuba mengatasi masalah sy dan berjumpa dgn madu sy. ketika itu dia dan suami sudah pergi kaunseling utk fail perceraian. dia ingin berjumpa sy dan mahu sy dan suami menyatakan kenapa dia perlu bertahan dlm perkahwinan ini. sy cuba memujuk dia dgn memberitahu suami kami menyayangi dia dan kami menjadi baik. kakak membawa anak2 berjumpa sy dan kami pernah makan malam bersama di kedai makan. tetapi sejujurnya sy tidak mahu terlalu terlibat dalam hubungan mereka. malahan kakak sy mahu membayar sy utk mengajar anak2. sy tidak selesa dan sy cuba menjauhkan diri. bagi sy, cukuplah sy tau bahawa suami sy mempunyai keluarga lain utk diberi perhatian dan sy cuma mahu hargai masa bersama suami tanpa penglibatan org lain. tp kakak tidak boleh terima malah menuduh sy ego. setelah itu beberapa bulan kami tidak berhubung, kakak tidak mahu menerima sy dan memaksa suami menceraikan sy. sy rujuk soal ini dgn keluarga sy (ibu sy isteri pertama dan ayah mempunyai 4 org isteri) dan ibu sy mengatakan tidak salah utk tidak berhubung dgn madu. sekarang sy sdg mengandung anak pertama kami baru 3 bulan. kakak tidak tahu ttg sy mengandung, mungkin suami risau dia lari. sy lebih tenang tanpa campur tangan dia dlm kehidupan kami tetapi sy tidak mahu bermusuh dgn dia. sy redha apa pun tindakan suami kerana sy tahu suami cuba yg terbaik utk berikan segalanya pd kami dan sedaya upaya berlaku adil. sepanjang perkenalan, perkahwinan dan tempoh iddah sy dan suami, sy faham bahawa jika Allah sudah tentukan, sejauh mana kami lari pun tetap akan terima ketentuan ini. sy cuba selami hati kakak dan memang dia tak salah utk marah dan kecewa. sy pun tak mampu nak letakkan diri sy di tempat dia, ditipu suami dan diduakan. dan suami sy sendiri bukan tidak cuba menghindarkan perkara ni tp dia menyesal menceraikan sy dan bersungguh2 memenangi hati sy dan keluarga kembali. dan bagi pihak sy sendiri, siapa yg mahu bergelar isteri kedua, dipandang serong oleh sesetengah org semacam sy akan merampas suami mereka pula. berkat doa ibu dan petunjuk dari Allah, sy cuba terima dgn hati terbuka semua ini dgn harapan satu hari kakak akan terima sy dan anak yg bakal lahir tidak menjadi mangsa keadaan. mungkin kah sy patut hubungi kakak dan cuba berbaik dgn dia? tp sy takut dia campur tgn dlm hubungan kami seperti sebelum ni.

    • Puan Farizah bt Hasbi berkata:

      Alhamdulillah Sari kamu sudah berkahwin, Saya bukanlah contoh terbaik dalam bermadu, ramai orang selalu salahkan isteri kedua kerana merampas suami orang lain,tapi sebelum nikah dahulu seorang hamba Allah ini pernah berkata pada saya, menjadi isteri yang kedua bukanlah maksud perampas , jika kita dianggap perampas maka kita menidakkan Hukum Allah. Allah telah tetapkan lelaki berpoligami degnan pelbagai garis panduan dan perkara itu dianggap halal dalam Islam. Yakin pada hati sendiri , macam saya saya tidak baik dengan madu saya, tapi kami tidak pernah serang satu sama lain kerana kami masih ingatkan pesanan suami.Kami sudah berjanji pada suami yang kami hanya jaga rumahtangga kami masing-masing dan menghormati masa suami bersama keluarga masing-masing. Tahun ini adalah Tahun ke 8 saya menjadi isteri kedua suami saya dan baru saja habis berpantang anak yang ke 3. Mula-mula nikah dahulu pun isteri pertama selalu ugut mahu bunuh diri, malah saya dapat berkahwin dengan suami setelah kami dua kali berbincang di Makhamah Syariah, Kali pertama isteri pertama tidak mahu berkongsi, tapi suami teruskan juga dan kami dapat kelulusan untuk bernikah, dia hantar surat rayuan batalkan kelulusan. suami saya terpaksa ambil pendekatan memujuk isteri dengan cara lembut, tapi dia ketatkan syarat pernikahan dan minta hak dia sebagai isteri pertama lebih dari saya, tapi bila sudah diberi dia masih juga tidak setuju, suami saya marah dan mahu bercerai dengannya. Akhirnya dia terpaksa akur kerana takut diceraikan. Selepas makhamah memberi kelulusan kali kedua dia tidak berani membantah lagi tapi dia mahu suami beritahu dia tarikh kami mahu bernikah. Saya tahu apa rancangan dia, dia sedaya upaya untuk menghalang kami bernikah malah dia berjumpa pegawai atasan saya untuk meminta pegawai atasan saya mengambil tindakan terhadap saya, tapi pegawai atasan saya adalah sahabat suami, dia tidak mahu masuk campur hal peribadi suami.Dengan secepat mungkin selepas dapat surat kelulusan bernikah kami bernikah seminggu selepas itu,saya yang aturkan tarikhnya tanpa pengetahuan isteri.Setelah dia tahu kami bernikah dia tidak henti-henti memaki dan menghina saya malah dia menelefon dan menghantar sms kepada saya, saya tidak tahan dan membalas setiap maki hamunnya, dia mahu saya hormati dia kerana saya rampas suami dia dan nikah dengan kebenaran dia.jadi jangan saya tamak kerana suami saya selalu singgah kerumah saya di bandar sebelum balik ke kampung dia.Saya terangkan pada dia, saya nikah dengan kebenaran makhamah syariah bukannya dengan kebenaran dia, dia seharusnya bersyukur kerana suami tidak menceraikan dia malah berbincang dengan dia untuk bernikah, malah suami saya sudah mahu menceraikan dia kerana dia merayu makhmah menarik balik kebenaran berpoligami kali prtama menyebabkan pernikahan kami ditangguhkan.Saya juga terangkan pada dia Ketua Keluarga adalah suami saya dan saya tidak perlu mengikut kata dia, jadi dia hanya perlu menjaga keluarga dia dan saya pula perlu menjaga keluarga saya. Buat pengetahuan Sari, saya wanita bekerja dan pendidikan saya jauh bezanya dari isteri pertama, saya tahu dia amat sedih dan sangat cemburu dengan saya kerana tidak ada wanita di dalam dunia ini mahu berkongsi suami, malah termasuk saya saya juga tidak mahu berkongsi suami,ramai lelaki lain tinggalkan isteri pertama untuk kahwin kali kedua,tetapi suami saya sayangkan juga isteri yang juga anak-anaknya,walaupun suami nikah dengan isteri pertama dahulu bercinta selepas nikah. Saya juga kesian dengan isterinya apatah lagi anak-anaknya. Tetapi saya juga jatuh cinta dengan suami yang bersungguh-sungguh mahu bernikah di Malaysia kerana kami melakukan perkara yang halal dan sah di sisi agama dan undang-undang jadi suami mahu kami menggunakan cara ini untuk kepentingan masa depan.Baginya biarlah kita bersusah dahulu dan bersenang kemudian, saya terharu dengan kesungguhan suami, saya tahu isteri pertama akan merasa rendah diri dan akan cemburu dengan saya kerana saya 10 tahun lebih muda darinya dan bekerjaya sedangkan dia tidak. Jadi saya ambil pendekatan menjaga rumahtangga saya dan tidak mendesak suami untuk seratus peratus adil dengan saya kerana suami saya seorang yang tegas dan adil.Suami bersama saya selang sehari, dan amat menyayangi anak-anak, kami selalu bercuti dan meluangkan masa berkualiti bersama-sama. Saya hanya fokus pada keluarga kami, dan tidak banyak berbincang tentang keluarga pertama kecuali ada urusan penting dan kecemasan,contohnya suami kadangkala kekurangan wang menguruskan dua orang anaknya masuk universiti tahun ini, saya membantu tetapi hanya kami yang tahu. Malah saya tidak berkira kerana anak suami adala anak saya juga. Cuma saya sukar untuk berbaik dengan madu saya kerana dia terlalu sensitif dan selalu menganggap suami lebihkan suami saya dari dia,tapi saya diamkan diri kerana hormat pada suami dia cemburu kerana saya bekerjaya malah dia tidak tahu segala harta yang saya adalah dari duit titik peluh saya sendiri. Saya anggap berdiam diri dan tidak terlalu rapat dengan madu adalah lebih baik kerana takut dia semakin kecewa kerana memikirkan kelebihan dan kekurangan yang dia ada. Jadi jalan terbaik saya ambil mendiamkan diri dan serahkan pada suami, sahaja dan melayan suami seperti biasa.Diharapkan saya dapat membantu Puan Sari, oleh kerana Puan sedang mengandung seeloknya Puan Sari banyak mengaji dan berdoa agar Allah membantu Puan untuk lebih tabah, yakinlah kalau Puan ikhlas bernikah dengan Suami kerana Allah maka Puan akan sentiasa redha dengan ketentuanNya.Dalam Dunia ini semuanya milik Allah hatta diri Puan dan suami Puan, jadi selagi Puan masih hidup puan hargai apa yang Puan ada, Maafkan saya sekiranya saya tersalah kata harap Puan terus sabar dan tabah menghadapi dugaan ini.

      • sari berkata:

        terima kasih Pn Farizah. sy gembira mendengar keadaan keluarga Puan. kalaulah suami sy pun tegas seperti suami Puan. sy sedang berdepan dugaan, suami tiba2 menjauhkan diri dari sy sedangkan sy amat perlu pada perhatian dia kerana keadaan kesihatan. perkahwinan kami juga belum berdaftar di malaysia. anak kami mungkin terpaksa berbinkan abdullah. sy cuba positif memikirkan mungkin byk masalah yg sedang suami dan isteri pertamanya sedang hadapi walaupun kadangkala sy rasa isteri pertama suami sedang mereka2 masalah supaya suami tidak fokus pd sy. sy betul2 buntu sehingga sy lari dari rumah dan sekarang berada di rumah ibu sy. keluarga sy nampaknya kecewa dgn suami. sekarang semuanya sy serah pd Allah.

      • Puan Farizah bt Hasbi berkata:

        Saya ingin berkongsi pengalaman dengan Sari, setiap kita ada dugaannya, selepas kami bernikah saya pernah berkata pada suami, jika saya diberi sejuta pun saya tidak ingin kembali kepada masa lampau saya.Selepas bernikah saya berasa amat lega, dua tahun kami turun naik makhamah sehingga saya pernah berputus asa, malah saya telah berpindah tempat kerja kerana sangat tertekan dengan persekitaran,buat pengetahuan Sari suami adalah Ketua saya, malah saya pernah dipanggil ke ibu pejabat Kementerian kerana hal kami, saya rasa tertekan dan sangat kecewa. Madu saya membuat cerita di Kementerian dan mengatakan saya merosak rumahtangga mereka, Masa itu saya suruh suami membuat pilihan antara saya atau isterinya kerana saya sudah cukup berlembut dan bertolak ansur. Kalau saya kejam saya sudah letakkan syarat untuk suami ceraikan isteri dia semasa meminang saya dengan orang tua saya dahulu malah ibubapa saya minta suami ceraikan isterinya jika mahu bernikah dengan saya, tapi saya tak sanggup tengok suami berpisah dengan anak-anak kerana dia sangat rapat dengan anak-anaknya. Maka dengan rela hati saya sanggup bermadu walaupun orang tua saya tidak setuju.Pasal helah madu ini saya/ ini sangat licik.Masa suami menyatakan hasratnya sudah meminang saya isterinya minta keluarga mertua memarahi saya tapi suami memarahi orang tuanya supaya jangan masuk campur hal peribadi kami bertiga.Dia juga menyuruhnya ahli keluarganya menyerang suami tapi suami dapat juga mengatasinya, malah kakak madu saya ialah seorang peguam Makhamah Syariah dan dia gunakan helah perundangan pula dengan saya. Tapi dia juga masih tidak berpuas hati malah dia meletakkan syarat kami tangguhkan pernikahan sehingga dia selesai bersalin dan belikan dia sebuah kereta.Suami sanggup dan kami tunggu setahun lebih malah suami memarahi saya kerana saya kerap bertanya. Saya sudah agak madu saya merancang sesuatu.Tanggapan saya betul pihak makhamah menyatakan suami sudah menarik balik permohonan berpoligami di Makhamah Syariah. keluarga saya sangat kecewa dan menekan saya terasa amat kecewa saya menunggu hampir setahun dan tiba-tiba kebenaran bernikah disia-siakan, Apabila ditanya kepada suami dia mendiamkan diri saja terkejut kerana dia tidak pernah menarik balik permohonan pernikahan kami. Saya membuat aduan di Makhamah Tinggi Kuching, dan berjumpa dengan hakim makhmah tinggi dan membuat aduan terhadap prosiding makhamah yang di jalankan di daerah saya itu yang bersikap berat sebelah dan mencampuri urusan peribadi saya. Maka akhirnya aduan saya disiasat di makhamah syariah tersebut rupa-rupanya madu saya menggunakan pengaruh kakaknya sebagai peguam yang pernah bekerja di sana dan menghantar surat palsu disana..Saya amat kecewa dan meminta petunjuk daripada Allah, setiap malam saya solat istikharah dan solat hajat diminta diberi petunjuk dan ditetapkan hati, akhirnya Allah memberi keyakinan kepada saya untuk membuat keputusan. Saya bernekad tinggalkan suami saya dan tidak mahu lagi meneruskan perhubungan kami, malah saya rasa saya boleh mencari lelaki yang lebih baik dan bujang. Selepas itu, suami saya menjadi tidak keruan dan amat cemburu, dia sering mencari saya dan takut saya sudah ada pengganti, saya juga lebih tenang kerana bukan saya tergila-gilakan suami tapi dia tergila-gilakan saya. cukuplah saya bersabar dengan helah madu saya, malah madu saya senyap seminggu dan tidak menghantar sms caci maki lagi.Suami saya pula menjadi tidak keruan dan semakin memarahi isterinya dan tidak balik sehingga 3 dan 4 hari, Isterinya menuduh saya kahwin lari dengan suaminya saya cabar dia untuk berjumpa dengan saya kerana saya sudah putuskan hubungan kami dan jika tuduhan dia tidak ada bukti saya akan saman dia di makhamah.Isterinya takut dan tidak berani menelefon saya lagi. Saya tahu suami saya tidur di hotel dan sering menelefon saya,tapi saya tidak mahu berjumpa dengan dia lagi,Saya lebih tenang dan sayangkan Allah dari dia, Allah berikan saya ketenangan dan kekuatan dan InsyaAllah saya boleh lupakan dia.Dia menjadi semakin takut, katanya dia akan ceraikan isterinya kali ini kerana dia tidak boleh berpisah dengan saya, saya diamkan diri dan tidak kisah kerana saya sudah nekad.Sehari selepas itu, suami menelefon yang isterinya sudah berjanji tidak akan buat hal lagi dan tidak mahu bercerai dengan suami, Suami akan membuat permohonan sekali lagi di Makhamah dan merayu kepada saya.Akhirnya Allah bersama saya, Macam biasa Madu saya membuat helah walaupun sudah berjanji dengan suami. Makhamah syariah semasa permohonan kali kedua ,Saya dan ayah saya terkejut melihatnya macam orang gila dan sangat berani dan tidak menghormati hakim. Hakim Makhamah memarahi dan menasihati isterinya yang terlalu ikut emosi dan memburukkan suami sendiri di makhamah.Madu saya juga dimarahi kerana membuat tuntutan yang bukan-bukan.Malah hakim menyatakan seorang isteri tidak ada kuasa untuk menentukan kelayakan suami untuk bernikah lain.Makhamah sahaja yang berhak dan boleh membenarkan sekalipun isteri tidak membenarkan kerana ia berlandaskan undang-undang Syariah.Saya tersenyum mendengar kata-kata hakim.Allah itu Maha Besar, Terpaku isteri mendengar kata-kata hakim, dia fikir selama ini tanpa izinnya suami tidak boleh bernikah dengan saya. Saya bersyukur Allah membantu saya dipihak yang benar. Puan Sari, apapun dosa kita yang lampau Allah itu tetap bersama kita jika kita bertaubat dan meminta padaNya.Saya sudah melalui dugaan seperti ini dan saya sudah merasai nikmatnya kebergantungan Allah kepada saya, malah saya juga masih diduga semasa mengandung anak pertama. Madu saya masih lagi memaki saya tapi saya tidak kisah kerana suami dan ibubapa saya melindungi saya. Malah saya senyum memikirkan madu saya yang semakin hari semakin cemburu dengan saya. Apabila suami saya berada bersamanya dia membazirkan masa berkualiti dengan bergaduh dan menangis. Tetapi suami saya amat tenang dan suka bersama saya kerana saya melayan suami saya sebaik mungkin sehingga suami saya lupakan masalahnya bersama isterinya. Tapi saya kadangkala kesian dengan isterinya, sikap berburuk sangka dan terlalu taksub pada suami menyebabkan dia tidak boleh hidup bahagia walaupun suami saya berada dengannya selang sehari.Giliran saya ialah Isnin, Rabu, Jumaat dan Sabtu.Sabtu petang suami balik ke rumahnya. Suami mengajar di Kampungnya sudah menetap disana dua puluh tahun.Hubungan suami dan anak-anak masih macam dahulu,tapi biasalah madu saya menghasut anak-anaknya bencikan saya.tapi saya tidak kisah walaupun ada juga anaknya menelefon saya tapi tak berani bercakap. Jadi jalan terbaik saya fikir biarlah saya tidak berbaik atau berusaha untuk rapat dengan madu saya kerana madu saya kuat bermain helah. Biarlah Allah tentukan perjalannan kami selepas ini. Minta maaf sekiranya cerita saya terlalu panjang untuk Puan Sari tapi niat saya satu sahaja, Puan Sari mengandung kali pertama Puan Sari harus utamakan anak lebih dari suami Puan Sari, mana tahu ada hikmah yang Allah tentukan untuk Puan Sari selepas ini.InsyaALLAH

    • sari berkata:

      pn farizah, cerita kita macam lebih kurang sama. tp suami sy takut kpd isteri pertamanya kerana isterinya mengugut hendak melaporkan perkahwinan kami sekaligus akan menyebabkan suami menerima tindakan tatatertib. kerana itu suami mengikut shj permintaan dia. tetapi pada pihak sy, sy rasakan tidak adil kerana perkahwinan kami belum berdaftar dan semakin hari perut sy semakin besar, proses daftar juga tentunya makan masa. anak dlm kandungan sy anak dlm perkahwinan tetapi akan dilabel anak haram di sini. sy rasa suami sy amat tidak tegas dgn isterinya pertamanya. sebab itu sy buat keputusan utk pergi dr drama mereka dan menunggu kelahiran anak kami sendiri. kadang2 semuanya nampak gelap, sy hanya menangis tp utk pergi pada dia, tidak mungkin berlaku lagi. semoga Allah berikan sy petunjuk dan ketenangan hati seperti pn farizah. puan bertuah kerana suami puan bijak mengetuai keluarga. semoga kebahagiaan puan berkekalan. puan doakan sy juga.

      • Puan Farizah bt Hasbi berkata:

        Ramai juga saudara saya mengalami masalah seperti suami sari, tapi tindakan tatatertibnya tidaklah sampai dibuang kerja. Mereka hanya dipanggil dan dikenakan potongan gaji dan dibekukan kenaikan gaji atau pangkat.Tidak ada undang-undang yang memperuntukkan suami masuk penjara kerana kahwin lain. Saya tahu kerana ramai saudara mara saya yang lain beristeri dua malah sama kerjanya dengan suami Sari.Suami Sari mungkin takut sampai dibuang kerja, tapi kalau diikutkan patutkah seorang isteri berbuat demikian, Tepuk dada tanya iman. Sebab itulah saya kata lelaki mesti tegas dan menjadi ketua keluarga.iSampai sekarang ada masa saya selalu memuji suami dalam gurauan untuk menghargai tindakannya. Sari kalau sari nak berbual secara lebih peribadi ini adalah email saya farizahhasbi@yahoo.com, kalau Sari ada masalah untuk berkongsi InsyaAllah saya akan berusaha mendengar. Allah itu sentiasa tahu keupayaan Sari menghadapi dugaan, banyakkan berdoa dan mengaji demi anak dalam kandungan.Insya Allah penderitaan Sari hanya sementara tak lama lagi Sari akan bangkit semula selepas melahirkan anak, ini kerana anak adalah sumber kekuatan seorang ibu.InsyaAllah saya akan sentiasa mendoakan Sari agar lebih selamat dan bahagia.Amin

  7. Siboney berkata:

    Assalamualaikum..kepada kakak sekalian..secara..sepintas lalu saya membaca..maafkan saya…komen..ada rasional tetapi agak emosi..bagi pendapat saya…perkara cemburu dengan madu..bukan sebab diri suami itu .cuma setahu saya..tercabar.layanan istimewa yang dirasa tergugat..

    Suami bukan hak mutlak kita. Suami tu adalah jalan pintas . Jalan tercepat untuk wanita untuk ke syurga..tidakkah kakak semua terfikir?.jgn penting diri ..biarkan lagi banyak kita memberi peluang wanita untuk kesyurga..hanya buat 4 perkara yg di suruh…

    Semakin kita penting diri..semakin hilang berkah kita..

    Kita selalu bercakap..sedih saya..masalah saya..semua saya ..semua merujuk penting diri …

    Tidak kah ada hak..untuk berdakwah dan membantu wanita islam yang lain?.

  8. siti jaslina abu zamil berkata:

    aku jga hampir bermadu tpi mgkin jodoh aku tiada utknya..aku redha ape yg aku lalui..mak aku jga prnah brmadu tpi jdoh mereka pn x pnjg..mak kta brmadu ni bnyk pahit dri mnisnya..nmpk mcm snag tpi tuhan sja yg thu..em skrg pn aku skali lg diuji utk menempuh alam itu..adkah aku mampu laluinya dgn sbar dn tbah ya allah kuatkn hti dn iman ku..

  9. Wanita berkata:

    Asklm, pd pndpt sy isteri kedua yg berkahwin tanpa pengetahuan isteri pertama dan berkata kerana Allah, mmg sedang menipu diri sendiri dan org lain. Sy belum berkahwin tetapi sy x nk khwin sbg i.kedua dgn menipu atau membiar suami menipu i.pertama.kalau mmg letakkan Allah sblm suami, maka anda tidak akan berkahwin dgn suami kerana menipu dan melukakan hati org sekeliling itu tetap dosa di sisi Allah insyaAllah. Sebaliknya anda akan cuba memendam rasa cinta dgn si dia dan memilih calon suami yg lain atau membujang kerana tidak mahu menipu dan menyakitkan hati org dan itu barulah namanya kerana Allah. Jd muhasabah diri dan sedar bahawa menipu itu tetap dosa. Sbg i.kedua cuba fikirkan apa yg Nabi akan buat di dalam situasi ini.

  10. nurbaiti berkata:

    assalamualaikum , sy adalah isteri kedua , sye na tnye bagaimana saye nak ambil hati madu saye supaya dia boleh terima saye .. walaupun madu sye y uruskan segala hal utk kte org bernikah atas permintaan suami ,,

    • Liyz berkata:

      Isteri pertama hanya mengharapkan agar isteri kedua diceraikan suami, itu sahaja yang boleh membuatkan mereka gembira, mereka tak akan redha sampai bila -bilapun sebenarnya, apa yang dilihat pada luaran hanyalah lakonan sahaja, hati isteri pertama tetap tidak boleh menerima isteri kedua, mereka berlakon baik hanya kerana sayangkan suami, mereka tak akan mudah menerima isteri kedua, harap puan faham keadaan isteri pertama.

      • salju putih berkata:

        Amboi….kata kami isteri pertama yang harapkan penceraian antara suami dan isteri kedua. janganlah melampau sangat statement tu. saya, walaupun bakal madu saya caci maki saya banyak kali pun saya boleh bersabar.suami tipu saya berpuluh-puluh kali kerana bakal madu pun saya boleh bersabar dan terima kedua-duanya sekali. tapi bila kata kami isteri pertama ini tak mahu tengok kamu isteri kedua bahagia, nak sangat tengok kamu bercerai berai…agak melampau statement kamu itu Liyz. Hanya Allah swt sahaja yang tahu redha seorang isteri itu.

  11. Lasmi berkata:

    Ibu Liyz betul sekali. Saya sebagai istri pertama memang serba salah. Baru dipoligami sejak 9 Juni 2013. Begitu suami menyampaikan maksudnya hendak kawin lagi, saya berpikir sejenak. Dari hati yang paling dalam tidak setuju punya suami dibagi-bagi. Tapi kalau saya tidak kasih izin selanjutnya saya bisa pastikan hubungan saya dengan suami pastilah bermasalah. Banyak cek cok. Makanya saya kasih izin. Tapi ternyata sangat berat menanggung beban derita karena cemburu terhadap madu. Apalagi madu saya baru umur 24 tahun, sedangkan saya 45 tahun. Saya minta suami ceraikan saya saja, supaya bisa full konsentrasi membina rumah tangga dengan yang muda, suami menolak, dengan alasan sayangkan anak-anak. Kami punya anak dua, laki semua, umur 19 dan 14 tahun. Suami inginkan anak perempuan. Sekarang istri muda sedang mengandung. Suami sering berlaku tidak adil. Saya tahu pasti, yang maha adil hanyalah Allah. Apabila saya sedang haid, selama itu pula tidurnya di rumah istri mudanya. Semula niatnya baik, ingin lebih banyak beribadah, akan tetapi kenyataannya malah sebaliknya. Apabila ada bersama saya, diajak sholat pun menolak. Puasa Ramadhan juga banyak bolong nya. Saya betul-betul tidak tahu mau dibawa kemana arah ke dua rumah tangga ini oleh suami saya……..

  12. zarifah berkata:

    salam…
    sy ada masalah yg lain dari semua… sy perempuan kedua dalam hidup lelaki ini… kami belum berkahwin dan lelaki ini pon belum berkahwin tapi sudah di madukan.. lelaki ini dengan perempuan pertama da masuk 10 tahun bercinta ..manakala sy baru setahun lebih… sy x tahu mane nk mulekam cerite ni.. bole sy minta no telefon untuk sy mengadu dan meminta pendapat

  13. Emelin qistina berkata:

    Salam,sy pn da critakan nk d kngsi syg brumur 27 mankala suami brusia 47thn sya menjd istri keduanya..perkhwnan kamy d ketahui kakak slpas shari kamy brkhwnan jd untk tdak mengruhkn keadaan abg brtrus trang kpd istry ny bhwa dia dh brkhwnan lg d awal prkhwnan kak dpt menerima wlaupn kmy x penah brtemu..skejap ja kbhgian t dpt kmy kecapi skrng kakak skit katanya da ganguan dlm bdan dia n mreka menuduh sy yg menybebkn kakak jd begtu n abg x boleh brjmpa dngan sy andai abg brjmpa dngn sy kakak akan meronta2 n meracau..skrng suami sy x dpt lg brjmpa sy tkot trjd sesuatu yg berat kpda kakak ya allah kembliknlah suami ku yg dulu kepadaku

  14. eira berkata:

    salam suma,sya jg dah jd istri kedua dan sda sethn agaknya.istri pertama blm mo menerima sya kerana d lukai ole suami.sblm kami nikah dia bilg redha tp bila sda terjd lain pla critanya.kdg2 sya geram seolah dia pndai berlakon dpn suami spy suami mengalah.kdg bila sya x thn dgn sikap berpuranya sya serang dia tp x la smpai memaki.sekurgnya sya berterus terg dan bukn hipokrit.bila kami gaduh suami sprti menyebelahi dia mmndgkn dia lbh berpeljran dan solehah dr sya.byk kali da sya cuba berbaik dgn dia memnta maaf tp dia masi dgn egonya dan sya x fhm takat mn solehah dia.sya hya mampu bersabar tp x tau smpai mn sya bole berthn:-(

  15. kontol emang pengennya ama memek / tempik yang baru segar,,, dan ga akan ngaceng kalau ngentot ama tempik yang basi

  16. sylvie berkata:

    Terima kasih buat pn Farizah.. Penulisan puan banyak mbantu sy. Sy juga isteri kedua. Perkenalan dgn suami cuma 3-4bulan. Pernikahan kmi Bru 5 bulan lebh..and sy sedg mngandung 5 bulan skg. Byk yg sy lalui sepnjng pernikahan kmi. Sy cuba kuatkan semngat dan jga diri agar ank dlm kndungan sy agar sihat… Sebelum mnikah,sy ibu tunggal dgn seorg ank permpuan… Sy mnikah bukan ats dasar cinta..lebih kepada bercinta selepas nikah..krn kesungguhan suami hendak menjaga sy dan ank.. Sy trima suami itupun selepas istikarah yg mberi petunjuk yg mnjurus kepd suami. Rupany pernikahan kmi tidk dketahui ole istri pertm dan fmly suami. Sy rs sperti tertipu. Pernikahan kmi juga tdk didaftarkan lgi. Sy buntu. Sy juga sudh berhenti kerja kern kemahuan suami. Skg sy betul2 sudh jtuh dtimpa tangga. Sy hrpkan nsb sy dan ank dibela tp rupany.. Sy sperti mnganiaya ank sy. Sy sedih sgt2. Nsb fmly sy mnjaga sy dan ank. Sudh 5buln mnikah tp sy msh tggal dirumh fmly sperti ms sy bujg dulu. Kwn2 sy byk bg smngat pd sy. Mereka juga xsgka nsb sy sbgini. Pd awl pernikahan, mmg suami bermalam mngikut gilirn tp lame kelamaan…dr 4hri ke 1mggu,dr 1mggu ke 2mggu..lme2 sebulan dan skg? Hm..Keadilan? Mmg xde dlm kmus pnikhan sy kali ni. Baik gilirn dan nafkah zahir dan batin. Sy confuse dengn sumber kwangan suami. Kerja xpenh tetap. Madu mnganggap sy musuh wlupn pd mulany kmi byk bkongsi cerita. Sy xphm ap yg terjadi krn tb2 madu sperti mbenci sy. Sy berharap sgt nsb sy dibela… Sejak mengndung juga sy hadapi mcm2 mslh kesihtn. Mgkin faktor umur. Or myb kern dosa sy yg dianggap permps n pengacau rumahtgga org.

    • Puan Farizah bt Hasbi berkata:

      Sebenarnya..ada juga yang mengecam komen saya di dalam blog ini.Tetapi niat saya hanyalah satu.Kita bercakap berdasarkan pengalaman tetapi kita juga manusia biasa ada hati dan juga perasaan.Untuk Puan Sylvie semestinya berfikir perkahwinan kali kedua akan memberi peluang untuk hidup bahagia semula.Biar saya terus terang sebaiknya sebagai isteri kita janganlah meminta-minta lagi pada suami yang rasanya tak mampu beri apa yang kita minta.Pendapat saya cuma satu bagi saya kesihatan adalah lebih baik daripada wang dan juga kemewahan.Semasa solat saya sentiasa meminta agar diberi kesihatan yang baik dan tidak diberi beban sakit yang saya tidak mampu tanggung.Rasanya puan pun seorang ibu..apa yang ibu rasa akan memberi kesan kepada anak yang dikandung.Puan harus utamakan kesihatan dan juga anak sekarang, makan makanan berkhasiat dan jaga kesihatan.Kita tahu Allah akan berikan kita dugaan kerana sayangkan kita.Janganlah kita fikir yang negatif dan mengeluh setiap kesukaran yang kita lalui.Kuatkan semangat dan azam kita sebagai seorang isteri dan juga wanita.Suka saya ingatkan pada zaman ini seorang wanita mesti berhati-hati dan mesti mempunyai pekerjaan sendiri.Kita boleh mencari nafkah dengan tulang 4 kerat yang ada sekiranya kita sihat.Kita juga harus bersyukur kerana masih ada family sebagai tempat bergantung.Rasanya Allah tidak kejam dengan kita sedikit ujian akan mematangkan cara kita berfkir.Puan harus fikirkan anak dalam kandungan dan juga nasib anak yang lain dan juga diri puan selepas melahirkan nanti.Ramai wanita di luar sana yang mempunyai nasib yang lebih buruk dari Puan.Kesihatan mesti diutamakan.Anak-anak puan bergantung pada puan.Ada berapa bulan lagi mahu melahirkan anak, so puan mesti kuat dan jangan fikirkan dugaan sekarang ni.Biarlah kita berkorban untuk anak-anak.Persepsi masyarakat menganggap isteri kedua perampas dan pemusnah rumahtangga orang kerana si suami gagal menjalankan tugasnya sebagai ketua keluarga.Kenapalh kita hanya fikirkan keburukan yang ada pada kita, bukan masyarakat yang akan menilai dosa dan pahala kita sebaliknya Allah.Puan lebih berumur dari saya rasanya Puan lebih tahu apa yang terbaik.Sedikit kebahagiaan kegembiraan saya menjadi isteri kedua saya kongsi kerana saya tahu ada hikmah kenapa Allah membenarkan poligami ini sah dalam Islam.Take care dan semoga puan akan mendapat sedikit ketenangan daripada pendapat saya yang tak seberapa ini.

    • kamelia berkata:

      suami tak ada kerja tetap, kahwin rahsia dr isteri pertama? mpph salahkan siapa?

  17. eysta swaradya berkata:

    kak saya wanita berumur 22 thun,saya punya pacar yg berniat punya istri 2,pacar saya sayang banget sma kekasih yg sering di sebut istri pertama,dari pd saya yg slalu bersamanya,saya berniat meninggalkan dia karna saya rasa saya tidak sanggup bila harus di madu,tapi tiap hari dia semakin meyakikan saya dan slalu ada untux saya,itu membuat saya semakin mencintainya,semakin membutuhkanya,menurut kk bagaimana menyelesaikanya karna saya dan dia pernah berhubungan intim,dan mungkin saat ini saya hamil
    https://jalanakhirat.wordpress.com/2012/07/14/nikmatnya-wanita-yang-bermadu/

  18. LIs Amanah berkata:

    mba eysta,cerita mba pernah sya alami….akhirnya sya d nikahi.al hasil..rumh tangga kami tidak bertahan lama.stlh kami d karuniai 2 putri,istrinya mundur,tetapi ada wanita lain lagi stlh sya..apapun yg kita lakukn pasti ada hasilnya.baik atau pun buruk….maaf ya mba…aku hnya pengalaman pribadi

  19. isa widodo berkata:

    subhanallah…kisah yang sangat luar biasa..sy harus byk belajar .smg ALLAH SWT memberikan keiklasan terhadap diri kita…aamiin

  20. nurul berkata:

    Salam…smgkn bakal bermadu tp sy xletakkan harapan..hubungan kami dh nk msuk sethun setgh..umur si dia 30 n isterinye 40 (beza 10thn)..sy syg dia n respect die sbb die xpenah cerita keburukan rumahtangga dia dan sy juga xpenah bertnye..isterinye sedar keadaan beliau yg x mengizinkan utk melahirkn zuriat lg dan mcm bg hint spy suaminye kawin lg..tp die meletakkn syarat spy dptkan sebuah rumah sndri utk beliau tggl (mgkn sbg jaminan)..tp sy tau si dia xkan tgglkan isterinye dan sy juga xpenah minta mcm tu..beliau belum mngetahui tentang hubungan kami selama ni..jd kami membuat keputusan utk capaikn keperluan kami dlu (si dia nk cr rumah dan sy kukuhkan aset sy)..selepas tu br dia berterus terang pd isterinya..adakah betul tindakan dan keputusan kami?

  21. Rubita aini berkata:

    Saya berkawan dgn suami orang, Dia lebih tua dari saya. Saya janda anak satu. Dia seorang dato’ saya pada mulanya tak mau dimadu tapi sebab inginkan kemewahan saya berubah fikiran dan terus setuju untuk dimadu, Tapi isteri pertama tidak tau hubungan kami. Dia macam tak serius nak minta izin dari isteri nya untuk berkawin dgn saya. Saya suruh dia jumpa keluarga saya tapi malangnya tak sempat isterinya telah mengetahui hubungan kami. Dia memilih untuk bersama isterinya dan tinggalkan saya. Saya merasa amat benci pada isteri nya.

    • zafura berkata:

      Cik Rubita Aini, Kalau dah tau dia ada isteri kenapa nak goda memang dasar perempuan jalang le tu. Tak tau orang lelaki cuma nak main-main je.Ni mesti dah dapat kikis duit dato’ tu sebab tu tiba-tiba setuju nak kawin. Mata duitan la tu. Dah tentu Dato tu pilih isteri nya sebab isteri dia yang terbaik. Allah tu maha penyayang kepada hambanya yang lemah itu sebab awak tak dapat kawin dengan dato’ sebab niat asal awak tak ikhlas.

    • Rubita aini hanafi berkata:

      Saya masih mengharap dato menghubungi saya kerana dia telah banyak berjanji dengan saya akan membantu saya sebab saya ibu tunggal. Saya pun dah berjanji akan memberikan dia zuriat. Saya tak akan putus asa dengan hubungan ini ” alang2 seluk pekasam biar sampai ke pangkal lengan” . Saya pun dah tak larat dengan hidup sekarang kerana terpaksa bertungkus lumus mencari rezeki dengan mengharap orang akan melabur. Tak kira apa orang nak cakap saya cari jalan pintas. Tak kira saya mata duitan atau kata lain yang penting duit adalah kebahagian saya. Macam mana saya nak buat supaya dia kembali kepada saya. Ada ke cara yang boleh membantu saya dan menandingi isterinya. Saya masih muda jika dibandingkan dengan isterinya.

  22. trisno berkata:

    Untuk yg mau di madu atau memadu baca Al ahzab (33) : 50.

  23. iza berkata:

    Saya iza, ada sesiapa yg sudi bekawan dgn saya. Saya isteri ke2, saya sunyi wasup saya di 0147172471

  24. iza berkata:

    Salam, saya iza,saya merupakan isteri kedua, saya perlukan kawan untuk meluahkan. Harap sudi menghubungi saya 0147172471

  25. farizah hasbi berkata:

    Salam iza, emailkan saya di farizahhasbi@yahoo.com.Rasanya itu lebih baik daripada memberi no telefon….

    • rere berkata:

      Saya juga mau bercerita..sudah setahun ini saya menjalani hub dengan pacar saya.yg latar belakangnya dia sudah mempunyai istri dan 1 orang anak.sejak awal pacaran dia memang selalu mengajak saya untuk hub yg serius.dia juga knl dekat dengan kel saya.cowok saya bilang setelah bulan puasa ini dia akan melamar saya.tapi saya harus berhijab dulu.kadang saya bingung? Kadang saya yakin akan menjadi istri kedua.tapi terkadang saya tidak yakin 😦 . Menurut teman2 seperti apa ? Thx

    • Zura berkata:

      Assalam kak farizah, saya juga ada dilema ada hubungan dgn suami org…nk tggal ati trase syg…sy nk mnta pndpat akk…😂😭

  26. Elsa berkata:

    Bagaimana saya harus bersikap yaa??
    Saya adalah madu’y dari suami org!!
    Jujur saya ingin usaikan hubungan complicated sprti ini,tapi apalah daya perasaan saya tdk bisa dipungkiri karena saya terlalu cinta dgn suami org tsb.
    Ketika dia pulang ke rumah sang istri batin ini sakit !!
    Jujur saya cinta dia karena ketulusan ..
    Tapi gimana yaa saya harus bersikap ketika dia sedang dgn istri’y???

  27. ana berkata:

    as salam.. saya jugak isteri kedua.. sye tinggal sembumbung ngn isteri pertama atas permintaan suami saye… perkhwinan kami dh hmpir 3 tahun… Ada tak sesiapa mempunyai pengalaman tinggal sembumbung dgn madu? kongsi lh bersama sye.. sekurgnye2 Ade nasihat yg boleh membntu saye…

  28. Pingback: Tujuh Jenis Istri Yang Sering Diceraikan Suami Camfrog | Camfrog

  29. nur berkata:

    sy anak kepada ibu yg telah dimadukan….apa cara untuk saya tlg ibu sy supaya hatinya tenang tanpa rasa terseksa…dlm dunia ni xada perempuan yg akan redha ble dmadukan…sy xsnggup tgk ibu sy menderita…

    • noo berkata:

      Takdir hidup yg telah tertulis dek..kita xdpt mengelak dek.Kaka phm perasaan mak adik sbb kaka jgk dmadukan oleh suami kaka..tp kaka Kini dh redha..alhamdulilah Kini suami kaka byk mendekatkan DirI dgn allah beliau makin syg n bertanggungjwb dgn kaka..itulah hikmahnya dek..cr kaka bila Fikiran kaka bercelaru kaka dktkn diri kaka dgn allah..itula Penawar duka kaka dek…sabar,redha Dan tawakal dek.

    • Autumn berkata:

      Dengan mengingati Allah hati akan tenang. Kalau tak tenang tu bukan punca dari orang lain tetapi dari diri sendiri yang leka dan lalai dari mengingati Allah.

  30. Sulistya berkata:

    jangan masuk ke dalam keluarga orang, karena kita juga tidak mau kalau keluarga kita di masukin orang lain. salam

    • tiara syakilla berkata:

      salam, saya isteri kedua dah setahun perkahwinan kami, saya kenal suami cukup lama, masa tu saya masih memilih antara jejaka bujang, dan saya dgn suami hanya sebatas teman sahaja, dan ramai bujang mahukan saya, pada masa tu suami tetap saja mencari perhatian dan cuba tuk dekati saya meski pon dia tau saya sudah pon ada boyfriend, dia tetap ambik berat pasal saya, saya sempat tak layan karna saya tahu dia sudah berkeluarga, suami seorang yang lelaki bertanggung jawab dan baik tutur perkataannya dia lahir daripada keluarga yang baik-baik, suami selalu mencari kesempatan ingin hasrat berjumpa dgn saya, hingga suami tahu alamat rumah asrama saya, dia menunggu hingga saya terima kedatangannya,akhirnya saya dan boyfriend sempat bergaduh pasal suami saya, dan kami putus hubungan, mcm saya di tuduh serong dgn lelaki dah berkeluarga, saya pon jumpa suami tuk memberi amaran jgn cuba dekati saya.panjang cerita saya dgn suami hingga la saya pon dah terperangkap asmaranye, bukan salah saya karna kami pon tengah di lamun cinta dan kasih syg, 2 tahun kami pacaran, hingga lah suami ajak ke jenjang keseriusan, saya pon takut mula nya tuk bermadu, karna saya tahu hidup bermadu tidak la lurus je perjalanan mesti ada dugaan yang datang. karna saya sygkan suami hingga saya dah terlupa ramai yg bujang di luar sana.bahkan ada yg menunggu saye bila saya dah single, tetapi dgn usaha suami inginkan diri ini dia dapatkan saye juga. akhirnya kami pon dah bernikah dan disambut kedua belah pihak dengan baik, cuma hanya isteri pertama je yg belum tahu, hingga la dah sebulan perkahwinan saya pon suruh suami bagitau ke isteri pertama atas pernikahan kami, karna saya pon tahu perasaan perempuan, saya tak nak ada rasa yg janggal dalam hati tu yg membuat hati tak tenang, berani berbuat berani tanggungjawab. akhirnya isterinya susah nak terima, saya pon dah meminta maaf walaupon dgn meminta maaf tu tidak mencukupi kepahitan isterinya rasakan, saya pon lebih muda dari suami dan isteri pertamanya, tapi saya kena menyesuaikan diri tuk teruskan hidup.saya ada keyakinan bahwa allah ada bersama kita. saya sedaya upaya tuk bersatu dgn keluarga isteri pertama dan juga menjaga keharmonisan rumah tangga, karna ini pelajaran hidup yg bermakna, tiada satu pon seorang yg inginkan hidup dalam dugaan mesti inginkan dengan jalan yang mudah, mungkin allah swt telah pon panggil saya tuk terima tugasan di dunia ini.insyaallah jika ada niat yang baik maka berakhirnya dgn baik pula. sekian terima kasih, dan doakan saya supaya saya dapat srlesaikan tugas ini. dan tak lupa saye pon doakan kepada perempuan yang sama nasib dgn saya..

      • noo berkata:

        Redha,sabar Dan tawakal.bykkn berdoa.

      • zaza berkata:

        Salam..sy berusia 25tahun dn bakal isteri ke2…Sedia maklum sy tahu tunang sdh berkeluarga dn mempunyai anak…sebelum majlis pertunangan berlangsung…telah kami fikir sedalam2 nya akibat dn kesan yg akan berlaku…tunang pernah bercerita isteri pertama pernah mencarikn pasangan untuk dia…namun tiada respon…jdi apa bila kenal dgn sy dlm 7,8 bulan terus dia meminang sy….masalah sekarang si tunang ni plak berkata dia x sedia…dia takutbx adil la…bingung sy d buatnye….,padahal sebelum bertunang sy dh bgi thu akibat n masalah yg akan timbul..sekarang sy buntu…pihak kluarga sy terima tunang sy seadanya…tpi isterinya tidak mengetahui pertunangan ini…apa yg harus sy lakukn…

      • Autumn berkata:

        Zaza…lebih baik putuskan pertunangan tersebut dan cari lelaki lain kerana dia telah mengaku tidak mampu jika dipaksa teruskan juga nanti awak akan merana dikemudian hari. Sementara masih berpeluang dan sebelum terlambat baik putuskan.

    • Autumn berkata:

      Habis tu macam mana nak berlakunya poligami kalau semua orang berfikiran semacam ini? Sedangkan poligami itu dibenarkan.

  31. norra berkata:

    Sy akan dimadukan tak lama lg….sangat terkejut..wlawpun usia perkhwnan bru 6 bulan!! Sangat sakit..kdang tertanya di mana kurangnya?? Jwapan suami…dia syangkan kedua duanya….ape yg perlu sy lakukan? Saat hati ni sngat sakit..😢

  32. Mida berkata:

    Assalamualaikum… sya seorg janda anak sorang. sya tlh di lamar oleh seorang lelaki yg berstatus suami org. lelaki ini adalah bekas kekasih saya 9 tahun yang lalu. tahun ke 9 ini sya mula serius dgnnya setelah dia puas berusaha untuk mendekati saya sebelum ini padahal dia status suami org. sekarang ini dia sdg dlm proses memujuk isteri nya untuk menerima saya sbgai bakal madu. sya tak mau mereka bercerai berai kerana lelaki ini ada 3 org anak. isterinya seorg suri rumah manakala saya seorg yang bekrjya. hasil dari usaha sya sediri saya tlh pun memiliki rumah dan kereta sendri. niat saya bkn utk menyusahkan bakal suami jika dia jodoh saya. saya hnya ingin menumpang kasih. sya xkan menyusahkan keluarganya malah saya akan bantu meringankan beban bakal suami. hanya itu niat saya. cuma saya nak tanya pada akak-akak yang berpengalaman sekalian apa tindakan yang perlu sya dan bakal suami perlu ambil untuk memujuk is3 pertama. ulang tahun perkahwinan mereka dan harijadi is3 pertama, sya yg organisekan semuanya… sdgkan tarikh pernikahan mereka adalah hari perpisahan saya dgn suaminya satu ketika dulu. sya cb elakkan perasaan ini dan mengganggu rumah tngga org lain tp bakal suami memujuk supaya saya bersabar dan biar dia yg uruskan semuanya. kali ini dia benar2 bersungguh dan sanggup pertaruhkan perkahwinan pertamanya semata-mata ingin mengambil saya sebagai is3nya yang sah. apa patut saya buat.. betul ke tindakan saya dengan menerima dia kembali dalam hidup saya..? mohon pendapat. terima kasih

  33. blazingmax7 berkata:

    Seorg lelaki akan mempunyai banyak bidadari syurga tetapi seorg wanita hanya dapat seorg suami. Kenapa begitu. Rasa mcm agak tidak adil.
    Sebagai conth Siti Khadijah tidk prnah dimadukan, tetapi semasa disyurga perlukah berkongsi nabi Muhammad SAW dgn isteri2 yg lain. Atau adakah syurga setiap seorg itu berasingan.
    Harap ada yg sudi berkongsi pendapat

  34. noo berkata:

    Apa yg berlaku ada hikmahnya…mmg sakit perit bila kita dimadukan mmg setiap wanita yg bergelar isteri mengimpikn kebahagian tak mahu berkongsi suami.Sy isteri pertama tapi sy dah meredhakan suami sy kahwin utk kali kedua tiada gunanya kita nak menafikannya kerana semua perjalanan kehidupan kita sudah pun tertulis dalam Surat takdir kita.Kini alhamdulilah suami sy dh byk berubah..suami sy byk mendekatkan dirinya dgn allah..Dan semakin bertanggungjwb..beliau makin sayang dgn sy..alhamdulilah itulah berkat hati yg redha Dan bersabar.Jika kita menghadapi masalah yg sukar untk ditanggung…dekatknlah Diri dgn allah swt..insyaallah itulah Penawar untuk kedukaan Dan sentiasa redha n tawakal.

  35. Hanafi Abdullah berkata:

    kalau dah takdir begitu terima sahaja dengan hati yang redha

  36. Hamba Allah berkata:

    salam..sy isteri kedua yg dizalimi dan dianiaya..sy xsangka suami sy dan keluarganya bt sy mcm ni..padahal suami yg hendak sangat menikah dengan sy dan berjanji bermacam2..sy percaya pada dia … tp perkahwinan sy 2mnggu sahaja bertahan, selepas itu sy diceraikan melalui sms, smpai skrg sy tidak dapat menghubungi dia..dia lnsg tdak mahu menjawab sms dn call sy…dia memilih isteri pertama sbb dia takut hdup dia akan muflis bila isteri pertama meminta cerai…sy tidak pernah meminta dia memilih sesiap..ckupla dia bertanggungjawab pada saya..

  37. nurwati berkata:

    Saya bukan menentang poligami. Asalkan suami adil dan mampu.Tapi sekarang saya ditinggalkan bersama anak dan dia senang lenang bersama perempuan itu.Nafkah kalau x minta dia x bagi. Kalau belum bernikah sudah berat sebelah apatah lagi kalau sudah bernikah. Apakah perempuan tersebut x pernah fikir perasaan saya sebagai seorang isteri.Kerap kali dia meminta suami menceraikan saya tapi suami hanya berani berjanji x berani menunaikan. Selagi saya bergelar isteri, saya mahukan hak saya sebagai seorang isteri. Pada saya kalau dia mampu x salah. Kenapa berani buat tapi x berani tanggung.Kesian kat anak yang setiap hari tanyakan bila ayah nak balik? Kalau betul nak kawin datang la jumpa saya. Cakap elok2.Saya bukan zalim dan tamak. Janganlah teruskan hidup dalam maksiat, jika benar sudah jatuh cinta maka kahwinlah. Bahagiakah hidup dalam maksiat?

    • abby berkata:

      Klau suami x mampu dan xadil jgn dbiarkan mrk bnikah. Sya dah lalui dan tau betapa peritnya. Selagi bleh pertahankan suami awk. Skiranya x bleh ambil positif bahawa pkahwinan mrk yg berasas mksiat tkkan btahan lama. Suami akn kembali kpd awk. Insyaallah..

  38. aina berkata:

    salam,saya ingn berkongsi cerita,sy isteri pertama dan telah dimadukan..hakikat sy tidak menolak hukum allah,poligami.Tapi hakikatnya mmg semua wanita takut bila mndengar poligami..Suami hnya kerja sbgai pnghantr surat..yg sy tidak boleh terima hakikat dimadukan kerana wanita itu dulunya adala isteri kepada teman baik suami,dia masih muda..ada ank gan suami pertama.boleh sy katakan suami skandal dengan isteri org..akhirnya wanita itu memohon cerai n bernikah gan suami sy di siam..Apa yg mnyedihkan selama perkongsian hidup 15 thn tidak pernah dhargai.malah sgala keburukan sy dicanang satu kmpung tuk mengaburi mata org lain.Hanya allah je tempat sy mngadu..hakikatnya mmg sakit dimadukan..sy ada kerja yg baik n rasanya mampu sara ank seramai 4 org..mereka dh bsr remaja.dh bnyk kali sy pergi ke mahkamah tuk mohon prceraian cara baik tp suami tidak mahu..sudah hmpir 5 thn dimadukan n sy kuatkan hati demi ank2 n terusterang jiwa,hati sy sudah hncur..yg sy pkrkan hnya kebahagian ank2..nk ckp psl nafkah selalu kurang tp sbb kn sy bkerja sy topup mna yg kurang..sy mngalami tekanan emosi dan solatla buat sy tenang..sy benar2 kesal atas perbuatan suami pd diri sy.sgala kesusahan kami sma2 hadapi tp yg sy tidak dpt terima dia bermaharajalela gan nafsu diri dia yg akhrnya memakan diri..skrg dia selalu sakit2..setiap solat sy merayu n merintih pd allah swt kerana sy isteri tranaiya..teranaiya gan sikap mereka berdua..moga allah dengar setiap kesedihan sy dan keperitan perjalanan idup sy besama suami..hati dan jiwa sy sudah tawar tuk bsama tp dia tak mahu lepaskan sy dengan cara baik..sy lebih tenang dan redha tuk hidup sendirian meniti usia tua besama ank2…salahkah sy memohon cerai tuk lebih tenang dan redha dlm ikhlas beribadah?sy tak mampu tuk teruskan idup bsama suami lg..

    • ireneisteripertama berkata:

      Xsalah sis.. sabar.. sabar.. sy doakan sis dpt truskan bsabar.. dan mudah mudahan dgn ksabaran sis.. Allah akan beri ganjaran yg stimpal dgn sis.. dan mudah mudahan suami sis akan sedar.. aaminnn.. buat kputusan yg terbaik.. mintak ptunjuk dari Allah sis.. 😥

  39. nak tau berkata:

    Minta pandangan pembaca,

    saya Ibu tunggal yg berusia 44thn mempunyai anak2 yg sudah dewasa (19,15 dan 13). Skrg menjalin hubungan dgn suami org yg muda 10 thn dari saya (mempunyai ank 3 org anak – 6,3, dan 7 bulan). Perhubungan jarak jauh dan berkenalan kerana membeli barang secara online.
    Perhubungan berjln agak lancar dan masih belum dpt di ketahui oleh isteri beliau. telah bertemu dalam 3-4 kali sejak berkenalan. Baru2 ini menyatakan hasrat utk mengambil saya sebagai isteri walaupun terdpt perbedaan antara kami.
    Haruskan sy terima. Walaupun muda tetapi matang dan bertanggungjawab serta pandai mengambil hati..

    • Cik Lulu berkata:

      Saya doakan Akak berbahagia. Saya juga mengalami perkara yang sama seperti akak tetapi bakal suami muda setahun dari saya. Tapi kami tidak pernah berjumpa. Just melalui online sahaja

  40. nurul berkata:

    Salam, kepada zaza tlg tgglkan emel awk supaya kita boleh berkongsi cerita..o

  41. aufa berkata:

    Salam.saya isteri pertama dan sudah dimadukan.masalah saya ialah saya bermadukan seorang perempuan vietnam juga bekerja seorang gro.suami berkahwin dgnnya di siam.umur kami tidak jauh beza hanya dia dua tahun muda dari saya.saya meminta cerai tp suami tidak mahu menceraikan saya.saya amat kesal dgn sikap suami yg mengambil seorang pelacur sbg isteri.hati saya hancur.saya sudah tinggal berasingan dgn suami hampir 4 bulan.perempuan vietnam ini selalu mendesak suami menceraikan saya.suami saya melebihkan segalanya2 kpd istrri kedua.saya tidak diberi nafkah zahir dan batin.mmg suami ada ajak saya balik tp saya takut untuk bersama kerana madu saya pelacur.saya tertekan umpama digantung tak bertali.isteri kedua control suami saya.setiap kali saya hantar mesej setiap itu perempuan tu yg jawab melalui henpon suami.baru2 ini saya ada hubungi perempuan itu..dan saya berkata saya sanggup terima dia sbg madu ttp dgn syarat dia berhenti kerja sbg pelacur dan buat ujian kesihatan.tapi tau tak apa perempuan tu balas.perempuan tu ckp selagi saya tak bercerai dgn suami selagi itu dia takkan berhenti kerja.dia hanya berhenti kerja selepas saya bercerai.that means saya harus bercerai.suami saya dayus kerana sanggup biarkan isterinya bekerja sbg gro.selama 4 bulan saya hanya jumpa suami 2 kali.isteri kedua dapat tahu suami ada jumpa saya.dia mengamuk dan suami kena sepak.saya hairan sikap yg tegas dah hilang semuanya bila kehadiran pompuan ni.bila saya bangkitkan soal cerai..saya dikatan isteri yg tak baik sbb meminta cerai.tapi siapa yg tahan.suami pujuk untuk terima dia sbg madu dlm masa yg sama pompuan tu pun tak mau terima saya.tambah dia bukan islam lagilah tak tahu apa2.adakah salah saya mohon cerai.saya nk hak saya.suami selalu hubung saya dan tanya khabar tp saya malas nk jawab sbb hati saya sakit.suami suruh bersabar dgn sikap isteri keduanya.tapi siapa nk jaga hati saya.hati saya dah tawar.

  42. Sheera berkata:

    Salam. Saya baru berusia 24 tahun, sedang menjalinkan hubungan dengan suami orang, seorang tentera berusia 32 tahun. Si dia dah berkahwin selama 9 tahun tapi masih belum dikurniakan rezeki anak. Tetapi baru-baru ini mereka baru mengambil anak angkat perempuan. Saya dah berkenalan dengan si dia selama 7 bulan tanpa pengetahuan isterinya dan keluarga saya. Pernah kantoi sekali, isterinya menyerang sy melalui sms. Saya takut dan ingin memutuskan hubungan pada ketika itu tetapi si dia cuba mempertahankan hubungan kami. Dan kami masih berhubungan sehingga ke hari ini. Saya ingin meminta pendapat kakak-kakak semua, adakah saya patut meneruskan hubungan kami atau sebaliknya? Sebabnya kawan-kawan ada yang mengatakan bahawa tentera tidak boleh berkahwin lebih dari satu isteri. Tetapi si dia ada mengatakan untuk membawa saya berkahwin di Thailand. Saya takut untuk melakukan hal-hal sebegitu. Saya sayangkan si dia tapi kadang-kadang saya jadi buntu. Tidak tahu apa kesudahan hubungan kami. Hmmm. 😦

  43. captkhairulnizam berkata:

    salam
    saya seorang lelaki, yang mana selama ini memandang poligami ini seperti air diatas daun keladi. Saya cukup sygkan isteri, dan anak saya. Perkhawinan sy menjangkau 10 tahun. Saya juga selalu berulangalik ke ipoh menziarahi seorang bapa angkat yg sy kenal 6 tahun lalu yang mempunyai keupayaan “kasyaf”. Pada awalnya, dia ada memberitahu bahawa isteri saya akan berteman, dan sy yang mengatakan tidak mungkin. Bukan sekali malah 3 kali dalam jangkamasa yang agak jauh. Wife sy hanya diam.
    Dipendekkan cerita, suatu hari, sy menghubungi bapa angkat sy hanya untuk bertanya khabar. Dalam pada itu, dia memberitahu bahawa di tempat kerja sy ada seorang wanita yang menaruh hati pada saya. jawapan sy …. lantaklah. lama kemudian, sy bermimpikan seorang kenalan ditempat kerja saya ini. Umurnya adalah 9 tahun lebih muda dari saya. bukan sekali, tetapi 3 kali dalam selang 3 minggu. Kuatir sy terkena sihir atau mainan perempuan, sy pergi keipoh dan bertanyakan secara bertentang mata dgn bapa angkat. Terperanjat saya bahawa dialah yang bapa angkat sy maksudkan bahawa menaruh perasaan terhadap saya.
    Sejak dari itu, hati sy tidak tenteram. Saya meminta panduan dari bapa angkat saya untuk menghilangkan perasaan ini. Hanya doa ini shj yang dibekalkan

    “YA ALLAH, SEANDAINYA DALAM KEHIDUPAN AKU INI ENGKAU TELAH TITIPKAN BAHAWA AKU AKAN MENEMUI JODOH SEKALI LAGI, KAU PANDULAH JIWAKU KEARAH YANG SEBENAR CINTA, SEBENAR RINDU, SEBENAR KASIH, DAN DALAM MASA YANG SAMA JGN KAU HILANGKAN PANDANGAN, KASIH SAYANGKU TERHADAP ISTERI DAN ANAKKU. SEANDAINYA INI ADALAH MAINAN PERASAAN YANG INGIN MEMBOLAK BALIKKAN JIWAKU UNTUK TERUS BERPEGANG PADA ENGKAU YA ALLAH, MAKA KAU HINDARKAN AKU PADA PERASAAN ITU TERHADAP DIA”

    Allahumma, apa yg sy rasa, semakin lama semakin saya ada “RASA” cinta itu. Walaubagaimanapun, apa yang sy amat terkejut, budak perempuan itu pun dapat merasakan apa yang saya rasa. Meskipun kami satu tempat kerja dan lain jabatan, kami tidak pernah dating, makan bersama, cuma byk habiskan masa di office memandang dan tersenyum sahaja. sbb sy takutkan fitnah org sekeliling di pejabat. saya ada text wassup dan sesekali ada call dia itu pun tak lebih 10 minit. erti kata lain bukan bergayut. saya balik sharp – sharp. kalau lambat pun sy habiskan kerja di office dalam 30 minit sy kena balik terus.

    saya ada menghubungi bapa angkat saya utk meminta pedoman. cuma bapa angkat sy berpesan agar jgn membelakangi isteri saya dalam membuat keputusan. biar awalnya pahit, sukar namun semua itu akan manis akhirnya. Bapa angkat sy juga bertanya banyk kali pada saya, samada sy ingin berkhawin dgnnya kerana nafsu atau kerana memang kerana ALLAH. Jawapannya, cinta itu datang dari lenturan kasih sayang ALLAH. bukan kerana nafsu.

    sy juga tidak pernah bertanyakan kepada budak perempuan itu samada suka pada saya atau tidak. Sy hanya mendapat jawapan dari bapa angkat saya bahawa dia amat berharap agar saya menikahinya dan dia hanya perlukan saya utk teman bermanja dan tumpuan kasih sayang .. bukan kerana harta dan kemewahan. cukup sekadar dia perolehi saya dan diri dia disayangi.

    Saya memberitahu kepada bapa angkat saya .. .sy serahkan diri saya dan segala urusan saya kepada ALLAH. apa pun dihadapan, sya akan tempuhi dengan pengangan tauhid agar memilih untuk menikahi sekali lagi bukan satu keputusan yang mudah. hati sy terbuka munkin kerana ujian yang sy perlu tempuhi ketika saya berpoligami.

    Persoalan saya, bagaimana saya hendak menjelaskan keadaan dan memohon kepada isteri saya untuk menikahi seorang lagi dimana perempuan itu lebih muda dari saya 9 tahun. (wife dan saya ama umur). hakikat dalam diri saya … sy amat menyayagi kedua duanya.

    Pesan bapa angkat saya
    “SAYANGILAH MEREKA KERANA ALLAH, NESCAYA, MEREKA AKAN MENYAYANGI KITA JUGA KERANA ALLAH”

  44. Kemboja senja berkata:

    Assalam smua,

    Mohon pendapat dr yg arif, sy seorg ibu tunggal mempunyai 5 org anak dn lani Allah temukan org yg benar2 telah membuka lembaran baru dlm idup sy. Namun dia merupakan suami org. Kami plan utk berumahtangga dgn cara elok, ingin mndapat keizinan dr is3 prtama dlu..cuma dia gtau saya, agar pndai amek ati is3 nye..berkawan dlu..is3 dia da tau ckit2 tentang hubungan kami, tp kami masih ingin menjaga ati is3 nye..kami nafikan smua tu. Sesungguhnya sy keliru, buntu apa yg perlu saya lakukan..sbb dia suh sy berkawan dgn is3 nye dlu n pastu sy prlu bincang nga is3 nye utk berkawen. Cuma kami sama2 amek masa utk berbiat demikian..

  45. Cik Lulu berkata:

    Boleh saya tahu adakah saya bersalah jika saya bermadu?

  46. kamelia berkata:

    byk mengadu ni isteri kedua, yg pertama kena redha. all are excuses yg direka utk tenangkan diri sendiri..dlm kata lain..selfish

    put it this way, kata cinta Allah more than man tapi kahwin rahsia/tanpa kerelaan isteri pertama…
    poligami adalah rukhsah..bila ada keperluan ke atas lelaki kerana isteri kurang /oku….so, for your guys yg bercerita cinta dgn suami org n takdir…mmph…susah nak hadam alasan2…
    saya prnah terjebak suami org tanpa tahu statusnya tapi once tahu, saya berundur … cinta Allah lebih dr lelaki..i cAnt live without Allah but i can live without a man… i cant bear to think that i am happy yet another person is crying because of me.poligami terlalu byk emosi, masyarakat tak maju sebab duk tenggelam dgn emosi…byk cara buat pahala menuju syurga not by rosakkan hubungan org lain unless the first wife betul2 terima you all. if not, memang you all merosakkan rumahtanhga org..full stop.
    unless ayat terakhir cerita you all kata,” i tak kisah one day my husband pergi nikah siam/ poligami lagi cara terpaksa utk kahwin yang ketiga. if you guys say yes for this…then you are the true isteri sejati…” what you give is what you get, balasan mungkin bukan pada kita sendiri but pada keluarga. barkah adalah sesuatu yg tidak dpt secara terpaksa/ dr kekecewaan org lain. ingat hari tua…love Allah more than human being..

  47. Ida berkata:

    saya merupakan isteri kedua. Saya bukanlah inggin membuka aib dlm umhtangga saya..terapi ingginkan pendapat yg boleh menolong saya. Saya dapat merasakan suami saya tidak adil dlm pemberian nafkah..saya bimbang dlm hal ini boleh memyebabkan kemurkaan Allah terhadap suami.Isteri pertama mempunyai ank seramai 3 org bersama suami..nafkah yg diberikan suami sebanyak 3ribu sebulan dan segala bil utiliti ditanggung suami manakala rm350 lg diberikan utk isteri sbg nafkah isteri pada setiap bulan.. Manakala saya hanya diberikan 500 sebulan ( termaksuk nafkah isteri). Rumah sewa kami sebanyak 500 sebulan dan suami hanya byr separuh 250 dan separuh lg dibayar oleh saya..manakala baki wang itu sebanyak 150 untuk keperluan dapur. Apabila saya menyuarakan wang yg diberikan kpd saya tidak mencukupi dia hanya menjawap hanya itu yg dia mampu berikan kpd saya dan saya blum mempunyai anak. Selepas itu saya hanya mendiamkan diri kerana tidak mahu bergaduh dgn dia. Saya hanya bekerja sebagai kerani sedangkan isterinya seorang peguam..suami saya pula bekerja berjawatan tinggi didalam kerajaan. Saya tahu saya tidak patut meminta lebih dari kemampuan dia tapi saya rasa terbeban dgn apa yg saya lalui kerana saya bergaji kecil berbanding mereka. Saya terpaksa menanggung membayar kereta dan rumah serta keperluan peribadi saya sediakan sendiri..Semasa kami bertiga berada di mahkamah syariah utk proses permohonan poligami dahulu..hakim telah memberi kata putus suami hanya mampu memberikan nafkah anak2 kpd isterinya hanga seribu sebulan dan menolak permintaan isteri yg meminta 3500 sebulan. Tetapi selepas kami berkahwin isteri pertama tetap mahukan 3ribu sebulan dan suami saya akur. Sehingga sekarang perkahwinan kami genap setahun perkara ini berlanjutan.

  48. ira hadiati berkata:

    Pernikahan kami sdh berlangsung 4 tahun, skrg maauk tahun ke 5, tetapi Sampai saat ini istri pertama suami saya belum mau mengakui pernikahan kami, sehingga suami masih terus berbohong pada istri pertamanya seolah pernikahan kami tak ada.
    Setiap saat saya berdoa agar hati kakak madu melunak., tp bgm mungkin krn suami tak berani bicara kebenaran kepada istri pertamanya 😡
    Apa yg harus saya lakukan?

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s