Sifat sifat orang yang beriman

(Surah Al-Anfal.Ayat:2) “ Sesungguhnya orang-orang beriman yang bila disebut Allah gementar hatinya,dan apabila dibacakan ayat-ayat Allah kepadanya maka bertambahlah imannya, sedang mereka itu bertawakkal kepada tuhannya.”

Huraian

Sepotong ayat di atas sudah terang lagi bersuluh buat renungan kita bersama,bahawa betapa besarnya kegerunan yang ada di dalam diri orang-orang yang beriman apabila dibacakan ayat Allah kepada mereka.Menurut ayat ini orang mu’min yang sebenarnya lagi sempurna harus mempunyai sifat yang apabila disebut nama Allah gementar hatinya kerana takutkan kebesaran Allah serta bertambahlah keimanan mereka apabila membaca ayat-ayat Al-Quran.Mereka juga sentiasa bertawakkal kepada Allah dengan segala daya upaya yang ada bukan hanya tawakkal tanpa usaha dan amal.Kemanisan di dalam melakukan ibadah seperti solat yang mana mereka melakukannya dengan penuh khusyuk dan ikhlas terhadap Allah swt.

Dosa kecil yang dilakukan,bagi mereka dirasakan seperti gunung yang besar yang menunggu masa dan tikanya untuk menghempap mereka.Manakala bagi orang yang tidak beriman mereka tiada gentar dan takut dengan azab Allah serta beranggapan dosa yang mereka lakukan seperti berlalunya seekor lalat yang menghinggapi di pipi-pipi mereka.Begitu enteng sekali persoalan dosa pada pandangan mereka padahal dengan dosa yang dilakukan mereka akan dihumbankan ke neraka Allah swt.Berlainan pula dengan sikap orang yang beriman,mereka terlalu takut untuk berbuat dosa kepada Allah walaupun ianya kecil.

(at-Taubah: 112) Mereka (para penjual jiwa raga dan harta) adalah orang-orang yang bertaubat, yang beribadat, yang memuji Allah, yang rukuk dan sujud, yang menyuruh melakukan makruf dan melarang melakukan kemungkaran dan yang memelihara hukum-hukum Allah, dan sampaikan berita gembira kepada orang-orang yang beriman.

Huraian

Allah s.w.t. memuji bagi hamba-hambanya yang rela menjual jiwa dan raganya serta hartanya kepada Allah s.w.t. dengan balasan syurga. Orang-orang yang sanggup melakukan jualan ini dan mengadakan urusniaga ini ialah golongan manusia yang terpilih yang mempunyai sifat-sifat yang istimewa.

Di antaranya ialah sifat-sifat yang berkaitan dengan diri sendiri dalam hubungan secara langsungnya dengan Allah s.w.t. dalam bidang perasaan dan syair-syair ibadat dan di antaranya pula ialah sifat-sifat yang berkaitan dengan tugas-tugas kerja yang harus dipikul oleh mereka di luar diri mereka untuk menegakkan agama Allah s.w.t. di muka bumi.

Mereka ini disifatkan orang-orang yang bertaubat dari dosa-dosanya, beribadat kepada tuhannya dalam kata-kata dan perbuatannya, memuji kepada Allah s.w.t., berpuasa, meninggalkan makanan dan minuman yang lazat, melakukan solat dengan rukuk dan sujud dan di samping itu melakukan solat dengan rukuk dan sujud dan disamping itu mereka menuntut dan mengajak kepada jalan kebaikan dan melarang mereka melakukan perkara mungkar dan menghormati hukum-hukum Allah s.w.t. sama ada terhadap dirinya atau terhadap orang lain. Allah s.w.t. memberikan khabar gembira bagi orang-orang mukmin kerana iman itu menjangkau semua sifat yang baik.

(Surah al-Mukminun ayat 1-11)Sesungguhnya berjayalah orang-orang yang beriman, Iaitu mereka yang khusyuk dalam sembahyangnya; Dan mereka yang menjauhkan diri dari perbuatan dan perkataan yang sia-sia; Dan mereka yang berusaha membersihkan hartanya (dengan menunaikan zakat harta itu); Dan mereka yang menjaga kehormatannya, – Kecuali kepada isterinya atau hamba sahayanya maka sesungguhnya mereka tidak tercela: – Kemudian, sesiapa yang mengingini selain dari yang demikian, maka merekalah orang-orang yang melampaui batas; Dan mereka yang menjaga amanah dan janjinya; Dan mereka yang tetap memelihara sembahyangnya; Mereka itulah orang-orang yang berhak mewarisi – Yang akan mewarisi Syurga Firdaus; mereka kekal di dalamnya.

Natijahnya

Akhirnya, kesempurnaan iman seseorang itu akan mewariskan dia syurga Allah swt yg tertinggi. Mendapat kedudukan yg mulia bukan sahaja di dunia tetapi di akhirat. Kehidupannya dimuliakan bukan sahaja makhluk dunia, malah dihormati di kalangan makhluk di langit. Bahkan kematiannya diratapi makhluk dunia serta ditunggu-tunggu oleh makhluk langit lantaran keimanannya itu membuatkan makhluk langit tidak sabar-sabar mahu melihat ruh mulianya.

Selamat beriman

This entry was posted in Uncategorized and tagged , , , , , . Bookmark the permalink.

One Response to Sifat sifat orang yang beriman

  1. nosts says:

    alhamdulillah…harap tuan rumah sentiasa update dan menyebarkan ilmu disini…selagi mana saya beramal dengan ilmu yang tuan tanah beri..saya doakan tuan tanah mendapat saham akhirat yang tidak terhingga….wallahuallam..

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s