Rahsia jiwa wanita yang tercela

TABIAT ULAR
Menaruh dendam apabila mendengar sesuatu yg jahat tentang suami atau dirinya. Maka akan berkelahilah dia dengan orang lain.

TABIAT TIKUS
Dia adalah seorang wanita yg suka mencuri harta suaminya sendiri.

TABIAT KERA
Suka memakai baju berwarna merah, hijau dan kuning. Dia tidak suka memakai emas dan perak. Dia suka membesarkan diri di hadapan ramai.

TABIAT SERIGALA
Apabila suami ada di rumah, dia pura-pura menidurkan dirinya. Bila datang suaminya, dia akan berkata bahawa suaminya pergi berhiburan sedangkan dia sakit di rumah.

TABIAT ANJING
Suka memalingkan muka apabila bercakap dengan suaminya. Suka membantah dan mengherdik suami. Jika dia melihat suaminya berharta, dia mengasihi. Jika tiada berharta, dia akan menista dan membenci suaminya.

TABIAT KELDAI
Dia seorang wanita yang penakut. Namun, suka bersolek dan mencantikkan diri.

TABIAT KHINZIR
Wanita yang tiada berbuat baik. Suka makan minum sahaja untuk memenuhkan perutnya. Dia juga suka menjahanamkan harta suami dan tiada mahu berbuat ibadah.

TABIAT UNGGAS (BURUNG)
Suka berjalan dan berhiburan. Tetapi bila suaminya pulang, dia cemburu.

TABIAT KALA
Wanita yg sentiasa mengumpulkan jiran untuk mengumpat, mengadu, berbantah serta berbuat fitnah.

TABIAT KAMBING
Dia isteri yang berguna dan solehah. Dia mengasihi suaminya serta orang lain. Dia suka berbakti.

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

37 Responses to Rahsia jiwa wanita yang tercela

  1. hamba Allah says:

    Assalamualaikum tuan, Boleh tak tuan sertakan sumber daripada tulisan tuan ini?sesungguhnya sumber yg terbaik adalah dari Al-Quran dan Hadith Sahih Rasulullah. Minta penjelasan.
    Wassalam.

  2. ASSALAMUALAIKUM,BERTUAH LAH DAPAT ISTERI MUSLIMAH BERSIFAT KAMBING,SEMOGA ISTERIKU HASNUNI HARUN BERSIFAT SEDEMIKIAN,AKU PUN KENA TAAT KPD ALLAH SWT DAN RASULULLAH, ANAK KAMI JUGA,SEMUA SAUDARA MARA,ORG2 ISLAM JUGA.AMIN YA ALLAH

  3. pakalolo vs metafitamin says:

    salam …. boleh saya tahu dari mana saudara/saudari dapat maklumat ini… saya cuma ingan kepastian .. jadinya tidaklah menjadi salah bagi saya … harap dapat menerima dengan cara yang bersesuaian…terima kasih

  4. bain says:

    Salam.

    thank you for sharing. byk maklumat yg sangat berguna di sini. terima kasih banyak².

  5. zainab says:

    Lelaki pula bagaimana?

  6. Zamani says:

    Tabiat Buaya ada takk..

  7. SuManje says:

    salam ziarah di pagi ahad..
    salam kenal dari sumanje…
    maaf su singgah tanpadi undang… sumanje cari info disini

  8. mamie says:

    wajah seseorang yang sebenar itu akan tampak di hari pengadilan di Masyhar nanti..baik lelaki mahupun wanita. semoga lelaki yang soleh mendapat wanita yang soleh serupa sepertinya, semoga wanita yang soleh mendapat lelaki yang soleh serupa sepertinya

  9. Nana Na says:

    minta share bole

  10. hayati says:

    maaf sy bertany, tabiat kambing nmpk baik tp tercela gak ke???

  11. yabiat kambing bagus sebab selalu kena sembelih….

  12. Alahai~ says:

    hehe.,tabiat buaya utk suami kot.,^^

  13. jadilah seorang wanita seperti tabiat kambing…

  14. mengkudu2011 says:

    isteri yang berhati mulia tidak kira suami miskin atau dikala berharta dia akan sentiasa redho dan terima keadaan suaminya.

    menjaga kehormatan dirinya dan kehormatan suaminya…

  15. mphouse says:

    Izinkan saya menyalin blog anda ke *.pdf.

  16. Pingback: Rahsia jiwa wanita yang tercela - Puisi Cinta Pustaka

  17. chayer says:

    kalau dapat anjing mcm mna nk buat…

  18. mcm mna klau kita dapat tabiat anjing?

  19. Yasmin says:

    hmmm….apa pulak tabiat buruk lelaki? Tell us..Make a list and I am sure it has more a thousand animals…

  20. ana says:

    assalamualaikum ingin tahu tabiat dinasour n naga gi mana ada ya.

  21. NUR SYAFINIE BINTI KAMALRULZAMAN says:

    ALLAHUAKHBAR ~

  22. Arina says:

    wah, trim nih tapi tabiat laki-laki juga

  23. untuk menelusuri tabiat tersebut di blog mana

  24. hanimas binti ahmad kamal says:

    tabiat lelaki tercela tak da ke.tak setuju sebab samakan watak wanita dgn binatang

  25. Gerizal says:

    Izin share gan

  26. Pn. Harlina says:

    Ada hadis sahih k?

  27. OASIS KEHIDUPAN.

    SEPOTONG ROTI DAN DAGING KAMBING

    Aisyah RA adalah seorang srikandi yang dermawan. Ketulusan hati dan keikhlasannya bersedekah melihatkan sifat dan keperibadian sebagai seorang muslimah sejati.

    Imam Ahmad pernah meriwayatkan, suatu ketika seorang wanita miskin telah datang ke rumah Aisyah RA untuk meminbta makanan. waktu itu Aisyah RA berpuasa dan makanan berbukanya hanyalah sepotong roti.

    Mendengar pengemis itu meminta-minta, Aisyah RA jadi tersentuh hati. Merasakan pengemis itu benar-benar kelaparan, maka berkatalah Aisyah RA kepada pembantunya, “Berikanlah roti itu kepadanya.”

    Namun begitu mengenangkan hanya sepotong roti sahaja yang ada, lantas pembantunya menjawab, “wahai Ummul Mukminin! Kalau diberikan roti ini, nanti tidak ada lagi makanan untuk berbuka. Balas Aisyah pulak, “Tidak mengapa. Berikanlah kepadanya. Dia lebih memerlukan.”

    Pembantu Aisyah pun tidak dapat berbuat apa-apa. Dia menurut sahaja apa yang disuruh oleh Aisyah, walaupun hakikatnya dia berasa kasihan terhadap majikannya itu kerana tidak mempunyai apa-apa makanan untuk berbuka.

    Menjelang waktu berbuka, tidak ada sedikit pun makanan. Namun, Aisyah tetap tenang. Tiba-tiba datang seseorang mengetuk pintu rumah Aisyah. Lalu Aisyah menyuruh pembantunya membuka pintu tersebut. Alangkah terkejutnya mereka apabial terlihatseorang utusan hamba Allah datang membawa daging kambing yang siap dimasak dan di atasnya terdapat roti untuk dihadiahkan kepada Aisyah dan keluarga.

    Setelah utusan itu pulang, Aisyah pun berkata kepada pembantunya, “Lihatlah roti yang mereka berikan lebih banyak daripada roti yang telah kita sedekahkan.
    Walhal sebelumnya mereka tidak pernah memberi hadiah kepadaku. Ini semua pasti kerana Allah SWT.” (HR Imam Ahmad)

    Alangkah besarnya balasan yang Allah berikan kepada seorang hambanya yang ikhlas dalam bersedekah, biarpun hanya sepotong roti. Di saat Aisyah dalam keadaan kesempitan dan kekurangan, namun kerana keyakinannya berpaut pada pertolongan dan ganjaran Allah SWT telah mendorong dia untuk memberi sedekah. Rasulullah bersabda :

    “Kedermawanan bagaikan pohon. Akarnya di syurga, dahannya menjulur ke dunia. siapa berpegang padanya, akan ditarik ke syurga. Kekikiran, seumpama pohon. Akarnya di neraka, dahannya tergantung ke dunia. Siapa berpegang padanya akan ditarik ke neraka.” (HR. Aisyah RA).

  28. Zanariah says:

    Tabiat lelaki takde ke? Yang mana satu tabiat ibumu? Tak sepatutnya samakan kaum wanita dengan binatang sebegini, kena ingat ibu mu juga wanita. Lelaki yang menulis ini tak layak kawin dengan binatang..

  29. maka jagalah intan permatamu

  30. Abu says:

    salam,,nk tau dari sumber mana post ni,,,syukran!

  31. iza says:

    patut dinyatakan sumber petikannya dan siapa penulis asal. tidaklah pembaca tertanya-tanya kesahihannya. tapi kenapalah semuanya haiwan? malah yang baik juga hanya setaraf kambing.

  32. jinjang says:

    Tabiat semut / Kucing / Ulat / Cicak / lipas / itik / ikan dan semua la yang tak di sebut d atas tu ada tak???

  33. SUHAILA says:

    mengapa sifat atau tabiat WANITA diumpamakan seperti sifat HAIWAN…?

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s