Lafaz Ijab dan Qabul bagi zakat fitrah

Lafaz Ijab dan Qabul bagi zakat fitrah

1.NIAT ZAKAT FITRAH SEORANG DIRI

Lafaz Ijab bagi pembayar zakat :

“INI ZAKAT FITRAH SAYA YANG WAJIB BAGI DIRI SAYA PADA TAHUN INI SEBANYAK $ …………KERANA ALLAH TA’ALA”

Lafaz Qabul bagi penerima zakat/Amil

“SAYA TERIMA ZAKAT YANG WAJIB BAGI DIRI TUAN PADA TAHUN INI SEBANYAK $………………… KERANA ALLAH TA’ALA”.

2.NIAT ZAKAT FITRAH BERKELUARGA

Lafaz Ijab bagi pembayar zakat :

“INI ZAKAT FITRAH SAYA DAN TANGGUNGAN SAYA SERAMAI ….. ORANG YANG WAJIB BAGI DIRI SAYA PADA TAHUN INI

SEBANYAK $……………….. KERANA ALLAH TA’ALA.

Lafaz Qabul bagi penerima zakat/Amil :

“SAYA TERIMA ZAKAT TUAN DAN TANGGUNGAN TUAN SERAMAI ….. ORANG YANG WAJIB BAGI DIRI TUAN PADA TAHUN INI

SEBANYAK $……………….. KERANA ALLAH TA’ALA.

3.NIAT ZAKAT FITRAH BERWAKIL

Lafaz Ijab bagi pembayar zakat/wakil :

“INI ZAKAT FITRAH ……….. (SEBUT NAMA ORANG YANG BERWAKIL) DAN TANGGUNGANNYA * SERAMAI ……………. ORANG YANG WAJIB BAGI DIRINYA PADA TAHUN INI SEBANYAK $………………………… YANG BERWAKIL KEPADA SAYA KERANA ALLAH TA’ALA”.

Lafaz Qabul bagi penerima zakat/Amil :

“SAYA TERIMA ZAKAT ….. (SEBUT NAMA ORANG YANG BERWAKIL) YANG TELAH BERWAKIL KEPADA TUAN DAN TANGGUNGANNYA SERAMAI …. ORANG YANG WAJIB BAGI DIRINYA PADA TAHUN INI SEBANYAK $………………………. KERANA ALLAH TA’ALA”.

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Tinggalkan Jawapan

